کد خبر: 31864
تاریخ انتشار: شنبه, 04 آذر 1396 - 15:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

برگزاری مراسم بزرگداشت روز کتابدار و تقدیر از کتابداران برتر دانشگاه علامه طباطبائی

منبع : لیزنا
مراسم بزرگداشت روز کتابدار و تقدیر از کتابداران برتر دانشگاه علامه طباطبائی با حضور جمعی از اساتید، اعضای هیئت رئیسه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، کتابداران دانشگاه و دانشجویان برگزار شد.
برگزاری مراسم بزرگداشت روز کتابدار و تقدیر از کتابداران برتر دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی، این مراسم ساعت ۱۰ الی ۱۲ روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه در سالن آمفی‌تئاتر دانشکدۀ علوم ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای مراسم سیدمهدی طاهری، رئیس   کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد ضمن خیرمقدم گویی به میهمانان و تبریک روز کتابدار، از دو ویژگی مهم برای کتابدار نوین در عصر حاضر سخن گفت. نخست. یادگیرندگان فعال؛ کتابدار عصر حاضر همواره در معرض تحولات و دگرگونی‌های روزافزون جامعۀ علمی است و دیگر. مقاومت نکردن در برابر پذیرش فناوری‌های نوینی است که به کمک ارتقای رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی می‌آیند. رئیس   کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد، چالش اساسی کتابخانه‌ها و کتابداران را عدم آگاهی جامعه از خدمات کتابخانه‌‌‌ها و نقش کتابداران در توسعه جامعه دانست.

سخنران کلیدی این مراسم، سید کاظم حافظیان رضوی، استاد پیشکسوت رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی بود؛ ایشان با بیان اینکه مایۀ مباهات کتابداران است که روز کتابدار با روز بزرگداشت علامه طباطبائی مقارن شده است، افزود: علامه طباطبائی برای تمام فرهنگ ایران است و نه برای ایران اسلامی. ایشان دربارۀ نقش کتاب و کتابدار در جامعه و همچنین وظایف یک کتابدار توضیحاتی ارائه دادند. استاد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی، آموزش را مقدس‌ترین نوع عبادت دانستند، زیرا عالی‌ترین ابزار آموزش، کتاب است. کتابداران خادمین کتاب و آموزش هستند، این فرد و اندیشه است که در کتاب‌ها مورد استناد قرار می‌گیرد و هیچ وقت عصر کتاب چاپی تمام نمی‌شود، هیچ کتابخانه‌ای تعطیل نمی‌شود و به زندگی خود ادامه می‌دهند؛ زیرا پایه آنها خرد و اندیشه است، آن چیزی که می‌ماند اندیشه است و آن چیزی که در تحولات جامعه تاثیرگذار است کتاب و کتابخانه است که بزرگ‌ترین دشمن جهل است.

حافظیان رضوی در ادامه سخنان خود گفت: سخن از کتاب که به میان می‌آید، منظور تمام محمل‌های اطلاعاتی است و نه صرفا کتاب چاپی، در همین راستا ما باید مروجان، مبدعان و استقبال‌کنندگان از تحولات و خدمات جدید آموزش‌دهنده کتابداری باشیم، اما همه باید در مسیر پیشرفت حرفه باشد. تحول، توسعه، تغییر و پیشرفت همه مرهون استمرار و تلاش بسیار است؛ زیرا حرفه ما، حرفه‌ای است که نتایج آن در بلندمدت ظهور و بروز می‌کند. ما می‌توانیم از کتابخانه برای استقرار مدیریت و برنامه‌ریزی به منظور توسعه شبکه‌ای کتابخانه‌های کوچکتر استفاده کنیم.

در انتها وی با بیان اینکه کتابخانه زیباترین وآرامش‌بخش‌ترین مکان عبادت است، زیرا که کتابخانه ابزار آموزش است و آموزش امری مقدس است، به سخنان خود پایان داد.

 در ادامه، میترا صمیعی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان چالش‌های پیش‌روی کتابداران در عصر فناوری‌های نوین خواستار تحولات اساسی در کتابخانه‌های آموزشگاهی، عمومی و دانشگاهی شدند. مدیرگروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، با بیان اینکه کتابخانه‌های دانشگاهی وظیفه‌ای دوچندان در تامین نیاز اطلاعاتی دارند، به بیان چالش‌های اساسی این حوزه پرداخت.

سخنران بعدی مراسم بزرگداشت روز کتابدار، حمیدرضا علومی یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی بود. ویدربارۀ کتابداران و وظایف آن‌ها در خدمت‌رسانی به پژوهش و پژوهشگر سخنرانی کرد. معاون پژوهشی دانشگاه گفت: یک کتابدار نه به عنوان نگهبان کتاب بلکه به عنوان یاور پژوهشگر است. نگاه ما به شیوه‌های کتاب خواندن می‌تواند به کتابدار در یاور پژوهشگر بودن کمک کند. او با بیان اینکه کتابداران فرشتگانی هستند که علم و دانش بر بال آنها به تعالی می‌رسد، سخنان خود را پایان داد.

 مراسم بزرگداشت روز کتابدار با تجلیل از کتابداران برتر دانشگاه به پایان رسید. اسامی کتابداران برتر دانشگاه عبارت بودند از: نعیمه برجیان (کارشناس کتابخانۀ دانشکدۀ علوم ارتباطات)، زهرا زمانی (کارشناس کتابخانۀ دانشکدۀ علوم اجتماعی)،  علی‌رضا جعفری (کارشناس کتابخانۀ دانشکدۀ علوم اقتصاد)، زری نانکلی (کارشناس کتابخانۀ دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی)، شیرین زرین کاویانی (کارشناس کتابخانۀ دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی)،  افسانه سلطان محمدی (کارشناس کتابخانۀ مؤسسۀ بیمۀ اکو)، سیدرضا قدرت (کارشناس کتابخانۀ دانشکدۀ مدیریت و حسابداری)، افروز همراهی (کارشناس کتابخانۀ دانشکدۀ تربیت بدنی)، زهرا بهبودی (کارشناس کتابخانۀ دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی)،  ‌مرجان نیکوئی و پروانه ملااحمدی (کارشناس‌های کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد).

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: