نشست «بهره‌گیری از فناوری‌های همراه در کتابخانه‌» در نمایشگاه کتاب برگزار شد

به‌ گزارش خبرنگار لیزنا،  نشست بهره‌گیری از فناوری‌های همراه در کتابخانه‌ با حضور محسن حاج‌زین‌العابدینی، عضو هئیت علمی دانشگاه  شهید بهشتی؛  امیررضا اصنافی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و مریم پاکدامن، پژوهشگر  در محل سرای اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

امیررضا اصنافی درسخنانی با اشاره به پیشرفت سریع فناوری در عصر حاضر به بیان کاربرد برخی فناوری‌ها در کتابخانه‌ها پرداخت و گفت: گردش سریع و راحت اطلاعات و ارتباطات بین جامعه بشری باعث متنوع‌تر شدن و تحول عظیم فناوری‌ها شده است.

اصنافی شاخص خلاقیت (GII) را شاخص توسعه فناوری‌های ارتباطی عنوان کرد و علت اصلی روی آوردن کتاب‌دارها به فناوری نوین در کتابخانه‌ها را تغییر ذائقه و نیاز جامعه و کاربران دانست.

اصنافی با اشاره به نقش حیاتی فناوری‌ها در کتابخانه‌ها افزود: ساختارها و سازمان‌ها باید با توجه به ضریب نفوذ فناوری در جامعه به‌روز شوند و رویکرد ها نیز باید با توجه به نیازهای جدید به روز شوند و کتابخانه‌ها با در نظر گرفتن این رویکردها سعی در پیشرفت در زمینه کاربرد فناوری همراه کنند.

وی پیشرفت زیرساخت‌ها، تجهیزات و مهارت‌هایی که کتابدارها و کتابخانه‌ها باید از آن‌ها استفاده کنند و در بحث چگونگی بهره‌گیری از فناوری‌ها اشراف کافی از نوع استفاده از آن‌ها را از جمله الزامات کتابخانه ها در استفاده از فناوری های همراه برشمرد.

اصنافی در خصوص شکاف دیجیتالی بر نفش کتابدار تاکید کرد و گفت که کاربران کتابخانه‌های عمومی از نظر سن، میزان تحصیلات و ... متنوع و دارای نیازهای متفاوتی هستند که کتابخانه‌ها و متصدیان باید با مهارت و اشراف بر محتوا و اطلاعات این شکاف را پر کنند.

به نظر اصنافی ابزارهای جدید می‌تواند منجر به جلب نظر توسط کاربران شود و با ایجاد امکان دسترسی مستقیم کاربر به منابع، به سهولت زندگی می انجامد.

محسن حاج‌زین‌العابدینی در سخنانی کتابخانه ها را از لحاظ ساختار به استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارها، کاربران و محتوا تقسیم کرد.

حاج‌زین‌العابدینی گفت: بسیاری از فناوری‌ها در محیط‌های اطلاعاتی کاربرد پیدا می‌کند، بدین معنا که دستگاه‌های فناوری خود باید دارای اطلاعات باشند تا بتوانند اطلاعات مورد نظر را ارئه دهند.

او  فناوری همراه را به دو دسته فناوری‌های خارج از بدن و فناوری‌های داخل بدن تقسیم کرد و گفت: فناوری‌های خارج از بدن تلفن‌های همراه یا دستبندهای هوشمند و یا عینک‌های گوگل را شامل می‌شود و فناوری‌های داخل بدن فناوری‌های امنیتی مثل اثر انگشت یا چهره‌شناسی و یا ردیاب‌های دارای سنسورهای اطلاعاتی هستند که در سازمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی در خصوص اصطلاح اینترنت اشیاء  گفت: داده‌های مورد استفاده در این فناوری‌ها به صورت زنجیره‌وار و پیوندی عمل می‌کنند و در نهایت یک جمعی از داده‌ها را تشکیل می‌دهند.

مریم پاکدامن بر اهمیت نقش فناوری همراه در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در انتقال سریع اطلاعات در میان کاربران تاکید کرد.

به گفته پاکدامن در استفاده از فناوری‌ها در کتابخانه‌ها سه رویکرد وجود دارد که شامل رویکرد موبایل‌فرندی کردن وب‌سایت‌ها و به اشتراک گذاشتن آن برای کاربران، رویکرد استفاده از اپلیکیشن‌های متعدد در کتابخانه‌ها و تلفیقی از رویکرد اول و دوم است که به پیشرفت فناوری‌ها در کتابخانه‌ها می‌انجامد.

وی ادامه داد: بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان در کتابخانه‌های خود از رویکرد موبایل‌فرندی بهره می‌برند در حالی که در ایران به علت نداشتن اطلاعات کافی و ضعف بسترهای اینترنتی تعداد بسیار کمی از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند.

پاکدامن افزود: کتابخانه‌های ایران 10 تا 20 سال از کتابخانه‌های جهان عقب هستند اما در آینده زندگی سهل‌تری در دسترسی به انتقال اطلاعات خواهیم داشت.

 

او در پایان بر ژرف‌اندیش شدن و عمیق‌تر شدن انسان‌ها در برخورد با این اطلاعات تاکید نمود و گفت: نباید هر نوع اطلاعاتی را سالم دانست بلکه باید با دقت نظری خاص با اطلاعات برخورد کرد.