به مناسبت هفتمین سالگرد لیزنا
لیزنا و حامیانش/ از رسانه موفق کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور حمایت می‌کنیم

 به گزارش لیزنا، دکتر سعید رضائی شریف آبادی، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا و نایب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به مناسبت هفتمین سالگرد تاسیس لیزنا در پیامی   بیان کرد که از لیزنا از به خاطر انتشار نقد و روشنگری درباره ضعفهایمان نرنجیم و شاکرش باشیم و او را دوست خود بدانیم.

متن کامل پیام به شرح زیر است:

لیزنا و حامیانش

هفت سال پیش در چنین ایامی لیزنا متولد شد. رسانه ای که بسیار راهگشا و امیدآفرین بود به گونه ای که همه علاقه مندان به فرهنگ و کتاب و کتابداری را خوشحال کرد.تا زمان تولد لیزنا تنها رسانه فراگیری که اطلاع رسانی روزآمد آن جمع کثیری از کتابداران و اطلاع رسانان را به خود جذب کرده بود گروه بحث مشهد بود که به همت دوست عزیزم دکتر سید رحمت الله فتاحی راه اندازی شده بود و البته محدودیتهای زیادی بدلیل زیرساخت ایمیلی خود داشت. امروزه این دو رسانه در کنار هم نیاز مخاطبان را برطرف می کنند و علاوه بر اطلاع رسانی به هنگام، مطالب ارزشمندی منتشر می کنند و بحث­‌های گوناگون و تبادل نظر و تضارب آرای موافق و مخالف در موضوعات مختلف را پوشش می دهند.

تفاوت آشکار این دو رسانه فراگیر حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی این است که اولی یک گروه بحث است و یک مدیر دلسوز و چند داوطلب به عنوان دستیاران مدیر و دومی یک خبرگزاری رسمی است و مانند تمامی خبرگزاری ها سازمانی دارد و مکانی و خبرنگارانی و تجهیزاتی و خلاصه مخارجی که عمده آن توسط حامیان مالی تامین می شود و گرفتاری از همین جا شروع می شود.

یکی از شاخصه های موفقیت خبرگزاری ها آزادگی و استقلال و بیطرفی و بیان حقایق است و چه بسا این حقایق درباره حامی مالی خبرگزاری باشد و آن زمان است که به پر قبای ایشان بر بخورد و به جای آن که شاکر منتقد خود باشد و در جهت رفع عیب خود بکوشد یا با خبرگزاری قهر می کند و حمایت مالی خود را قطع می کند و یا تا مدتها سر سنگین می­‌شود و حتما باید از او دلجویی کرد.

البته این حکایت محدود به خبرگزاری ها و لیزنا نمی شود و همین مصیبت را سردبیران نشریات علمی و داوران کمیته های ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها و سایر مجامع علمی و هر جایی که به ارزیابی می پردازد دارند.

بهرحال ما باید تمرین آزاد اندیشی و آزادگی بکنیم و اگر نقصی داریم خود را اصلاح کنیم و نه آن که کسی را که نقصمان را به ما یادآور شده مورد خطاب و عتاب قرار دهیم. مگر نه آن که مولایمان علی (ع) که این روزها به سوگ همسر باوفایش زهرای مرضیه (س) نشسته ایم فرمود: هر كس عيب تو را برايت آشكار كرد ، او دوست توست.

 

پس اگر به عنوان طرفدار خبرگزاری لیزنا از این رسانه موفق کتابداری و اطلاع رسانی کشور حمایت می کنیم از او به خاطر انتشار نقد و روشنگری درباره ضعفهایمان نرنجیم و شاکرش باشیم و او را دوست خود بدانیم.

سعید رضائی شریف آبادی