کد خبر: 2750
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 شهریور 1389 - 19:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نمايشگاه «اسناد خسارت‌ جنگ جهاني دوم» در گنجينه اسناد ملي ايران افتتاح شد

نمايشگاه «اسناد خسارت‌ جنگ جهاني دوم» صبح امروز (سه شنبه دوم شهریور 1389) و با حضور علي اكبر اشعري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي و جمعي از مسئولين، كارشناسان مراكز اسنادي كشور در محل گنجينه اسناد ملي افتتاح شد.


به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مشاور فرهنگي رئيس جمهور در اين مراسم برگزاري اين نمايشگاه را پيش درآمدي براي برپايي نمايشگاه و همايش تخصصي و علمي در سال آينده به عنوان هفتادمين سالگرد ايان جنگ جهاني دوم دانست و گفت : سال آينده علاوه بر همايش هاي علمي ، نمايشگاه وسيع‌تري در تهران و شهرستان‌ها و نمايندگي هاي سياسي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور برگزار مي‌شود كه در آن اسناد موجود درباره جنگ جهاني دوم در معرض ديد قرار خواهد گرفت .
علی اکبر اشعری هدف مهم از برپايي اين نمايشگاه را سوق دادن توجه محققان به اسناد دانست و افزود: متاسفانه سند پژوهي در حوزه تاريخ كم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. معمولا پژوهشگران ايراني از منابع درجه 2 و يا 3 براي پيشبرد تحقيقات خود استفاده مي‌كنند. اما اكنون مي‌توانند از اسناد موجود استفاده كنند. در واقع اسناد جمع‌آوري شده بسيار ارزشمند است.
دكتر اميرمسعود شهرام‌نيا معاون اسناد ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي نيز در اين مراسم با اشاره به روز سوم شهريور به عنوان شصت و نهمين سالروز اشغال ايران توسط متفقين گفت: كشورهايي كه امروز خود را مدعيان حقوق بشر و قوانين بين‌المللي مي‌دانند، در جنگ جهاني دوم با وجود اعلام بي‌طرفي ايران به اشغال كشور ما دست زدند. هدف اصلي از برگزاري اين نمايشگاه، يادآوري اسناد تاريخي جنگ جهاني دوم و آگاهي دادن به جوانان امروز است.
معاون اسناد ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي به تشكيل كارگروه ويژه به دستور رئيس جمهور براي پي‌گيري اسناد خسارات جنگ جهاني دوم اشاره كرد و افزود: اسناد اين نمايشگاه به دنبال سخنراني رياست محترم جمهوري اسلامي در سال گذشته مبني بر لزوم اعاده حقوق از دست رفته ايران در جنگ جهاني دوم و با همكاري موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، اداره كل اسناد و تاريخ ديپلماسي وزارت امور خارجه، اداره كل آرشيو‌ها و كتابخانه‌هاي سازمان صدا و سيما از مجموعه چندين هزار برگ سند موجود گردآوري شده است.
شهرام‌نيا خاطرنشان كرد: در اين مجموعه گلچيني از اسناد خسارت‌هاي جنگ جهاني دوم به ايران در قالب اسناد و مصاحبه‌هاي تاريخيو عكس موجود است .
هم‌چنين دكتر محمود كاشاني فرزند آيت‌الله كاشاني نيز در اين مراسم در سخناني برگزاري اين نمايشگاه را باز شدن دريچه‌اي به سوي دوران اشغال ايران توسط كشورهاي متفق جنگ جهاني دوم برا اولين بار دانست و افزود : متاسفانه در طول 60 سال گذشته در اين زمينه اقداماتي انجام نشده است. در اين نمايشگاه مي‌توان اشغالگري متفقين و هم‌چنين مقاومت ملت ايران را در برابر آنان مشاهده كرد.
او ادامه داد: متاسفانه دانشگاه‌هاي ايران در اين‌باره خود سانسوري كرده‌اند. اگر پژوهشگراني براي انجام پايان‌نامه‌هاي خود به اين سمت رجوع كرده‌اند، دانشگاه‌ها موضوع پايان‌نامه‌هاي آنان را قبول نكرده‌اند. اما اسناد موجود گوياتر از اين هستند كه پنهان بمانند.
نمايشگاه اسناد خسارت‌هاي جنگ جهاني دوم كه توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي و با همكاري مراكز اسنادي كشور برپا شده است شامل 130 سند ، 20 عكس و 13 مصاحبه تاريخ شفاهي است و تا 17 شهريور در ساختمان گنجينه اسناد ملي ادامه خواهد داشت .

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: