نشست مهارت های کاریابی در قم برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن کتابداری قم، روز 22 آبان نشستی با عنوان مهارت­های کاریابی با حضور اساتید و دانش ­آموختگان علم اطلاعات و طالبی، متخصص در امور بازاریابی و تجارت الکترونیک، به مناسبت هفته کتاب در تالار شهید بهشتی دانشگاه قم، برگزار شد.

در ابتدای مراسم محمدی،  مدیر پژوهشی دانشگاه و رئیس انجمن کتابداری قم،  از حضور گسترده دانشجویان علم اطلاعات و سایر رشته­های دانشگاهی و همچنین مدیران کتابخانه­های استان قم اظهار خرسندی کردند.

این همایش در دو بخش صحبت­های طالبی و پرسش و پاسخ از ایشان و استفاده از تجربیات متخصصان علم اطلاعات و دانش­شناسی برگزار شد.

در این همایش، طالبی صحبت خود را با عبارت آرمانی «علم بهتر است یا ثروت» شروع کرد و پارادوکس پنهان در آن را علت گنگی پاسخ به آن و سخت بودن انتخاب دانست. وی بهترین انتخاب را علم به دست آوردن ثروت مطرح نمود.

او با استفاده از چهار ربع نقدینگی رابرت کیوساکی مردم جوامع را به چهاردسته تقسیم کرد:

او توضیح داد: دسته اول کارمندان دولتی با یک شغل و یک درآمد نسبی هستند. این دسته افراد با فروش زمان خود با کم­ترین قیمت به سیستم اداری شغل خویش را حفظ می کنند و از کارفرمایان حقوق دریافت می­کنند. این افراد بعد از مدتی دچار رکود می­شوند. دسته دوم صاحبان کسب و کارهای بزرگ هستند که در حقیقت شامل کارآفرینان می‌شود. این افراد زمانی را برای کسب مهارت­ها اختصاص داده اند. سپس با ایجاد نرم افزارهایی به سمت تولید کسب و کار خواهند رفت. در این دسته مردم در گروه­های مختلف هستند که برای کارآفرین و در جهت اهداف آنها کار می­کنند و دسته سوم شامل خویش فرماها می­شود. این دسته را صاحبان مغازه‌های کوچک در سطح  بازار و شغل‌های سنتی تشکیل می‌دهند. در حقیقت این افراد صاحبان مشاغل هستند. این گروه معمولا از زندگی خود ناراضی‌اند. و دسته آخر شامل سرمایه گزاران می شود. در این گروه پول برای صاحب پول کار می­کند.

طالبی سپس با دسته بندی هوش به دسته­های متفاوت هوش ریاضی، هوش عاطفی، هوش عقلانی یا منطقی، هوش مصنوعی، هوش اجتماعی، هوش مالی و تجاری پرداخت و رمز موفقیت در بسیاری از امور را مرتبط با تقویت برخی از هوش­های اکتسابی ذکر نمودند. در این بین هوش عاطفی، اجتماعی، مالی و تجاری را اکتسابی و پیشرفت بسیاری از افراد تجاری موفق و حتی روسای جمهور را مرهون تقویت هوش عاطفی و اجتماعی دانست.

در ادامه طالبی با تقسیم درآمد به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم، در آمد بالای برخی از افراد را مدیون درآمد غیر مستقیم عنوان کرد.

طبق توضیحات او در درآمد مستقیم یا فعال، درآمد هر فرد رابطه مستقیمی با فعالیت فرد دارد. به این مفهوم که با قطع فعالیت، درآمد وی نیز قطع خواهد  شد. در درآمد غیر مستقیم یا انفعالی فرد برای رسیدن به درآمد سیستمی طراحی می­کند و با اصول ثابت اما با سبکی متفاوت به انجام فعالیت های خود می­پردازد. سبک متقاوت سبب تولید درآمد بالا خواهد شد.

او همچنین با اشاره به قانون 1990 یا به عبارت بهتر یک، نه، نود، مردم را از لحاظ دارا بودن شم اقتصادی دسته­بندی نمود. به این مفهوم که تنها یک در صد افراد بسیار باهوش هستند و دارای شم تجاری بالا هستند. آنان  زودتر از دیگران و بسیار سریع می­توانند موقعیت­های ناب را شناسایی کنند و در همان راستا سرمایه گذاری نمایند. دسته دوم که شامل نه درصدی­ها می­شود با کمی تاخیر می توانند خود را به روز نگه دارند. اما 90 درصد افراد  که غالب جامعه را نیز تشکیل می­دهند همیشه منتظر تغییر از ناحیه بیرون هستند. این افراد منتظرند که دیگران به آنها راهکاری معرفی کنند. این افراد معمولا در تجارت و تولید کسب و کار جدید ریسک­پذیر نیستند.

آقای طالبی دوره برخی از شغل­های سنتی را تمام شده دانستند و به تولید نوع دیگری از شغل­ها با سبک زندگی جدید اشاره کردند. ایشان بیان نمودند که جامعه امروزی در حال گذر از تجارت الکترونیک و رسیدن به موج چهارم است که افراد برای رسیدن به درآمد از بستر اینترنت برای درآمد­زایی استفاده می‌کنند. درهای تلگرامی و فروش‌های اینترنتی را مثال بارزی از این نوع تجارت دانستند.

در نهایت طالبی در جمع­بندی سخنان خود گفت که امروزه موج‌های پول­سازی، کار دستی انجام نمی‌دهند. بلکه آنان کارکنان دانشی هستند. وی خروج از قالب‌های سنتی و یکنواخت را برای ایجاد موفقیت لازم دانست. همچنین دانشگاه را مکانی برای بازکردن ذهن و ایجاد خلاقیت و باروری فکر عنوان کرد نه فضایی برای پول­سازی. در حقیقت با استفاده از علمی که از دانشگاه‌ها به دست می‌آید باید هر فرد با مهندسی ذهن خود و استفاده از تمامی پتانسیل‌های خویش به درآمدزایی بپردازد.

در ادامه همایش از متخصصان علم اطلاعات که توانسته­اند در این حوزه به موفقیت برسند درخواست شد خاطراتی ازموفقیت‌های خویش بیان کنند و تجربیات خود را برای دیگران شرح دهند. بذرافشان، مهیار موسوی، موسوی پور، عیوضی، دیدارپور، رضوی و زارعی و خداداد به ایراد سخنرانی پرداختند.