نشست کمیته علم ­سنجی کنگره متخصصان اطلاعات برگزار شد

به گزارش لیزنا، نخستین نشست کمیته علم­ سنجی کنگره متخصصان اطلاعات با حضور تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، پژوهشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شاغلان در حوزه علم سنجی برگزار شد.

هدف از تشکیل این جلسه آشنایی اعضا با کنگره متخصصان اطلاعات و تصمیم ­گیری در خصوص برنامه­ های کمیته علم ­سنجی برای کنگره مدکور بود و بر همین اساس، حاضران به بحث و تبادل نظر درباره مسائل حرفه ای مرتبط با سنجش علم، فناوری و نوآوری پرداختند. 

در ابتدای جلسه توضیحاتی توسط ابراهیم عمرانی دبیر اجرایی کنگره متخصصان اطلاعات درباره اهداف و نحوه کار کنگره بیان شد و توضیحات تکمیلی درباره آئین­ نامه و چگونگی کار کمیته­ ها و کارگروه ها نیز از سوی بیگلو به اطلاع حاضران رسید.

 در ادامه سعید اسدی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و دبیر کمیته علم­ سنجی کنگره، ضمن خوش­ آمدگویی به حاضران، به اقدامات صورت گرفته برای تشکیل کمیته و دعوت از کسانی که به نحوی در حوزه سنجش علم، فناوری و نوآوری فعالیت دارند اشاره کرد و مطالبی درباره نحوه تعامل بین اعضا و موضوعاتی که قابل طرح در کمیته هستند، بیان داشت.

صدیقه محمداسماعیل عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فاطمه مرادی دانش­ آموخته علم­ سنجی دانشگاه شاهد و نیز قاسم آزادی از معاونت ارزیابی شورای انقلاب فرهنگی، مجید نبوی دانش ­آموخته علم اطلاعات از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بهروز رسولی دانشجوی دکتری علم اطلاعات از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و محمد توکلی­ زاده راوری عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، به ترتیب به بحث درباره مسائل مختلف حرفه ­ای در زمینه علم­سنجی پرداختند و موضوعات مورد نظر خود برای طرح در کمیته مطرح کردند. 

در ادامه جلسه درباره موضوعات مطرح شده، تبادل نظر شد و مقرر شد کمیته علم­ سنجی هم­زمان چند موضوع حرفه­ای مهم را در دستور کار خود قرار دهد که در سه گروه قابل تفکیک هستند:

-  هدفمندسازی سرفصل های رشته، تعیین توانمندی های مورد نیاز کارشناسان علم سنجی و کمک به کارآفرینی و جذب دانش آموختگان این رشته؛

- توسعه شاخص ها، نرم افزارها و روش های بومی کاربردی علم سنجی و توصیه در به کارگیری آن ها در مراکز علمی کشور و در گزارش های علمی و فناوری رسمی؛

- ارائه راهکارهای شفاف و نرمال سازی شده توسط کمیته برای سنجش بهره وری پژوهشی محققان (مانند آئین نامه ارتقاء) و سازمان ها (مثل نظام های رتبه بندی دانشگاه ها) و تلاش برای جلوگیری از سوء استفاده از علم سنجی در زمینه های گوناگون.

همچنین با نظر موافق حاضران، قرار شد ارتباط بین اعضا از طریق ایمیل گروهی برقرار و در مورد موضوع های مطرح شده بحث و تبادل نظر شود و نتایج کار به اطلاع علاقه مندان برسد.