کد خبر: 27730
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 12 اسفند 1395 - 12:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

به مناسبت هفتمین سالگرد لیزنا

لیزنا و حامیانش/ از رسانه موفق کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور حمایت می‌کنیم

منبع : لیزنا
دکتر سعید رضائی شریف آبادی: از لیزنا، این رسانه موفق کتابداری و اطلاع رسانی کشور حمایت می کنیم از او به خاطر انتشار نقد و روشنگری درباره ضعفهایمان نرنجیم و شاکرش باشیم و او را دوست خود بدانیم.
لیزنا و حامیانش/ از رسانه موفق کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور حمایت می‌کنیم

 به گزارش لیزنا، دکتر سعید رضائی شریف آبادی، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا و نایب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به مناسبت هفتمین سالگرد تاسیس لیزنا در پیامی   بیان کرد که از لیزنا از به خاطر انتشار نقد و روشنگری درباره ضعفهایمان نرنجیم و شاکرش باشیم و او را دوست خود بدانیم.

متن کامل پیام به شرح زیر است:

لیزنا و حامیانش

هفت سال پیش در چنین ایامی لیزنا متولد شد. رسانه ای که بسیار راهگشا و امیدآفرین بود به گونه ای که همه علاقه مندان به فرهنگ و کتاب و کتابداری را خوشحال کرد.تا زمان تولد لیزنا تنها رسانه فراگیری که اطلاع رسانی روزآمد آن جمع کثیری از کتابداران و اطلاع رسانان را به خود جذب کرده بود گروه بحث مشهد بود که به همت دوست عزیزم دکتر سید رحمت الله فتاحی راه اندازی شده بود و البته محدودیتهای زیادی بدلیل زیرساخت ایمیلی خود داشت. امروزه این دو رسانه در کنار هم نیاز مخاطبان را برطرف می کنند و علاوه بر اطلاع رسانی به هنگام، مطالب ارزشمندی منتشر می کنند و بحث­‌های گوناگون و تبادل نظر و تضارب آرای موافق و مخالف در موضوعات مختلف را پوشش می دهند.

تفاوت آشکار این دو رسانه فراگیر حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی این است که اولی یک گروه بحث است و یک مدیر دلسوز و چند داوطلب به عنوان دستیاران مدیر و دومی یک خبرگزاری رسمی است و مانند تمامی خبرگزاری ها سازمانی دارد و مکانی و خبرنگارانی و تجهیزاتی و خلاصه مخارجی که عمده آن توسط حامیان مالی تامین می شود و گرفتاری از همین جا شروع می شود.

یکی از شاخصه های موفقیت خبرگزاری ها آزادگی و استقلال و بیطرفی و بیان حقایق است و چه بسا این حقایق درباره حامی مالی خبرگزاری باشد و آن زمان است که به پر قبای ایشان بر بخورد و به جای آن که شاکر منتقد خود باشد و در جهت رفع عیب خود بکوشد یا با خبرگزاری قهر می کند و حمایت مالی خود را قطع می کند و یا تا مدتها سر سنگین می­‌شود و حتما باید از او دلجویی کرد.

البته این حکایت محدود به خبرگزاری ها و لیزنا نمی شود و همین مصیبت را سردبیران نشریات علمی و داوران کمیته های ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها و سایر مجامع علمی و هر جایی که به ارزیابی می پردازد دارند.

بهرحال ما باید تمرین آزاد اندیشی و آزادگی بکنیم و اگر نقصی داریم خود را اصلاح کنیم و نه آن که کسی را که نقصمان را به ما یادآور شده مورد خطاب و عتاب قرار دهیم. مگر نه آن که مولایمان علی (ع) که این روزها به سوگ همسر باوفایش زهرای مرضیه (س) نشسته ایم فرمود: هر كس عيب تو را برايت آشكار كرد ، او دوست توست.

 

پس اگر به عنوان طرفدار خبرگزاری لیزنا از این رسانه موفق کتابداری و اطلاع رسانی کشور حمایت می کنیم از او به خاطر انتشار نقد و روشنگری درباره ضعفهایمان نرنجیم و شاکرش باشیم و او را دوست خود بدانیم.

سعید رضائی شریف آبادی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: