انجمن علمی ـ دانشجویی علم اطلاعات دانشگاه قم برگزار کرد
کارگاه آموزشی اصول و تکنیک‌های نویسندگی

به گزارش لیزنا به نقل از فائزه ابراهیمی دبیر کمیته آموزش ادکا، انجمن علمی ـ دانشجوییِ علم اطلاعات دانشگاه قم با حمایت اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی کشور، کارگاه ده‌ساعته «اصول و تکنیک‌های نویسندگی» ویژه دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم را در پنج جلسه دوساعته برگزار کرد.

مدرّس این کارگاه، روح‌الله سلیمانی‌پور، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران بود.

روح‌الله سلیمانی‌پور در نخستین جلسه این کارگاه، درباره اصول و مبانی نویسندگی سخن گفت. وی در این جلسه، سه جنبه مهم نویسندگی، یعنی «هدف»، «مخاطب»، و «فرایند نویسندگی» را شرح داد و در ادامه، پایه‌های نظری نویسندگی، شامل «ذوق و انگیزه و استعداد»، «فراگیری اصول و تکنیک‌های نگارش»، «دانش و تخصص علمی»، «اطلاعات و مطالعات متنوع»، و «تجربه» را معرفی کرد. مدرس کارگاه اصول و تکنیک‌های نویسندگی، در جلسه اول این کارگاه به مباحث دیگری مانند «مراحل و فرایند نوشتن»، «الگو و ساختار کلی نوشته‌ها»، و «انواع نوشته‌ها» نیر اشاره کرد.

در چهار جلسه دیگر این کارگاه، برخی از مهم‌ترین تکنیک‌های نویسندگی به شرح زیر، همراه با مثال‌ها و تمرین‌هایی به دانشجویان آموزش داده شد:

1. آسان‌نویسی/ آزادنویسی

2. گفتاری‌نویسی

3. بازنویسی

4. به‌گزینیِ واژگانی

5. غنای واژگانی

6. پرهیز از کلیشه‌نویسی

7. کوتاه‌نویسی/ پرهیز از دراز‌نویسی

8. معیارنویسی

9. فارسی‌نویسی

10. پرهیز از افعال ترکیبی

11. خاص‌نویسی

12. زنده‌نویسی

13. پرهیز از حذف بی‌جای فعل در جمله

14. بسیارخوانی و بسیارنویسی

گفتنی است در این کارگاه دانشجویان با مهم‌ترین منابع آموزش نویسندگی و همچنین شماری از بهترین نویسندگان معاصر مانند بهاءالدین خرمشاهی، محمدعلی اسلامی ندوشن، و محمد بهمین‌بیگی، که نثرشان می‌تواند الگوی نوقلمان باشد، آشنا شدند. بخشی از هر جلسه نیز به خواندن گزیده نثرهای فصیح فارسی و همچنین بازبینی و بازنویسی نوشته‌های دانشجویان  اختصاص داشت.

 

 آخرین جلسه این کارگاه روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۶ برگزار و در پایان، گواهی حضور در کارگاه به دانشجویان ارائه شد.