کتاب «رفتار اطلاعاتی: چکیده پژوهشها» اثر کتابدار مریوانی روانه بازار نشر شد

به گزارش لیزنا،  این کتاب شامل چکیده بیش از 700 پژوهش کُل کشور از نوع مقاله، پایان نامه و کتابهای حوزه رفتار اطلاعاتی است که از اوایل دهه 1350 تا آخر سال 1395 به چاپ رسیده­اند.

چکیده مقالات و پایان نامه­ها شامل اطلاعاتی همچون هدف پژوهش، نوع و ماهیت پژوهش، جامعه و نمونه آماری، ابزار پژوهش، آزمون های آماری پژوهش، و نتایج پژوهش بوده و در چکیده کتابها معرفی کاملی از کتاب ارائه شده است.

لازم به ذکر است که رفتار اطلاعاتی یک واژه عام می باشد که به کُل رفتار انسان در رابطه با منابع و مجراهای اطلاعاتی گفته می شود که شامل نیازهای اطلاعاتی، رفتار اطلاع جویی (تعامل با ابزارهای اطلاعاتی همچون اینترنت، گوشی های هوشمند، کتابها، نشریات و ... برای شروع جستجو) ، رفتار اطلاع یابی (جستجوی هدفمند در ابزارهای اطلاعاتی به منظور ارضای هدفی خاص) و رفتار استفاده از اطلاعات است. در این کتاب آمار تعداد نویسندگان این حوزه، پُرکارترین نویسندگان، تعداد پژوهش های انجام شده در زیر حوزه های رفتار اطلاعاتی، اسامی دانشگاه ها و نشریات فعال این حوزه به تفکیک تعداد پژوهش و همچنین سیر زمانی فراز و نشیب پژوهش های این حوزه در بازه زمانی 41 ساله آورده شده است.  کتاب توسط «نشر کتابدار» و در 450 صفحه به چاپ رسیده است.

 

از آثار دیگر این نویسنده می­توان به «کتابشناسی رفتار اطلاعاتی» و ترجمه کتابهای «نقش های جدید تحقیقی برای کتابداران: اطلاع رسان پژوهش» اثر «لیزا فدیرر» و «ارزیابی نیازهای اطلاعاتی در عصر اینترنت» اثر «دیوید نیکلاس» اشاره کرد.