کد خبر: 29487
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 مرداد 1396 - 16:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نشست کمیته علم ­سنجی کنگره متخصصان اطلاعات برگزار شد

منبع : لیزنا
نخستین نشست کمیته علم­ سنجی کنگره متخصصان اطلاعات، روز چهارشنبه 28 تیرماه 1396 در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.
نشست کمیته علم ­سنجی کنگره متخصصان اطلاعات برگزار شد

به گزارش لیزنا، نخستین نشست کمیته علم­ سنجی کنگره متخصصان اطلاعات با حضور تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، پژوهشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شاغلان در حوزه علم سنجی برگزار شد.

هدف از تشکیل این جلسه آشنایی اعضا با کنگره متخصصان اطلاعات و تصمیم ­گیری در خصوص برنامه­ های کمیته علم ­سنجی برای کنگره مدکور بود و بر همین اساس، حاضران به بحث و تبادل نظر درباره مسائل حرفه ای مرتبط با سنجش علم، فناوری و نوآوری پرداختند. 

در ابتدای جلسه توضیحاتی توسط ابراهیم عمرانی دبیر اجرایی کنگره متخصصان اطلاعات درباره اهداف و نحوه کار کنگره بیان شد و توضیحات تکمیلی درباره آئین­ نامه و چگونگی کار کمیته­ ها و کارگروه ها نیز از سوی بیگلو به اطلاع حاضران رسید.

 در ادامه سعید اسدی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و دبیر کمیته علم­ سنجی کنگره، ضمن خوش­ آمدگویی به حاضران، به اقدامات صورت گرفته برای تشکیل کمیته و دعوت از کسانی که به نحوی در حوزه سنجش علم، فناوری و نوآوری فعالیت دارند اشاره کرد و مطالبی درباره نحوه تعامل بین اعضا و موضوعاتی که قابل طرح در کمیته هستند، بیان داشت.

صدیقه محمداسماعیل عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فاطمه مرادی دانش­ آموخته علم­ سنجی دانشگاه شاهد و نیز قاسم آزادی از معاونت ارزیابی شورای انقلاب فرهنگی، مجید نبوی دانش ­آموخته علم اطلاعات از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بهروز رسولی دانشجوی دکتری علم اطلاعات از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و محمد توکلی­ زاده راوری عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، به ترتیب به بحث درباره مسائل مختلف حرفه ­ای در زمینه علم­سنجی پرداختند و موضوعات مورد نظر خود برای طرح در کمیته مطرح کردند. 

در ادامه جلسه درباره موضوعات مطرح شده، تبادل نظر شد و مقرر شد کمیته علم­ سنجی هم­زمان چند موضوع حرفه­ای مهم را در دستور کار خود قرار دهد که در سه گروه قابل تفکیک هستند:

-  هدفمندسازی سرفصل های رشته، تعیین توانمندی های مورد نیاز کارشناسان علم سنجی و کمک به کارآفرینی و جذب دانش آموختگان این رشته؛

- توسعه شاخص ها، نرم افزارها و روش های بومی کاربردی علم سنجی و توصیه در به کارگیری آن ها در مراکز علمی کشور و در گزارش های علمی و فناوری رسمی؛

- ارائه راهکارهای شفاف و نرمال سازی شده توسط کمیته برای سنجش بهره وری پژوهشی محققان (مانند آئین نامه ارتقاء) و سازمان ها (مثل نظام های رتبه بندی دانشگاه ها) و تلاش برای جلوگیری از سوء استفاده از علم سنجی در زمینه های گوناگون.

همچنین با نظر موافق حاضران، قرار شد ارتباط بین اعضا از طریق ایمیل گروهی برقرار و در مورد موضوع های مطرح شده بحث و تبادل نظر شود و نتایج کار به اطلاع علاقه مندان برسد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: