کد خبر: 30500
تاریخ انتشار: شنبه, 25 شهریور 1396 - 10:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

در نشست مکتا با رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی

تجارب ایفلا 2017 بررسی شد

منبع : لیزنا
نشست صمیمی کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا)  با رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی جهت کسب تجارب از ایفلا 2017 در كتابخانه آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد.
تجارب ایفلا 2017 بررسی شد

به گزارش لیزنا، نشست صمیمی کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا)  با ریاست کتابخانه مجلس شورای اسلامی روز پنج شنبه، ۲۳ شهریور ماه برگزار شد.

فائزه فرهودی در ابتدا این نشست ضمن خوشامد گویی به حضار و سخنران، هدف از برگزاری نشست را کسب تجارب از ایفلا ۲۰۱۷ به سخنرانی ریاست کتابخانه مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام و المسلمین عماد اعلام کرد.

مهدی محمدی شجاعی دبیر مکتا، ایفلا را فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات كتابداری خواند که ارگانی مستقل، بین‌المللی، غیردولتی، و غیرانتفاعی است و اهداف آن ارتقای تفاهم بین‌المللی، همكاری، گفت‌وشنود، پژوهش و توسعه در همه زمینه‌های كتابداری از جمله كتابشناسی، خدمات اطلاع‌رسانی، و آموزش كاركنان و ایجاد تشكیلاتی است تا از طریق آن بتوان جنبه‌های بین‌المللی كتابداری را ارائه كرد.

وی با بیان این که نخستین اجلاس ایفلا پس از جنگ جهانی دوم در ۱۹۴۷ در اسلو با كمك مالی بنیاد راكفلر و با حضور پنجاه ‌و دو نماینده از ۱۸ كشور برگزار شده است، از جمله دلایل موفقیت آن در پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌ها را در برگزاری منظم اجلاس‌های سالانه آن  و برگزاری بیش از ۱۵۰ نشست علمی دانست.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عماد، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران اصلی به بیان دستاوردها و تجارب خود از این سفر پرداخت.

وی به همراه نماینده کتابخانه ملی و نمایندگانی از انجمن کتابداری ایران در جایگاه  نمایندگان ایران در نشست ایفلا ۲۰۱۷ که در ورشو لهستان برگزار شد حضور داشته است.

او توضیح داد:  نشست های سالیانه ایفلا در دو بخش برگزار می شود:

ایفلا پارلمانی: که مربوط به کتابخانه های پارلمانی جهان است.

ایفلا جهانی: که شامل كتابخانه‌ها، مدارس كتابداری، و مؤسسات كتابشناختی است.

عماد ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در ایفلا ۲۰۱۷ با حضور ۱۴۰ کشور مدعو به عنوان نماینده ایران شرکت کرده بود. ایفلا  ۲۰۱۷ نشان از یک نمودار پر فراز و نشیب کتابخانه های پارلمانی جهان از ابتدا تاسیس ایفلا تا سال ۲۰۱۷ داشت، در این میان سرآمد کتابخانه های پارلمانی جهان، کتابخانه کنگره امریکا به عنوان نمونه مدل آفرین معرفی شد.

به گفته او اعضای ایفلا موظف به پرداخت حق عضویت سالیانه هستند اما ایفلا در برنامه های خود بسته های حمایتی نیز برای کتابخانه های کشورهای آسیایی، آفریقایی، امریکایی دارد.

عماد وضعیت جهانی کتابخانه مجلس را در جهان مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در یک براورد کلی مقایسه کتابخانه مجلس با سایر کتابخانه های پارلمانی جهان، با توجه به این که مجلس ایران مهمترین ثمره انقلاب مشروطیت است و قوه قانون گذاری در ایران از جایگاه بالایی برخوردار است و این کتابخانه سالیان متمادی به خاطر نبود کتابخانه ملی در ایران، بسیاری از وظایف آن را بر دوش داشته است.

وی از جمله عمده مباحث مطرح ایفلا  ۲۰۱۷ را  ارائه گزارشات سالیانه، توجه به مباحث مشتری مداری و بهره گیری از فناوری های نوین در کتابخانه ها، برطرف سازی موانع جهت همکاری بیشتر کتابخانه های پارلمانی در سراسر جهان، تاکید بر حوزه نیاز سنجی، اشاعه اطلاعات، اقتصاد اطلاعات، مدیریت دانش و ساخت مجموعه اطلاعات، توجه به سند ۲۰۳۰ و نقش کتابخانه های پارلمانی در پیشبرد اهداف آن عنوان کرد. وی افزود این امر وظیفه ما را در اقدام بهنگام به منظور پیشگیری از پیامدهای ناهماهنگ با فرهنگ،‌تمدن، اخلاقیات و معنویات ایران اسلامی دوچندان می کند.

او در ادامه گفت:  پس از بازگشت از ایفلا ۲۰۱۷، ایران تصمیم دارد نقش پر رنگتری را در ایفلا  ۲۰۱۸ مالزی داشته باشد. بدین منظور کتابخانه مجلس جلسات مشترکی را با ریاست کتابخانه ملی، دکتر اشرف بروجردی جهت داشتن برنامه ریزی مدون در این زمینه برگزار کرده است و کمیته برنامه ریزی ایفلا ۲۰۱۸  در کتابخانه مجلس تشکیل شده است.

عماد با بیان این که جهان به سمتی می رود که فاقد مبادله اطلاعات کنترل شده باشد و مباحث دهکده جهانی بیش از پیش مورد تاکید جهانی است افزود: کتابخانه مجلس با بیش از ۱۴ میلیون سند علمی- فرهنگی- تاریخی و بیش از یک میلیون و چهارصد گزارش دولتی که نمایی از تاریخ و تحولات ایران در سده های اخیر است، می کوشد هماهنگ با این حرکت جهانی بیشترین تاثیر گذاری فرهنگی را بر گستره جهان و کمترین تاثیر پذیری را جهت حفظ هویت فرهنگ ایرانی – اسلامی داشته باشد.

فائزه فرهودی رئیس کمیته پژوهش مکتا در پایان این نشست با یک جمع بندی کلی اعلام کردند:

ارتباط کتابخانه های پارلمانی در ایفلا، الگویی برای تشریک مساعی و همکاری کتابخانه های تخصصی با یکدیگر است.

تاکید بر مباحث اقتصاد اطلاعات در ایفلا ۲۰۱۷؛ نشان از آن دارد که مباحث مالکیت در کتابخانه ها جای خود را به دسترسی داده است.

توجه به مباحث نیاز سنجی در اولویت کتابخانه های مکتا باید جای گیرد.

در بخش پایانی نشست دبیر مکتا، محمدی شجاعی ضمن تشکر از سخنران، حضور نماینده از سوی مکتا در ایفلا ۲۰۱۸ را مفید دانست.

 وی ادامه داد:  ایران نیز باید از ایفلا الگو برداری کند و در ایران نیز نشست های سالیانه بین مدیران کتابخانه ها برگزار نماید تا ضمن آشنایی مدیران کتابخانه ها زمینه ارتباط بیشتر  فراهم شود و از بسیاری از موازی کاری ها که بر کتابخانه ها تحمیل هزینه می کند جلوگیری کند.

او افزود: مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا)در گام اول تلاش کرده است به اشتراک مساعی و گسترش دامنه همکاری بین کتابخانه های تخصصی استان قم بپردازد، می تواند از متولیان برگزاری نشست های سالیانه مدیران کتابخانه های تخصصی ایران باشد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: