کد خبر: 28277
تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 ارديبهشت 1396 - 11:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

 چرا کتابخانه ها به زودی به وقف ملی  نیاز پیدا می‌کنند

منبع : لیزنا
كتابخانه ها برای انجام آنچه نیاز آنهاست، باید بیشتر و بیشتر بر سرمایه گذاری بخش خصوصی تکیه کنند.
 چرا کتابخانه ها به زودی به وقف ملی  نیاز پیدا می‌کنند

 به گزارش لیزنا، با تبدیل کتابخانه ها از مکان هایی برای امانت دادن کتاب به مراکز مدنی دارای جدیدترین تکنولوژی، آنها چطور  نیازهای مالی رو به رشد خود را برآورده می‌سازند؟ برخی از مدیران کتابخانه ها در پاسخ به این سوال وقف ملی را راه حل آن می دانند.

برای مثال، کتابخانه عمومی بوستون با مساحت اشغال شده ی یک بلوک کامل در محله بکبی[1] را در نظر بگیرید. هزینه ی سنگ های گرانیت ساختمان جانسون به همراه هزینه ی اضافه کردن پنجره های بزرگتر، سقف بالاتر، و نصب و راه اندازی صفحه نمایش ال سی دی پشت میز پیشخوان، در سال گذشته  78 میلیون دلار بود. از زمان  بازگشايي مجدد این ساختمان در ماه جولای سال گذشته، ساختمان بازسازي شده با فضايي روشن تر و دارای هوایي مطبوع تر،  با طیف گسترده ای از پیشنهادات برای برگزاری کلاس های زبان انگلیسی به عنوان یک زبان دوم روبرو بوده است.

جسیکا الیاس[2]- یکی از هماهنگ کنندگان برنامه های توسعه کتابخانه عمومي بوستون[3]- می گوید:"ما در تلاش برای ارائه تعریفي واقعی از اهداف کتابخانه ها در سال 2017 هستيم. او با خبرگزاري کریستین ساینس مانیتور[4] از یک کلاس کامپیوتري شیشه ای صحبت می کرد و این در حالی بود که آی مک ها[5](كامپيوترهاي روميزي با طراحي خاص كه توسط شركت اپل ساخته شده است) در کلاس در حال راه اندازي بود.

جسیکا الیاس در ادامه بیان می کند:" سالها پيش خانمي بود كه تمامي اين كلاسها را در كالج بانكر هيل[6] گذراند و هزينه كلاسها را به طور كامل پرداخت. هم اكنون تمامي اين منابع آموزشي در كتابخانه وجود دارد و او مي تواند به صورت رايگان به آنها دسترسي داشته  باشد".

البته، هنوز هم افرادی باید هزینه ی منابع را تقبل نمایند. طبق آمارهای موسسه خدمات موزه و کتابخانه، هزینه های کتابخانه ملی از بیش از 10 میلیارد دلار در سال 2002 به 11.3 میلیارد دلار  در سال 2014 افزایش یافته است.

بعضی از کتابخانه ها، مانند کتابخانه عمومي بوستون، از بودجه های بزرگ شهری در حمایت از اقدامات خود بهره می برند. اما در مقابل در محله های شهری و شهرهای کوچک روستایی، هزینه های روشن نگه داشتن لامپ ها یا تعمیر سقف سوراخ می تواند یک کتابخانه را به نابودی بکشاند. طرح های دولت ترامپ مبنی بر حذف بودجه دولتی برای موسسه موزه و خدمات کتابخانه اي[7]،  بنیاد ملی علوم انسانی، و بنیاد ملی هنر می تواند بسیاری از این موسسات را با انتخابی سخت در سال های آتی مواجه سازد.

برای حل این مشکل، دیوید راتمن[8] از افراد ثروتمند درخواست ایجاد موقوفات ملی برای کتابخانه ها را دارد.

راتمن، از مؤسسین سایت LibraryEndowment.org و کوریل کریستو[9]، حامی کتابخانه ها و کتابدار بازنشسته، اخیرا دیدگاه خود درمورد وقف بودجه توسط بشردوستان ثروتمندی مانند بیل گیتس[10] یا وارن بافیت[11] به منظور ارائه بودجه نقدي مسمتر برای کتابخانه های سراسر کشور را بیان نمود.

اگرچه روند بودجه فدرال مشخص است، اما دیوید لئونارد[12]، رييس کتابخانه عمومي بوستون ، انتظار دارد در شرايطي که کاربران کتابخانه همیشه به دنبال خدمات گران تر هستند، سرمايه گذاري بخش خصوصی دراولويت باشد.

دیوید لئونارد در رابطه با سرمايه گذاران بخش خصوصی می گوید:"همانطور که ما شاهد یک تغییر در تمایل افراد نسبت به برگزاري برنامه ها و كلاس هاي آموزشي بيشتر در کتابخانه ها هستیم، نیازمند صرف هزينه و پول بیشتری نیز هستيم. امید است که این کمک های خصوصی مازاد بر - و نه جایگزینی برای – بودجه شهر، دولت، و یا فدرال باشد."

 چگونه بودجه خصوصی می تواند سودمند باشد

انجمن کتابخانه های آمریکا (ALA) گزارش می دهد که "اکثریت بودجه کتابخانه از منابع ایالتی و محلی حاصل می شود." کمک های مالی اندک و زیاد این وجوه را برای توليد فراهم آورده اما وقف ملی پیشنهاد شده توسط خانم کریستوس[13] و راتمن[14] این پشتیبانی را به سطح جدیدي رسانده است.

حاميان كتابخانه ها از طریق وب سایت شان ( LibraryEndowment.org)، توضیح می دهند که چگونه امیدوارند طی پنج سال یک صندوق به ارزش 15 تا20 میلیارد دلار را از طریق ثروتمندترین افراد آمریکایی ایجاد نمایند. این مبلغ به اندازه ای است که حدود 1.1 میلیارد دلار در سال را می توان برای تعداد گسترده ای از پروژه ها هزینه نمود. کتابداري حرفه ای بر فعالیت های این صندوق نظارت خواهد داشت.

لئونارد[15] نیز اظهار می دارد "ایده داشتن نهادي کتابخانه ای در سطح ملی قطعا فرصت های دیگری را برای کتابخانه ها در پاسخگويي به نیازهای کاربران شان فراهم می آورد."

بدون امکانات كافي و برنامه ريزي مناسب، کتابخانه ها برای جلب نظر كاربران شان بايد تلاش زيادي نمايند كه این امر زوال آنها را سرعت مي بخشد. کریستو و راتمن در مصاحبه شان با روزنامه واشنگتن پست، شهر نورلینا[16] در كاليفرنياي شمالي را به عنوان نمونه ذکر می کنند. کتابخانه اين شهر پس از کاهش تعداد بازدیدکنندگان بسته شد و مقامات محلی نیز نتوانستند براي مدت زماني طولاني هزینه ها را توجیه نمایند.

هر دو نویسنده امیدوارند که ثروتمندان آمریکايي از تکرار مواردی مشابه جلوگیری نمایند.

راتمن در مصاحبه اي تلفنی بیان داشت " در بخش خصوصی گردش پول زيادي وجود دارد". او اشاره کرد که 400 شهروند ثروتمند آمریکايي دارای ثروت خالص 2.4 هزار میلیارد دلاری هستند. وی استدلال می کند که "حتی یک قسمت اندک از کوچکترین قسمت آن می تواند برای کتابخانه ها مورد استفاده قرار گیرد".

 نه یک نوش دارو

حتی اگر دلایل آنها برای جذب حامیان میلیاردر موفقیت آمیز باشد- بنیاد بیل و ملیندا گیتس از اظهار نظر در این مورد خودداری نمودند - ریچارد مارکر[17]، استاد دانشگاه پنسیلوانیا، اذعان مي كند که ثروتمندان می توانند کارهای بسیاری انجام دهند.

استاد مارکر، که موسس موسسه ی بشردوستی خرد ، مشاوره و آموزش است، توضیح می دهد "این بسیار وسوسه انگیز است، زمانی که از حمایت عمومی ناامید شویم، بگوییم" خوب، اجازه دهید به سراغ افراد ثروتمند برویم چون آنها می توانند مشکلات را حل کنند. اما در واقع ... هیچ پشتیبانی خصوصی نمی تواند جایگزين پشتیبانی عمومی شود."

حتی وقف ساليانه 1.1 میلیارد دلار تنها نشانه ی یک افزایش 9 درصدی نسبت به 12 میلیارد دلاری است که کتابخانه های ایالات متحده در سال 2014 به عنوان درآمد کسب نمودند.

در حالی که مي توان برخی کاهش بودجه های فدرال را جبران نمود، اکثر کارشناسان اظهار می دارند: حمایت کتابخانه ها نیازمند ترکیب قوی صندوق های عمومی، خصوصی و دولتی است.

جولی تودارو[18] رييس انجمن كتابداران آمريكا طي ایمیلي به خبرگزاري مانیتور می نویسد" باید بسیار مراقب باشیم که در مورد جایگزیني برای ترکیب فعلی بودجه محلی، ایالتی و فدرال که امروز از کتابخانه های ما حمایت می کنند، صحبت نکنیم".

راتمن می گوید که هدف از وقف این نیست. "ما نمی خواهیم پول مالیات به عنوان یک منبع پشتیبانی برای کتابخانه ها حذف گردد. من از اینکه افراد متمول تنها منبع بودجه کتابخانه ها باشند متنفرم ".

برای جلوگیری از این نتیجه، استاد مارکر مي گوید که "حمایت و همچنین تلاش برای جلب حمایت بخش خصوصی بسیار مهم است."

 یافتن تعادل

صف آرایی اکثریت سناتورها و نمایندگان در برابر کتابخانه ممکن است سخت تر از قانع کردن چند خير ثروتمند باشد. اما این به آن معنا نیست که این امر غیر ممکن است. یک سوم از اعضای مجلس از هر دو حزب در حال حاضر درخواست " تخصیص بودجه" را امضا نموده اند و ازمجلس نمایندگان و کمیته تخصیص سنا درخواست حفظ بودجه برای برخی از برنامه های کتابخانه ها را داشته اند.

این تلاش ها می تواند به بسیاری از کتابخانه ها براي ادامه دادن فعاليت هايشان کمک نماید. اما از آنجا که مشتریان همیشه به دنبال تکنولوژی هاي برتر هستند، برنامه های آموزشی و پیشنهادهاي فرهنگی، استراتژی های خلاقانه جلب حمايت هاي مالي خيرين مانند وقف ملی – ضروري به نظر مي رسد.

لئونارد توضیح می دهد"در اين مورد، بودجه شهر و دولت، به طور واقعي تنها هزینه های اولیه ساختمان ها و تامين کتاب ها و انجام فعاليت هاي ضروري را پوشش مي دهد. برای ادامه ی حیات کتابخانه ها نيازمند برنامه ريزي خلاق و ارائه آنها هستيم وبراي پاسخ به اين ضرورت نيازمند حمايت بخش خصوصي هستيم."

او پیش بینی می کند "كتابخانه ها برای انجام آنچه نیاز آنهاست، باید بیشتر و بیشتر بر سرمایه گذاری بخش خصوصی تکیه نمایند. حتی اگر  از وضعيت بحراني کنونی رهایی یابیم فکر می کنم که این موضوع همچنان صحيح و واقعي خواهد بود. "

 منبع گزارش: csmonitor

نوشته: پاتريك ريلي[19]

ترجمه: مريم سدهي 


[1] Back Bay

[2] Jessica Elias

[3] BPL

[4] Christian Science Monitor

[5] iMacs

[6] Bunker Hill

[7] IMLS

[8] David Rothman

[9] Corilee Christou

[10] Bill Gates

[11] Warren Buffett

[12] David Leonard

[13] Ms. Christou

[14] Rothman

[15] Leonard

[16] Norlina

[17]Richard Marker

[18] Julie Todaro

[19] Patrick Reilly

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: