کد خبر: 3162
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 14 مهر 1389 - 21:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

انتشار اثری مرجع در شناخت منابع اطلاعاتی حوزه‌هاي «مديريت، اقتصاد و بودجه»

كتاب مرجع «منابع اطلاعاتي در حوزه‌هاي مديريت، اقتصاد و بودجه» نوشته محمد حسن ‌زاده، عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس و محمد افشاري نظري از سوی انتشارات کتابدار منتشر شد و در اختیار جامعه علمی کشور قرار گرفت. 

 

دکتر محمد حسن زاده، از مولفان اثر «منابع اطلاعاتي در حوزه‌هاي مديريت، اقتصاد و بودجه» در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) گفت: منابع اطلاعاتی یکی از ابزارها مهم تصمیم گیری و اجرا برای مدیران و دست اندرکاران سازمان‌ها به حساب مي‌آيد.  بدون دستيابي به اطلاعات مناسب هيچ كسي قادر به انجام كاري نيست. براي دستيابي به اطلاعاتي منابع متنوعي وجود دارد. يكي از مهم‌ترين منابعي كه از ساليان دور تاكنون در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاعاتي مورد توجه قرار گرفته، منابع مرجع هستند. منابع مرجع به وسيله سازمان‌ها، نهادها و افراد به صورت گروهي و يا انفرادي تدوين مي شوند. هر كدام از منابع مرجع داراي ويژگي مخصوص به خود مي‌باشد. ويژگي‌هايي از قبيل ميزان تاكيد، عمق توجه، نوع محتوا، مخاطب هدف، نوع نگارش، نوع سازماندهي و ارائه موجب تمايز منابع مرجع از يكديگر مي‌شود.

عضو هیأت علمی گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تربیت مدرس افزود: امروزه با اضافه شدن منابع مرجع الكترونيكي به مجموعه منابع چاپي تنوع اين گونه منابع بيش از پيش افزايش يافته است. به گونه‌اي  كه هر كسي با استفاده از محمل‌هاي الكترونيكي در دسترس از جمله اينترنت قادر است كه با گردآوري محتواي لازم، منبع مرجع خود را شكل دهد. شكل‌گيري لغت‌نامه‌هاي برخط، زندگي‌نامه‌هاي خودنوشت، آمار و گزارش‌هاي كاري سازمان‌ها از جمله اين موارد مي‌باشد. هر چند رشد بي‌رويه اطلاعات و منابع اطلاعاتي ممكن است براي مخاطب موجب دردسر نيز شود اما وجود آن‌ها داراي منافعي است كه در نبود آن به هيچ عنوان قابل دسترس نبوده است. 

وی درخصوص ضرورت تدوین منبعی مرجع در حوزه های مديريت، اقتصاد و بودجه‌ تصریح کرد: يكي از حوزه‌هايي كه منابع مرجع در آن از اهميت بالايي برخوردار است و به وفور توليد و به بازار ارائه مي‌شود و در دنياي مجازي نيز روزبه روز در حال افزايش است، حوزه مديريت، اقتصاد و بودجه‌ريزي است. اين حوزه‌هاي نسبتاً نامتجانس مجموعه‌اي  از تخصص‌ها و زيرحوزه‌هاي فرعي را شامل مي‌شود كه به لحاظ تنوع مخاطبان از جمله متنوع‌ترين حوزه‌ها به حساب مي‌آيد. علاوه بر اينكه متخصصان مديريت، اقتصاد و بودجه‌ريزي نيازمند دستيابي به اطلاعات تخصصي براي سياستگذاري، تصميم‌گيري و اجرا‌ هستند، عموم مردم نيز به واسطه به هم‌تنيدگي زندگي روزمره‌ آنها با اين مفاهيم، به دسترسي به اطلاعات دقيق و موثق در اين حوزه‌ها سخت نيازمندند. 

در ادامه، استادیار دانشگاه تربیت مدرس درباره جامعه مخاطب این اثر بیان کرد: برهمين اساس لازم است كه در مجموعه‌اي  منسجم منابع مرجع اين حوزه‌ها به صورت جامع به گونه‌اي  مورد توجه قرار گيرد كه نيازمندي‌هاي هر دو قشر يعني متخصصان و عموم مردم را برآورده سازد. علاوه برآن دانشجويان و متخصصان كتابداري و اطلاع‌رساني كه با توجه به الزامات شغلي در مراكز اطلاع‌رساني مرتبط با اين حوزه‌ها به صورت تخصصي مشغول فعاليت هستند بتوانند به واسطه اين مجموعه به دانش لازم براي راهنمايي مراجعان و نيازمندان اطلاعاتي دست پيدا كنند. با درك اين ضرورت در كتاب حاضر تلاش شده است، ارائه اطلاعات به گونه‌اي  باشد كه بتواند، نياز اطلاعاتي قشرهاي مختلف مخاطب اين كتاب را برآورده سازد. 

دکتر محمد حسن زاده افزود: اين كتاب مي‌تواند براي متخصصان و دانشجويان حوزه‌هاي مديريت و اقتصاد و دست اندركاران سياستگذاري و بودجه ريزي يك دستنامه كامل و بي‌نقص باشد. متخصصان و دانشجويان رشته‌ كتابداري و اطلاع رساني و تخصص‌هاي مرتبط مي‌توانند براي گذراندن واحدهاي درسي مرجع‌شناسي تخصصي از اين كتاب بهره بگيرند و كتابداران براي پاسخگويي به پرسش‌هاي مراجعه‌كنندگان از حوزه‌هاي تخصصي مديريت، اقتصاد و بازرگاني از اين كتاب استفاده نمايند. 

مدیرگروه علم سنجی مرکز تحقیقات و سیاست علمی کشور در تبیین مشخصات کتاب مذکور گفت: اين كتاب در سيزده فصل تنظيم شده است. در فصل اول، ابتدا تلاش شده است به عنوان ديباچه، نمايي كلي از سير تحول نياز اطلاعاتي در اعصار مختلف ارائه شود و به دنبال آن خدمات مرجع و فناوري‌هاي بكار رفته براي ارائه آن و همچنين جايگاه كتابخانه‌، و منابع اطلاعاتي در سازمان تبيين شده است. 

دکتر حسن زاده افزود: در فصل دوم كه فصل آغازين معرفي منابع اطلاعاتي به شمار مي‌رود، انتشارات صندوق بين‌المللي پول معرفي شده است. در فصل سوم، منابع مرجعي كه از سوي بانك جهاني منتشر مي‌شود از جمله شاخص‌ها و گزارش‌هاي مختلف معرفي گرديده است. 

همچنین فصل چهارم به زيرمجموعه‌هاي سازمان ملل متحد اختصاص يافته و سالنامه‌هاي و گزارش‌هاي مربوطه معرفي شده است. فصل پنجم تا دهم كتاب به اسناد و منابع مرجع ايراني در حوزه مورد نظر اختصاص داده شده است. در اين فصول به تفصيل اسناد و منابع مرجع منتشر شده از سوي نهادهاي سياستگذار، اقتصادي و حكومتي همانند مجموعه‌هاي زيرمجموعه رياست جمهوري و وزارتخانه‌ها و بانك مركزي شرح داده شده و به صورت منظم و در قالب يك نظم مشخص معرفي گرديده است. 

در فصل يازدهم پايگاه‌هاي اطلاعاتي الكترونيكي اقتصادي و مديريتي توضيح داده شده و فصل دوازدهم به معرفي وبگاه‌هاي اطلاعاتي برخي از سازمان‌هاي مهم اقتصادي بين‌المللي اختصاص يافته است. در فصل پاياني وبگاه برخي از سازمان‌هاي اقتصادي منطقه‌اي معرفي شده است. 

کتاب «منابع اطلاعاتي در حوزه‌هاي مديريت، اقتصاد و بودجه» در 360 صفحه توسط انتشارات كتابدار در دسترس جامعه علمی کشور قرار گرفته است.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: