کد خبر: 29559
تاریخ انتشار: شنبه, 07 مرداد 1396 - 16:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

در سخنرانی علمی «رتبه‌بندی حوزه‌های پژوهشی زبانشناسی رایانشی» مطرح شد

بیان ضرورت و چگونگی اولویت‌بندی پژوهشی در گروه زبانشناسی رایانشی

منبع : لیزنا
زهرا محمودزاده، در سخنرانی علمی «رتبه‌بندی حوزه‌های پژوهشی زبانشناسی رایانشی: با روش تحلیل سلسله ‌مراتبی (AHP)»  به تشریح چگونگی تعیین الویت‌های پژوهشی گروه زبان‌شناسی رایانشی پرداخت.
بیان ضرورت و چگونگی اولویت‌بندی پژوهشی در گروه زبانشناسی رایانشی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، سخنرانی علمی «رتبه‌بندی حوزه‌های پژوهشی زبانشناسی رایانشی: با روش تحلیل سلسله ‌مراتبی (AHP روز چهارشنبه 4 مردادماه در ایرانداک برگزار و اولویت‌بندی پژوهشی در گروه زبانشناسی رایانشی با استفاده از روش تحلیل سلسله ‌مراتبی (AHP) تشریح شد.

زهرا محمودزاده در این سخنرانی گفت: هدف از این پژوهش اولویت‌بندی پژوهشی در گروه زبانشناسی رایانشی است، که برای تعیین اولویت‌های پژوهشی از روش تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) استفاده شده است.

وی افزود: این روش دارای دو سطح «گزینه‌ها و معیارها» است؛ گزینه‌های پژوهش، حوزه‌های زبانشناسی رایانشی هستند که برای تعیین آن‌ها از روش اصطلاحنامه‌ای استفاده شده، و معیارهای پژوهش بر اساس اسناد بالادستی پژوهشگاه و با نظر خبرگان بدست آمده‌ است.

استادیار ایرانداک تصریح کرد: همچنین، اولویت‌بندی معیارها و گزینه‌ها توسط خبرگان زبانشناسی صورت گرفته و در نهایت با تعیین وزن معیارها و گزینه‌ها، اولویت‌های پژوهشی بر اساس نظر خبرگان به دست آمده است.

محمودزاده تاکید کرد:‌ این پژوهش از آن رو اهمیت دارد که بودجه سازمان ها محدود است و سازمان ها باید برای انجام اولویت های پژوهشی از صددرصد فرصت خود استفاده کنند.

وی در خصوص روش AHP گفت: وقتی مجموعه ای از معیارهای وجود دارد با AHP می توان به نتیجه رسید.

عضو هیئت علمی ایرانداک ادامه داد:‌ اولین قدم تشکیل گروه‌های تصمیم ساز است، که آنها تصمیم بگیرند گزینه و معیارها چه باشد و در مرحله بعد معیارها با هم مقایسه و وزن‌دهی می شوند.

وی تصریح کرد:‌ برای تصمیم‌گیری باید پرسشنامه برای خبرگان ساخته شود، در این پرسشنامه هر کدام از معیارها و گزینه‌ها به صورت زوجی مقایسه می‌شوند؛ در نهایت با مقایسه زوجی گزینه ها و معیارها و وزن دهی آن تصمیم نهایی اتخاد می‌شود.

او یادآور شد:‌ در این پژوهش سه دسته معیارها تعیین شد: جذابیت، امکان‌پذیری، ضرورت. طی پرسشنامه‌ای از خبرگان خواسته شد وزن معیارها را مشخص کنند.

محمودزاده گفت: ‌نتیجه آن بود که برای خبرگان زبان شناسی معیار امکان پذیری یا توانایی انجام پژوهش اولویت بالاتری دارد و بعد از آن معیار جذابیت و ضرورت مورد اهمیت است.

پس از پایان سخنرانی، محمودزاده به پرسش های حاضران پاسخ داده شد.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: