کد خبر: 3068
تاریخ انتشار: دوشنبه, 05 مهر 1389 - 15:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

هفته ي كتاب هاي ممنوعه: آزادي نفس مي كشد!

  از كتاب مقدس تا هري پاتر، تاريخ كتاب و مبارزه ي انسان براي آزادي، شاهد نسبت هاي گونه گوني با يكديگر بوده اند.

 

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، به رسم ساليان پيشين، امسال نيز هفته ي كتاب هاي ممنوعه از تاريخ 25 سپتامبر تا 2 اكتبر، در كتابخانه هاي ايالات متحده برگزار مي گردد.

 

استاكي نارلوك - كتابدار كتابخانه ي كزر – مي گويد: "اين جشن آزادي خواندن است. تا زماني كه كتاب ها به حيات خويش ادامه دهند، آثار ممنوعه و بحث برانگيز نيز پا به پاي ايشان پيش خواهند رفت".

نارلوك اين هفته را پاسداشت آزادي كتابخواني در كتابخانه ها مي داند.

"اين راهي ست كه به حمايت از آناني بر مي خيزد كه توانايي خواندن آن چيزهايي را دارند كه بر تمايل ايشان استوار است. كافي ست آنان بخواهند. ما از اين نوع ادبيات حمايت نمي كنيم اما آن ها را به طور كامل نيز از فضاي كتابخانه اي حذف نخواهيم كرد".

در سال 2008 ميلادي «به رنگ ارغوان» نوشته ي آليس واكر، به دليل پرداختن به مضاميني همچون تعدي، همجنسگرايي و مباحثي كه از خط قرمزهاي جامعه پا فراتر مي گذاشت، توسط بسياري از والدين در كاروليناي شمالي تقبيح شد.

يك سال قبل از آن، كتاب «سلاخ خانه ي شماره ي 5» اثر كورت ونگارت به دليل پرداختن به تابوهاي جنسي در دبيرستاني در ميشيگان با خشم بزرگترها رو به رو شد. همان سال مدرسه اي در كنتاكي نيز مجبور شد «دلبند» توني موريسون را به اين علت كه به نژاد پرستي و مسائل جنسي مي پرداخت از كتابخانه حذف كند. معلمان طي ابلاغيه اي واداشته شدند كتاب «‌داغ ننگ» را به دانش آموزان توصيه كنند.

استاكي نارلوك افزود: "اين هفته اين پيام را با خود دارد كه اين مردم هستند كه بايد براي خود تصميم بگيرند. و ما مي خواهيم ياد بگيريم كه يك نفر نمي تواند براي كل جامعه تصميم بگيرد".

جهت کسب اطلاعات بیشتر به اين آدرس مراجعه فرماييد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: