کد خبر: 32026
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 آذر 1396 - 16:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

چهارمین مجمع عمومی مکتا برگزار شد

منبع : لیزنا
چهارمین مجمع عمومی کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) با حضور حضرت آیت الله علوی بروجردی، تولیت معظم مسجد و کتابخانه آیت الله بروجردی (ره) و اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی  برگزار شد.
چهارمین مجمع عمومی مکتا برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مکتا، چهارمین مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم در روز یکشنبه 96/9/12 ، در سالن اجتماعات کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی قم برگزار شد.

در ابتدای نشست آقای محمدی شجاعی (دبیر مکتا) گزارش سالانه‌ای از فعالیت‌های مکتا ارائه داد و سپس مدیران نظرات و پیشنهادات خود را در راستای پویایی و برنامه‌ریزی‌های آینده مکتا اعلام کرد.دبیر مکتا  ضمن جمع بندی  مطالب گفت: برگزاری همایش کتابخانه‌های تخصصی  استان قم در بیست و سوم آذر ماه و تدوین چشم‌انداز مکتا دو موضوعی بود که در اولویت بررسی و پیگیری قرار دارد. 

در ادامه نشست حضرت آیت الله علوی بروجردی و اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و هیأت همراه در مجمع کتابخانه های تخصصی حضور یافتند . آیت الله علوی بروجردی ضمن خوش آمدگویی به موضوعات مهمی از جمله ضرورت تعاملات بین کتابخانه ها و سازمان ها، گسترش و سهولت در دسترسی به منابع کتابخانه‌ای، الگوبرداری از کشورهای پیشرفته در ارائه تسهیلات به پژوهشگران، اهتمام ویژه به حفاظت و گردآوری اسناد،  توجه ویژه مسئولان به ظرفیت‌های استان قم و ایجاد نمایندگی کتابخانه ملی در استان قم، اشاره فرمودند که متن سخنان معظم له به طور کامل منتشر خواهد شد.

در ادامه اشرف بروجردی با اشاره به گفته های  آیت الله علوی بروجردی بر ضرورت سازماندهی و دسترس پذیری اسناد علمی و تاریخی تاکید نمود. او گفت: کتابخانه و مسئولیت داشتن در حوزه نشر و توسعه کتاب تلاش بسیاری را می‌طلبد که بتوانیم در عین حال که حافظ و نگهبان این مجموعه هستیم، اطلاعات و تجربیات این حوزه را هم بازنشر کنیم. هنر این نیست که ما منابع مکتوب خود را در تنها مخازنمان حفظ کنیم، بلکه نکته‌ی مهم‌تر نشر این منابع و گنجینه‌ها در خدمت عموم مردم و به ویژه اصحاب علم و اندیشه است.

او در ادامه گفت: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در راستای همین مسئولیت و ماموریت تلاش می‌کند ارتباط خود را نه تنها در سطح ملی که در سطح جهانی نیز گسترش داده و با توسعه مناسبات خود بتواند ارتباطات بیشتری را فراهم کند و از دانسته‌های دیگران بهره‌مند شود.

وی افزود: این مسئله در قالب‌های مختلفی همچون انجمن کتابداران، شورای اسناد، شورای کتاب، ایفلا و نشست اکو که اخیرا برگزار شد انجام می‌شود.

بروجردی اعلام کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آمادگی دارد تا در تعامل با مراکز فرهنگی بین‌المللی مانند یونسکو و واحد فرهنگی اکو آثار و منابع اسلامی موجود را، یا به صورت خرید منابع یا دسترسی به نسخه دیجیتال آنها جمع‌آوری کرده و منابع خودمان را نیز برای دسترسی صاحب‌نظران با آنها به اشتراک بگذاریم و تفاهم‌نامه‌ای را با آنها امضا کنیم. 

در ادامه نشست غلامرضا امیرخانی (معاون کتابخانه ملی)، دکتر مهدی محمدی ( رئیس انجمن کتابداری استان قم)، جباری (مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم) سخنانی در راستای کتابخانه های تخصصی بیان داشتند. در پایان از  ملک لی، حمید صمصامی، رضا صمصام ، مسعود پیرانی،  فرهودی و حاج باقریان به پاس همکاری با دبیرخانه مکتا با اهداء لوح تقدیر  به عمل آمد.

 اشرف بروجردی از کتابخانه آيت الله العظمي بروجردی و موزه آستان  مقدس حضرت معصومه (س)  بازدید کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: