کد خبر: 2753
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 شهریور 1389 - 21:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

ديجيتال سازي 285000 برگ از اسناد دیوانی دوره صفويه مركز اسناد آستان قدس رضوي

مديريت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوي، در راستاي تهيه نسخه پشتيبان، حفاظت و نگهداري از اسناد تاريخي ‌و گسترش خدمات، از 285000 برگ اسناد دیوانی آستان قدس مربوط به دوره صفويه نسخه الكترونيكي تهيه نموده است.

 

به‌ گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومي وامور بين‌الملل سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركزاسناد آستان قدس رضوي، مدير اموراسناد و مطبوعات‌اين سازمان با بيان اين مطلب گفت: مديريت امور اسناد ومطبوعات موفق شده است علاوه براسناد مكتوب، در بخش اسناد غير مكتوب نيز از5200 قطعه اسلايد، 13000 نگاتيو عكسهاي تاريخي، نسخه الكترونيكي تهيه نمايد.

منصور سلطان محمدي افزود: ديجيتال سازي اسناد مكتوب دوره هاي افشاریه، زندیه، قاجاریه، پهلوي، انقلاب اسلامي و نشريات و مطبوعات جزء برنامه هاي آينده مي باشدكه اميدواريم بزودی از آنها نسخه پشتيبان تهيه نمائيم.

 وي با بيان اينكه تمامي اسناد الكترونيكي در فضاي ديجيتالي سازمان ( Raid) ذخيره مي شود بیان کرد: اصل اين اسناد جهت حفظ و نگهداري و اطمينان خاطر بيشتر به محل حفاظت شده و محيط پايدار قلعه كتاب واقع در كتابخانه مركزي آستان قدس انتقال داده مي شود تا در شرايط محيطي پايدار، از تاثير عوامل فرسايش محيطي از جمله رطوبت، نور و دما، در امان باشند.

این گزارش می افزاید: از آنجا كه مديريت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوي داراي گنجينه اي ‌ارزشمند اسناد تاريخي است و در سالهاي اخير در راستاي حفاظت، نگهداري و اطلاع رساني آنها كوشش هاي فراواني به انجام رسيده از همه صاحبان اسناد تاريخي كه علاقه مند به ماندگاري آنها‌ كه بخشي از تاريخ ايراني و اسلامي محسوب مي شوند تقاضا مي كنيم تا اينگونه اسناد را قبل از اينكه ازبين بروند به صورت وقف ، اهدا و يا خريداري به مركز اسناد آستان قدس رضوي تحويل نمايند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: