کد خبر: 2730
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 شهریور 1389 - 12:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

«کاربرد قوانین علیرضا نوروزی در وب»، منتشر شد

 اين قوانين ساده به نظر مي­ رسند، اما در حقيقت، نگرشي ساده و شفاف از آن چيزي كه وب بايد باشد را بيان مي ­كنند.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، مقاله کاربرد قوانین رانگاناتان در وب  نوشته دکتر علیرضا نوروزی، عضو هیأت علمی گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران، که به زبان انگلیسی در سال 2004 در نشریه  Webology و ترجمه آن نیز به فارسی درسال 1385 در فصلنامه علوم و فناوري اطلاعات توسط فاطمه عموحسيني و طاهره عظيمي‌نيا منتشر شده است؛ با عنوان «کاربرد قوانین علیرضا نوروزی در وب، برای خدمات کتابخانه های وب محور» به عنوان فصلی از کتاب انگلیسی زبان «راهنمای پژوهش در خط مشی ارتباطات و فناوری اطلاعات: رویکردها، مسائل و پیشرفتها =  Handbook of Research on Information Communication Technology Policy: Trends, Issues and Advancements» در سال 2010 منتشر شد.

اين مقاله به تحليل وب جهانگستر مي‌پردازد و پرسش مهمي را مطرح مي‌كند که آيا وب در وقت كاربران صرفه­ جويي مي­ كند؟ اين پرسش در چارچوب «پنج قانون وب» تحليل شده اند. این که معناي اين قوانين چيست؟ و اين قوانين، اصولي بنيادي هستند که دركي عميق و اساسي از وب جهانگستر ارائه مي‌كنند. در نخستين نگاه اين قوانين ساده به نظر مي ­رسند، اما در حقيقت، نگرشي ساده و شفاف از آن چيزي كه وب بايد باشد را بيان مي­ كنند. علاوه ­بر اين، کاربرد پنج قانون كتابداري رانگاناتان را براي وب مطرح شده است.

گفتنی است این مقاله قبلا به زبان پرتغالی نیز، در نشریه  Extralibris منتشر شده بود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: