کد خبر: 28114
تاریخ انتشار: جمعه, 25 فروردين 1396 - 22:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نمایشگاه دائمی کتاب‌های درسی ایران در کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی

منبع : لیزنا
کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) به مناسبت(25 فروردین) پنجاه و ششمین سال افتتاح کتابخانه، مجموعه‌ای از کتابهای درسی قدیمی را در معرض نمایش عموم قرار داد.
نمایشگاه دائمی کتاب‌های درسی ایران در کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی

 به گزارش لیزنا، غالب این منابع از جمله آثاری هستند که تألیف یا مورد تأیید وزارت معارف وقت (وزارت آموزش و پرورش) بوده و برای تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی تهیه شده است. در حال حاضر این مجموعه شامل 4000 نسخه است که تعداد 500 عنوان از آن چاپ سنگی است.

اکثر کتاب‌های چاپ سنگی متعلق به بازه زمانی (1300-1350قمری) است. سایر مجموعه در بازه زمانی (1340 -1320 شمسی) منتشر شده است. قدیمی‌ترین اثر مربوط به دهه 1280 شمسی (دوره حکومت محمدعلی شاه و احمد شاه قاجار) و جدیدترین آنها مربوط به سال 1357است.

این مجموعه از موقوفات مرحوم «محمد رمضانی» صاحب نشر کلاله خاور است که در مقطع ابتدایی (حدود 700 عنوان) و مقطع متوسطه و عالی ( حدود 2300 عنوان) طبقه‌بندی شده‌اند.

آثار افرادی فرهیخته‌ای چون ابوالقاسم برهان؛ بدرالملوک بامداد (صاحب امتیاز روزنامه زن روز)؛ پرفسور محمدتقی فاطمی؛ حسین گل‌گلاب؛ احمد پارسا (نخستین پیش‌کسوت دانش گیاه‌شناسی و بنیان‌گذار موزه علوم طبیعی ایران)؛ مهندس علیرضا افضلی‌پور (بنیانگذار دانشگاه شهید باهنر کرمان)؛ عباس اقبال آشتیانی؛ غلامرضا رشید یاسمی؛...  از ویژگی‌های این مجموعه به‌شمار می‌رود. همچنین کتب تعلیمات دینی که تحت نظر و تصویب «آيت‌الله العظمی حسين طباطبايي بروجردي (ره)، آيت‌الله سيد محمد حجت تبريزي کوه‌کمري و آيت‌الله العظمی سيد محسن طباطبايي» جهت آموزش در مدارس منتشر شده، از دیگر ویژگی‌های آن به‌شمار می‌رود.

جهت سازماندهی این مجموعه از شاخۀ «آموزش و پرورش» رده‌بندی کنگره همراه با تغییرات جزیی استفاده شده و کل منابع در شاخه LB طبقه‌بندی شده‌اند. این مجموعۀ آموزشی موضوعات «علوم طبیعی، شرعیات، ریاضیات، هندسه، علوم اجتماعی و انسانی،  فیزیک، شیمی، تاریخ، جغرافیا، زبان و ادبیات فارسی و آموزش‌های فنی و حرفه ای» را شامل می‌شود.

کتاب‌هایی مانند روش تدریس آموزگاران، کتب درسی کشورهای دیگر، کتابهای راهنمای تحصیلی، شیوه‌نامه امتحانات، کتاب‌های برنامه‌ریزی درسی و ... از دیگر منابع تشکیل دهنده این مجموعه هستند.

 

علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 7:30 الی 20 با حضور در کتابخانه از نمایشگاه دیدن کنند. همچنین اطلاعات کتابشناسی این مجموعه را در سایت کتابخانه (www.blib.ir) قابل جستجو است.

عباسی مقدم
|
Iran
|
1396/01/26 - 08:26
0
0
سلام. مجموعه بسیار نفیسی است.
موسوی
|
Iran
|
1396/01/26 - 08:21
0
0
واقعا کار عالی و شایسته ایی بود.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: