رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران مطرح کرد:
استخدام کتابداران در گرو برقراری عدالت اجتماعی

 به گزارش لیزنا، در نشست افتتاحیه سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات که یکشنبه 14 آبان ماه در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد، از سوی یکی از حاضران سوالی درباره مغفول ماندن رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی به خصوص در استخدام‌های دولتی کشور پرسیده شد.

یک کارشناس ارشد علم اطلاعات از کتابخانه علوم پزشکی ایران گفت: متاسفانه نیازی به کتابداران دیده نمی‌شود و اگر توجه داشته باشید در آزمون استخدامی کشوری امسال هیچ نامی از این رشته (کتابداری و علوم اطلاعات) نبود که این بسیار جای تعجب است.

وی در ادامه پرسید: به نظر شما دلیل این امر نمی‌تواند تغییر نام متوالی این رشته باشد که طی سال‌های مختلف از کتابداری به کتابداری و اطلاع‌رسانی و سپس به علم اطلاعات و دانش‌شناسی تغییر کرده است. درحال حاضر هیچ کجا نامی از کتابداران برده نمی‌شود، چه باید کرد.

عبدالحسین فرج‌پهلو استاد و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: پاسخ این سوال به روند استخدام‌ها و میزان آگاهی سازمان‌های درخواست‌کننده از این رشته برمی‌گردد. رشته ما با هر نامی که باشد، مغفول است؛ البته به نظر من از زمانی که بحث اطلاعات مطرح شد به دلیل نیاز مملکت به اطلاعات مراجعه به کارشناسان ما قدری بیشتر شده است.

بحث آقازادگی در انتخاب شغل غوغا می‌کند

فریبرز خسروی رییس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی همچنین در پاسخ به این سوال با اشاره به نحوه تامین نیروی انسانی در سازمان‌های دولتی عنوان کرد: متاسفانه در این زمینه، عدالت درستی در کشور ما برقرار نیست.

وی ادامه داد: معمولا اگر شغلی با استفاده از بودجه عمومی تامین می‌شود باید کل آحاد ملت برای انتخاب آن شغل شانس برابر داشته باشند، اما عملا دیده می‌شود که مباحث ژنتیکی، آقازادگی و غیره به شدت مطرح است؛ به گونه‌ای که طی دوره گذشته در همین کتابخانه ملی 350 نیرو جذب شده که 10 درصد آنها هم کتابداران نیستند و تعدادی از آنها دیپلم هستند.

 

خسروی با بیان اینکه در کتابخانه ملی از رشته مامایی گرفته تا رشته دفع آفات نباتی کار کتابداری را انجام می‌دهند، گفت: تا زمانی که عدالت اجتماعی در حوزه جذب برقرار نشود نمی‌توانیم در این قضیه انتظار درستی داشته باشیم.