کد خبر: 31605
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 آبان 1396 - 09:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دردیدار کارشناسان علم اطلاعات با عضو هیات علمی دانشگاه سمنان مطرح شد

لزوم توجه خاص به مخاطبان غایب کتابخانه

منبع : لیزنا
 نشست هم اندیشی متخصصان علم اطلاعات مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه های شهرستان سرخه با رحمان معرفت، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان برگزار شد.
لزوم توجه خاص به مخاطبان غایب کتابخانه

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی کتابخانه آیت الله فیض سرخه ای، به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، روز سه شنبه، بیست و سوم آبان در نشستی که به همت رئیس اداره کتابخانه های شهرستان سرخه در محل کتابخانه آیت الله فیض سرخه ای برگزار شد به لزوم توجه به مخاطبان غایب کتابخانه تاکید شد.

در این نشست که محور اصلی و ایده اولیه برگزاری آن هم اندیشی متخصصان علم اطلاعات مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه های شهرستان سرخه با عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان اختصاص داشت، چالش های مطرح در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در عصر اطلاعات و با حضور فناوری های نوین مورد توجه و بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، قلی بیک، رئیس اداره کتابخانه های شهرستان سرخه، ضمن عرض خیرمقدم به کتابداران وکارشناسان علم اطلاعات نسبت به معرفی بخش های مختلف کتابخانه به میهمانان بر لزوم توجه به مخاطبان و تلاش برای تسهیل عضو گیری از میان اقشار مختلف کتابخانه پرداخت.

در ادامه رحمان معرفت، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان از لزوم توجه به مخاطبان غایب در کتابخانه ها سخن گفت. به اعتقاد وی گروهی از اقشار مختلف که عادت به مراجعه به کتابخانه ندارند یا به هر دلیلی حضور و نمود فیزیکی در فضای کتابخانه ندارند، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند. معرفت ضمن اشاره به تاثیر گذاری اینترنت بر مطالعه و پژوهش ابراز کرد که نمی توان به سادگی عدم حضور  و عدم عضویت در کتابخانه را به معنای عدم مطالعه قلمداد کرد. وی با اشاره به لزوم توجه و بهره گیری از انواع منابع اطلاعاتی وب پایه و لزوم توجه بیش از پیش کتابداران به بهره گیری از فضای مجازی در ارائه متنوع خدمات کتابخانه ای، از شناخت سلیقه و ذوق مخاطب سخن گفت و کتابداران را شناخت بیشتر مراجعان و مراجعه نکنندگان به کتابخانه ترغیب کردند. عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در ادامه افزود که کتابداران باید در سنت شکنی و قالب شکنی پیشرو باشند؛ چه بسا ممکن است برای ارائه خدمات و ترویج خدمات کتابخانه نیاز به حضور فیزیکی کتابداران در بطن جامعه باشد تا بدین ترتیب نسبت به جذب افرادی که آشنایی با کتاب و خواندن و کتابخانه ندارند، پرداخته شود. وی همچنین با اشاره به اهمیت جامع نگری در دیدگاه کتابداران و لزوم تمرین نگاه همه جانبه به مخاطبان در جامعه، استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی را ابزاری برای کمک به رسیدن به این هدف بر شمرد.

در ادامه راهکارهای ایجاد انگیزه مطالعه در بین اقشار مختلف جامعه و تقویت رابطه  کتابدار با اعضاء و همچنین بروز رسانی اطلاعات و دانش کارشناسان علم اطلاعات و دانش شناسی و استفاده از شیوه های دسترسی آسان برای سهولت مطالعه ی افراد بحث و گفتگو شد. همچنین در این نشست علمی، کتابداران شهرستان سرخه و پژوهشگران آزاد حاضر در هم اندیشی نیز به فراخور بحث به طرح دیدگاه های خود در خصوص موضوعات مطرح شده در نشست پرداختند.

 

به پیشنهاد رئیس اداره کتابخانه های شهرستان سرخه و موافقت حاضران مقرر شد سلسله نشست هایی با موضوعات مطالعه، خواندن و فضای مجازی در صورت امکان به صورت ماهیانه در  محل کتابخانه های شهرستان سرخه و همچنین با حضور مدیران، معلمان و اعضای انجمن های اولیا و مربیان مدارس این شهرستان برگزارشود. مراسم با تقدیر و تشکر از کتابداران و میهمانان حاضر در برنامه به اتمام رسید. 

سمانه رهایی
|
Iran
|
1396/08/29 - 13:50
0
0
سلام و درود
با سپاس از استاد بزرگوارم برای حضور در این نشست صمیمی، یادآور کلاس های شیرین و پرخاطره، یاد باد آن روزگاران...
پایدار باشید.
محمدی
|
iran
|
1396/08/25 - 06:02
0
0
با سلام و عرض ادب
به یاد دارم حضور استاد معرفت در هر نشستی همراه با استارت ذهن های خلاق و انرژی مثبت بود. این خبر نشان از همفکری دوستان وکارهای ماندگار در آینده سرخه را می دهد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: