در سخنرانی علمی «رتبه‌بندی حوزه‌های پژوهشی زبانشناسی رایانشی» مطرح شد
بیان ضرورت و چگونگی اولویت‌بندی پژوهشی در گروه زبانشناسی رایانشی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، سخنرانی علمی «رتبه‌بندی حوزه‌های پژوهشی زبانشناسی رایانشی: با روش تحلیل سلسله ‌مراتبی (AHP روز چهارشنبه 4 مردادماه در ایرانداک برگزار و اولویت‌بندی پژوهشی در گروه زبانشناسی رایانشی با استفاده از روش تحلیل سلسله ‌مراتبی (AHP) تشریح شد.

زهرا محمودزاده در این سخنرانی گفت: هدف از این پژوهش اولویت‌بندی پژوهشی در گروه زبانشناسی رایانشی است، که برای تعیین اولویت‌های پژوهشی از روش تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) استفاده شده است.

وی افزود: این روش دارای دو سطح «گزینه‌ها و معیارها» است؛ گزینه‌های پژوهش، حوزه‌های زبانشناسی رایانشی هستند که برای تعیین آن‌ها از روش اصطلاحنامه‌ای استفاده شده، و معیارهای پژوهش بر اساس اسناد بالادستی پژوهشگاه و با نظر خبرگان بدست آمده‌ است.

استادیار ایرانداک تصریح کرد: همچنین، اولویت‌بندی معیارها و گزینه‌ها توسط خبرگان زبانشناسی صورت گرفته و در نهایت با تعیین وزن معیارها و گزینه‌ها، اولویت‌های پژوهشی بر اساس نظر خبرگان به دست آمده است.

محمودزاده تاکید کرد:‌ این پژوهش از آن رو اهمیت دارد که بودجه سازمان ها محدود است و سازمان ها باید برای انجام اولویت های پژوهشی از صددرصد فرصت خود استفاده کنند.

وی در خصوص روش AHP گفت: وقتی مجموعه ای از معیارهای وجود دارد با AHP می توان به نتیجه رسید.

عضو هیئت علمی ایرانداک ادامه داد:‌ اولین قدم تشکیل گروه‌های تصمیم ساز است، که آنها تصمیم بگیرند گزینه و معیارها چه باشد و در مرحله بعد معیارها با هم مقایسه و وزن‌دهی می شوند.

وی تصریح کرد:‌ برای تصمیم‌گیری باید پرسشنامه برای خبرگان ساخته شود، در این پرسشنامه هر کدام از معیارها و گزینه‌ها به صورت زوجی مقایسه می‌شوند؛ در نهایت با مقایسه زوجی گزینه ها و معیارها و وزن دهی آن تصمیم نهایی اتخاد می‌شود.

او یادآور شد:‌ در این پژوهش سه دسته معیارها تعیین شد: جذابیت، امکان‌پذیری، ضرورت. طی پرسشنامه‌ای از خبرگان خواسته شد وزن معیارها را مشخص کنند.

محمودزاده گفت: ‌نتیجه آن بود که برای خبرگان زبان شناسی معیار امکان پذیری یا توانایی انجام پژوهش اولویت بالاتری دارد و بعد از آن معیار جذابیت و ضرورت مورد اهمیت است.

پس از پایان سخنرانی، محمودزاده به پرسش های حاضران پاسخ داده شد.