کد خبر: 29546
تاریخ انتشار: شنبه, 07 مرداد 1396 - 11:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

در پی برگزاری جلسه کمیته‌ های علمی سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

اولین جلسه کمیته کتابخانه های تخصصی برگزار شد

منبع : لیزنا
اولین جلسه کمیته کتابخانه های تخصصی روز شنبه، 31 مرداد ماه، با حضور اساتید، مدیران کتابخانه های تخصصی و حرفه مندان علم اطلاعات و دانش شناسی در تالار گفتگوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.
اولین جلسه کمیته کتابخانه های تخصصی برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران،  در ابتدای جلسه فرامرز مسعودی عضو هیات مدیره و کمیته راهبری انجمن  متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی درباره ساختار انجمن، اهداف و نحوه کار کنگره  توضیحاتی بیان کرد.

سپس رضا رجبعلی‌بگلو، عضو کمیته راهبری سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران توضیحات تکمیلی درباره آئین نامه، وظایف کمیته ها، کارگروه ها و نشست ها   را به اطلاع حاضران رساند.

گیتی  حیدری دبیر،  نشست  کمیته کتابخانه های تخصصی  مطالبی پیرامون تاریخچه  تشکیل  کمیته کتابخانه های تخصصی و فعالیت های آن پیش از تجدید ساختار فعلی(از سال 1388 تا 1392 )  و اهداف آن پس از ساختار جدید ارائه داد و  یادآور شد که کمیته علاوه بر دنبال کردن اهداف پیشین،  بستری مجازی فراهم نموده است تا کلیه  اعضا بتوانند در آن دیدگاه ها و دانش و تجربه خود را  به اشتراک بگذارند. وی  یشنهاد کرد باتوجه به نزدیک شدن برگزاری کنگره در آبان ماه سال  جاری بحث پیرامون انتخاب موضوع  برای نشست در اولویت قرارگیرد.

در ادامه اعضای حاضر در جلسه موضوعات  زیر را برای طرح در نشست پیشنهاد دادند و در خصوص آنها به بحث و تبادل نطر پرداختند:

--جایگاه کتابخانه های تخصصی،  تقویت نگرش مدیریتی و نقش مدیران متخصص و غیر متخصص در ارتقای سطح کتابخانه ها در سازمان

--سازماندهی انواع کتابخانه های تخصصی و رتبه بندی آن ها

--بازنگری در سیستم آموزشی دوره های تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی و تغییر سرفصل دروس در جهت تقویت مهارت های حرفه ای و  سوادی کتابداران کتابخانه های تخصصی

--تغيير نقش كتابخانه ها و كتابداران از ارائه دهنده اطلاعات توليد شده به كاربران و به شكل صرفا كانالی برای انتقال اطلاعات (مدل تفكر پایپی) به نقش موثر و فعال در توليد و يا بازتوليد منابع با تاكيد بر منابع موجود و دانش كتابداران (مدل تفكر پلت فرمی)

--بررسی میزان کاربرد استانداردهای کتابخانه های تخصصی توسط کتابخانه ها و بازنگری  در استانداردها با توجه به تحولات پدید آمده در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و به تبع آن پیدایش وظایف جدید درکتابخانه ها

--نقش کتابخانه های تخصصی در راهبری مدیریت دانش  سازمان ها

--نظارت ،پایش و ارزیابی وضعیت کتابخانه های تخصصی به منظور  تقویت جایگاه آن ها

--توجه و تلاش در جهت ارائه خدمات خاص علاوه بر خدمات جاری به منظور کسب وجهه و امتیاز بیشتر در سازمان ها

--بازتعریف و تثبیت جایگاه کتابداران متخصص و کتابخانه های تخصصی

--تربیت و بکار گیری کتابداران متخصص موضوعی (subject specialist librarian) در کتابخانه های تخصصی

--تقویت روح فرهنگ حاکم بر این حرفه و تعهد حرفه مندان  در ارائه خدمات با امکانات حداقلی  و تلاش در جهت کسب منزلت شغلی از این راه

در پایان قرار شد مراتب به اطلاع کلیه اعضا برسد و  اعضا نیز موضوعات پیشنهادی را با توجه به طرح مشکلات ناشی از وضعیت نامناسب شغلی کتابداران کتابخانه های تخصصی و تلاش در جهت ارتقای منزلت شغلی آن ها، مورد بررسی قرار دهند و نظرات خود را در گروه اعلام نمایند.

سایر مسائل طرح شده، به ترتیب در جلسات آینده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و تلاش کمیته کتابخانه های تخصصی بر آن است تا نتایج بررسی ها و مطالعات، در نشست های سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران ، در اختیار همۀ علاقمندان قرار گیرد.

علاقمندان برای پیوستن به این کمیته می توانند تقاضای خود را به نشانی های زیر ارسال نمایند:   

Congress.ilisa.ir و    Guiti Heydari <این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید>

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: