کد خبر: 3081
تاریخ انتشار: سه شنبه, 06 مهر 1389 - 11:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

اولین کارگاه آموزشی کمیته آموزش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار شد

اولین کارگاه آموزشی کمیته آموزش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران (دوره چهارم) با عنوان «کتابخانه های دیجیتالی مفاهیم، ساختارها، فرایندها و رویکردهای نوین»  روز پنجشنبه مورخ 25/6/ 89 در دانشگاه پیام نور اصفهان برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، مدرس این کارگاه، سید مهدی طاهری، مسئول کمیته آموزش انجمن و دانشجوی دوره دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی بود و شرکت کنندگان آن را دانشجویان رشته های کتابداری و اطلاع رسانی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات تشکیل می دادند.

سید مهدی طاهری، در ابتدا مفاهیم نظری مرتبط با کتابخانه های دیجیتالی و سیر تحول تاریخی کتابخانه ها در بستر فناوریهای نوین و دلایل اقبال سازمانها و موسسات به ایجاد کتابخانه های دیجیتالی را مطرح کرد.

وی تأکید کرد: نکته مهم و اساسی این است که شاخص مهم کتابخانه های دیجیتالی همانا حرکت آگاهانه به سوی استفاده گسترده از رسانه های الکترونیکی یا به طور کلی فناوریهای نوین اطلاعاتی می باشد.

طاهری در ادامه، تعاریف و دیدگاههای پژوهشگران علوم رایانه و علوم کتابداری و اطلاع رسانی از کتابخانه های دیجیتالی و نیز فاکتورهایی که اینگونه کتابخانه ها باید دارا باشند تا بتوان آنها را در زمره کتابخانه های دیجیتالی واقعی قرار داد را مطرح نمود.

وی در نهایت مهمترین تعریفی که فدراسیون کتابخانه های دیجیتالی (DLF) برای اینگونه کتابخانه ها ارائه کرده است را بیان نمود و افزود: طبق این تعریف: "کتابخانه­های دیجیتالی سازمان­هایی هستند که در آن کارکنان متخصص به انتخاب، سازماندهی و کمک برای دسترسی فکری به منابع اطلاعاتی می­پردازند و در آن فرایند تفسیر، توزیع، حفاظت از یکپارچگی اطلاعات دیجیتالی و نیز اطمینان از وجود مجموعه­ای از آثار دیجیتالی در مدت زمان طولانی مورد توجه قرار می­گیرد تا از این طریق بتوان منابع اطلاعاتی دیجیتالی را با سرعت و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه برای استفاده یک جامعه یا مجموعه­ای از جوامع در دسترس قرار داد".

دانشجوی دوره دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی در ادامه این کارگاه، به اهداف کتابخانه های دیجیتالی پرداخت و افزود: از جمله این اهداف می توان به گردآوری، ذخیره و سازماندهی اطلاعات به شکل دیجیتالی (همان هدف کتابخانه های سنتی به شکل جدید و برروی رسانه های جدید)، انتقال مقرون به صرفه و کار آمد اطلاعات و تاثیر قابل توجه بر روی سرمایه گذاری رایانه ای و ارتباطی سازمانها اشاره کرد.

سپس وی به مزایای این نسل از کتابخانه ها، موانع، چالشها و مشکلات بر سر راه آنها و همچنین چگونگی تنظیم خط مشی، معماری فنی و زیر ساختهای فنی و تکنولوژیکی برای آنها اشاره کرد.

در ادامه، سید مهدی طاهری، فرایند مدیریت اطلاعات در کتابخانه های دیجیتالی شرح داد و گفت: از جمله فاکتورهای اساسی در فرایند مدیریت اطلاعات می توان به سه مرحله مجموعه سازی، سازماندهی، و اشاعه و بازیابی اشاره کرد که هر کدام خود دارای بخشهای دیگری هستند.

وی در پایان، به معرفی چند کتابخانه دیجیتالی مشهور و معتبر دنیا و نمونه هایی در ایران، که به تعریف فدراسیون کتابخانه های دیجیتال نزدیکتر بودند پرداخت:  از جمله آنها می توان به کتابخانه اسکندریه، کتابخانه دیجیتالی کالیفرنیا و در ایران کتابخانه دیجیتالی موسسه تبیان و کتابخانه دیجیتالی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی اشاره کرد.

گفتنی است، این کارگاه در دو بخش صبح و بعد ازظهر برگزار گردید که بخش اول از ساعت 9 صبح تا 13 و بخش دوم بعد از صرف ناهار و برگزاری نماز تا ساعت 5 بعد از ظهر ادامه داشت.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: