به مناسیت هفتمین سالگرد لیزنا
لیزنا: پاتوقی پویا برای آگاهی، دانایی، خرد، و عمل

 به گزارش لیزنا، دکتر علیرضا اسفندیاری مقدم دانشیار علم اطلاعات و دانش­‌شناسی، و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌­آباد کتول، به مناسبت هفتمین سالگرد تاسیس لیزنا، پیامی برای این رسانه ارسال کرده است.

متن پیام به شرح زیر است:

 وقتی مروری کلی بر شعارهای نشست­‌های سالانه ایفلا از سال 2001 تا 2017 داشتم، یعنی "بوستون ایالات متحده (2001): تغییر در عصر دانش"؛ "گلاسکو اسکاتلند (2002): کتابخانه­‌ها برای زندگی"؛ "برلین آلمان (2003): کتابخانه، پاتوق دسترسی به رسانه، اطلاعات و فرهنگ"؛ "بوینس آرس آرژانتین (2004): کتابخانه­‌ها ابزاری برای آموزش و توسعه"؛ "اسلو نروژ (2005): کتابخانه­‌ها، سفر برای اکتشاف"؛ "سئول کره جنوبی (2006): کتابخانه‌­ها، موتور محرکه جامعه دانشی و اطلاعاتی"؛ "دوربان آفریقای جنوبی (2007): کتابخانه‌­های آینده: پیشرفت، توسعه، و مشارکت"؛ "کبک کانادا (2008): کتابخانه‌­های بدون دیوار"؛ "میلان ایتالیا (2009): کتابخانه­‌ها، خالق آینده بر پایه گذشته"؛ "گوتنبرگ سوئد (2010): دسترسی آزاد به دانش: مبنای توسعه پایدار"؛ "سنخوآن پورتوریکو (2011): کتابخانه­‌های یکپارچه"؛ "هلسینکی فنلاند (2012): کتابخانه‌های اکنون: الهام­‌بخش، اعجاب­‌برانگیز، توانمندساز"؛ "سنگاپور (2013): کتابخانه‌­های آینده: توانمندی­‌های لایتنهایی"؛ "لیون فرانسه (2014): کتابخانه­‌ها، شهروندان، اجتماع: تلاقی‌­گاه دانش"؛ "کیپ تاون (2015): کتابخانه­‌های پویا: دسترسی، توسعه، و دگرگونی"؛ "اوهایو ایالات متحده (2016): هم­‌افزایی"؛ و "لهستان (2017): کتابخانه­‌ها، همبستگی، جامعه"، به دو برداشت اصلی رسیدم: یکی اینکه همه ارکان مرتبط با علم اطلاعات و دانش­‌شناسی، به عنوان حرفه و علم، ارگانیسمی زنده و پویا هستند؛ و دیگری اینکه جامعه جهانی و البته ایرانیِ این حوزه در نظریه و عمل به اصول زیر باورمند و عامل (کم و بیش) بوده­‌اند:

با خلاقیت، ابتکار، و کنجکاوی فناوری را رام کرده به عنوان مرکب از آن استفاده کنیم؛

نفوذ فناوری: هر چه بیشتر، بهتر؛

همگامی با شرایط؛

فرصت‌­آفرینی؛

همه راه‌­ها به اطلاعات ختم می‌­شود؛ و

نگاهی جامع به جامعه.

حال، اگر بپذیریم که یکی از نمادهای حرفه­‌ای یک حوزه علمی، وجود انتشاراتی‌­ها و خبرگزاری­‌های فعال است، لیزنا مولودی مبارک و دوران‌­ساز محسوب می‌­شود. در واقع، لیزنا را می­‌توان تبلور ترویج و عمل به قوانین زیربنایی علم اطلاعات و دانش­‌شناسی (رانگاناتان، گورمن، و ...) دانست که به نوبه خود، التزام عملی به آنها را برای مخاطبین و حرفه­‌مندان این علم یادآور می‌­شود و بازتاب­‌دهنده رخدادها، تجربیات و آموزه­‌های مرتبط است.

 به سهم خود، هفتمین سال تولد و کوشش مبتنی بر دانش لیزنا را شادباش عرض می­‌کنم. امید که دوشادوش تک­‌تک اعضای علم اطلاعات و دانش­‌شناسی، لیزنا و دست‌‌‌اندرکاران فرهیخته‌­اش بتوانند بیش از پیش در نیل به اهداف تعریف­‌شده خود و نیز، نهادینه­‌سازی آرمان­‌هایی همچون "تفکر خلاق"، "سواد اطلاعاتی"، "مدیریت تغییر"، "توانمندسازی"، "ذائقه‌­شناسی و ذائقه‌­آفرینی"، "باورمندی به تغییرات در مکان، کاربران، منابع، و..."، "مشارکت­‌جویی"، "مهار‌‌‌ت­های مدیریتی"، "تبلیغات، بازاریابی، و اطلاع‌فرینی"، "ارتباطات"، دسترس­ پذیری"، "تجربه ­گرایی"، "تفکر کیفی"، "فراصلاحیت نوشتن" و نظایر آن‌ها موفق باشند.

 همتش بدرقه راه کن ای طایر قدس، که دراز است ره مقصد و او [لیزنا] نوسفر است

علی اسفندیاری مقدم