کد خبر: 27734
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 12 اسفند 1395 - 14:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

به مناسیت هفتمین سالگرد لیزنا

لیزنا: پاتوقی پویا برای آگاهی، دانایی، خرد، و عمل

منبع : لیزنا
علی اسفندیاری مقدم: لیزنا را می­‌توان تبلور ترویج و عمل به قوانین زیربنایی علم اطلاعات و دانش­‌شناسی (رانگاناتان، گورمن، و ...) دانست که به نوبه خود، التزام عملی به آنها را برای مخاطبین و حرفه­‌مندان این علم یادآور می‌­شود و بازتاب­‌دهنده رخدادها، تجربیات و آموزه­‌های مرتبط است.
لیزنا: پاتوقی پویا برای آگاهی، دانایی، خرد، و عمل

 به گزارش لیزنا، دکتر علیرضا اسفندیاری مقدم دانشیار علم اطلاعات و دانش­‌شناسی، و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌­آباد کتول، به مناسبت هفتمین سالگرد تاسیس لیزنا، پیامی برای این رسانه ارسال کرده است.

متن پیام به شرح زیر است:

 وقتی مروری کلی بر شعارهای نشست­‌های سالانه ایفلا از سال 2001 تا 2017 داشتم، یعنی "بوستون ایالات متحده (2001): تغییر در عصر دانش"؛ "گلاسکو اسکاتلند (2002): کتابخانه­‌ها برای زندگی"؛ "برلین آلمان (2003): کتابخانه، پاتوق دسترسی به رسانه، اطلاعات و فرهنگ"؛ "بوینس آرس آرژانتین (2004): کتابخانه­‌ها ابزاری برای آموزش و توسعه"؛ "اسلو نروژ (2005): کتابخانه­‌ها، سفر برای اکتشاف"؛ "سئول کره جنوبی (2006): کتابخانه‌­ها، موتور محرکه جامعه دانشی و اطلاعاتی"؛ "دوربان آفریقای جنوبی (2007): کتابخانه‌­های آینده: پیشرفت، توسعه، و مشارکت"؛ "کبک کانادا (2008): کتابخانه‌­های بدون دیوار"؛ "میلان ایتالیا (2009): کتابخانه­‌ها، خالق آینده بر پایه گذشته"؛ "گوتنبرگ سوئد (2010): دسترسی آزاد به دانش: مبنای توسعه پایدار"؛ "سنخوآن پورتوریکو (2011): کتابخانه­‌های یکپارچه"؛ "هلسینکی فنلاند (2012): کتابخانه‌های اکنون: الهام­‌بخش، اعجاب­‌برانگیز، توانمندساز"؛ "سنگاپور (2013): کتابخانه‌­های آینده: توانمندی­‌های لایتنهایی"؛ "لیون فرانسه (2014): کتابخانه­‌ها، شهروندان، اجتماع: تلاقی‌­گاه دانش"؛ "کیپ تاون (2015): کتابخانه­‌های پویا: دسترسی، توسعه، و دگرگونی"؛ "اوهایو ایالات متحده (2016): هم­‌افزایی"؛ و "لهستان (2017): کتابخانه­‌ها، همبستگی، جامعه"، به دو برداشت اصلی رسیدم: یکی اینکه همه ارکان مرتبط با علم اطلاعات و دانش­‌شناسی، به عنوان حرفه و علم، ارگانیسمی زنده و پویا هستند؛ و دیگری اینکه جامعه جهانی و البته ایرانیِ این حوزه در نظریه و عمل به اصول زیر باورمند و عامل (کم و بیش) بوده­‌اند:

با خلاقیت، ابتکار، و کنجکاوی فناوری را رام کرده به عنوان مرکب از آن استفاده کنیم؛

نفوذ فناوری: هر چه بیشتر، بهتر؛

همگامی با شرایط؛

فرصت‌­آفرینی؛

همه راه‌­ها به اطلاعات ختم می‌­شود؛ و

نگاهی جامع به جامعه.

حال، اگر بپذیریم که یکی از نمادهای حرفه­‌ای یک حوزه علمی، وجود انتشاراتی‌­ها و خبرگزاری­‌های فعال است، لیزنا مولودی مبارک و دوران‌­ساز محسوب می‌­شود. در واقع، لیزنا را می­‌توان تبلور ترویج و عمل به قوانین زیربنایی علم اطلاعات و دانش­‌شناسی (رانگاناتان، گورمن، و ...) دانست که به نوبه خود، التزام عملی به آنها را برای مخاطبین و حرفه­‌مندان این علم یادآور می‌­شود و بازتاب­‌دهنده رخدادها، تجربیات و آموزه­‌های مرتبط است.

 به سهم خود، هفتمین سال تولد و کوشش مبتنی بر دانش لیزنا را شادباش عرض می­‌کنم. امید که دوشادوش تک­‌تک اعضای علم اطلاعات و دانش­‌شناسی، لیزنا و دست‌‌‌اندرکاران فرهیخته‌­اش بتوانند بیش از پیش در نیل به اهداف تعریف­‌شده خود و نیز، نهادینه­‌سازی آرمان­‌هایی همچون "تفکر خلاق"، "سواد اطلاعاتی"، "مدیریت تغییر"، "توانمندسازی"، "ذائقه‌­شناسی و ذائقه‌­آفرینی"، "باورمندی به تغییرات در مکان، کاربران، منابع، و..."، "مشارکت­‌جویی"، "مهار‌‌‌ت­های مدیریتی"، "تبلیغات، بازاریابی، و اطلاع‌فرینی"، "ارتباطات"، دسترس­ پذیری"، "تجربه ­گرایی"، "تفکر کیفی"، "فراصلاحیت نوشتن" و نظایر آن‌ها موفق باشند.

 همتش بدرقه راه کن ای طایر قدس، که دراز است ره مقصد و او [لیزنا] نوسفر است

علی اسفندیاری مقدم

برچسب ها :
وفادار
|
Germany
|
1395/12/16 - 08:29
0
1
بسیااااااار عامل غرور و سربلندی اس که نخبه ای چون دکتر اسفندیاری به رشته ما تعلق دارند .پاینده و پیروز باشند تاهمیشه.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: