کد خبر: 30085
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 شهریور 1396 - 12:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

معرفی آثار جدید ایفلا در طول هشتاد و سومین کنگره جهانی

منبع : لیزنا
 در طول هشتاد و سومین دوره کنفرانس جهانی ایفلا با محوریت موضوعی «کتابخانه‌ها، انسجام، اجتماع» در شهر وروتسواف لهستان، سه اثر جدید ایفلا معرفی شدند.
معرفی آثار جدید ایفلا در طول هشتاد و سومین کنگره جهانی

به گزارش لیزنا، سه اثر جدید ایفلا به شرح زیر است:

گزارش سالانه ایفلا (2016)

هرساله دفتر مرکزی ایفلا گزارش سالانه اش را تدوین و منتشر می کند که مروری جامع بر فعالیت هایی که سال قبل انجام داده است، دارد. این گزارش به اعضای ایفلا و دیگر ذینفعان، درباره فعالیت ها، دستاوردها و عملکرد مالی ایفلا جزئیات شفاف و کاملی را ارائه می کند.

متن کامل این گزارش از طریق این لینک در دسترس است.

توسعه و دسترسی به اطلاعات (DA2I/2017)

این اثر که در جولای 2017 راه اندازی شده است اولین سری از گزارشات سالانه ای است که پیشرفت کشورهایی را نظارت خواهد کردکه در جهت تحقق تعهدات خود عمل می کنند تا دسترسی معنادار به اطلاعات را به عنوان بخشی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل بهبود ببخشند.

DA2I هر ساله در زمان انجمن سیاسی سطح بالای سازمان ملل (UN HLPF) راه اندازی خواهد شد. این اثر برای کشورهای عضو سازمان ملل، سازمان های بین دولتی، سرمایه گذاران، جامعه مدنی، و دیگر ذینفعان فعال در توسعه و جامعه کتابداری طراحی شده است. که بر سهم ارزشمندی که دسترسی به اطلاعات به ویژه از طریق کتابخانه ها دارند، تأکید می کند که باعث بهبود جوامع اجتماعی و اقتصادی فراگیرتر می شود.

متن کامل این اثر از طریق این لینک قابل دانلود است.

تجارت کتاب های الکترونیکی در کتابخانه ها: چشم انداز در حال تغییر

این کتاب جدید توسط انتشارات د گرویتر (De Gruyter) و با قلم پاول وایتنی (Paul Whitney)  و کریستسنا د کسل (Christina de Castell) منتشر شده است.

نویسندگان این اثر تلاش کرده اند مروری کلی بر دیدگاه تاریخی در این زمینه و نیز تحلیلی بر مفاهیم کتاب الکترونیکی که انجمن های کتابداری مختلف و منتقدان دولتی ارائه کرده اند ، داشته باشند. همچنین متخصصانی از 12 کشور مختلف خلاصه ای را از گسترش کتاب الکترونیکی در کشورها و مناطق خود ارائه کرده اند.

مشخصات بیشتری از کتاب از طریق این لینک در دسترس است.

 

همچنین نوید انتشار دو اثر دیگر از انتشارات د گرویتر تحت عناوین «علوم کتابداری و اطلاع رسانی جهانی» توسط اسماعیل عبداللهی و «درک سواد سلامت»  توسط بریان گالوین(Brian Galvin) وپرودنس دالریمپل(Prudence W. Dalrymple) که به ترتیب در نوامبر 2017 و اکتبر 2018 به چاپ خواهند رسید، داده شد. 

مترجم:الهه حسینی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: