کد خبر: 33408
تاریخ انتشار: سه شنبه, 08 اسفند 1396 - 11:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

رییس ایفلا در جمع کتابداران:

تاثیر کتابخانه ها در رسیدن به اهداف آموزشی غیرقابل انکار است

منبع : لیزنا
رییس ایفلا در جمع کتابداران با بیان اینکه جهانی شدن هدف اصلی ایفلا است گفت: ما به تنهایی فرآورده ای نخواهیم داشت و این ما هستیم که آینده مان را خلق می کنیم.
تاثیر کتابخانه ها در رسیدن به اهداف آموزشی غیرقابل انکار است

 

به گزارش لیزنا، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گلوریا پرز سالمرون در این نشست با بیان اینکه کتابخانه ها گستردگی های بسیاری دارند گفت: اگر همه ما با یکدیگر همگام شویم می توانیم از تمام فرصت ها استفاده کنیم و این کار نقطه قوت ما خواهد بود.

سالمرون افزود: در این راه نباید مواردی مانند مذهب، ملیت، جنسیت و همینطور سیاست را مدنظر قرار دهیم و تنها راه این است که در راه ارتقای جهانی دانش در کنار هم تلاش کنیم. بعلاوه همانطور که قبلا به آن اشاره کردم کتابخانه همچون موتوری است که ما چرخ دنده های آن خواهیم بود.

رییس ایفلا به وجود حداقل ها در هر کتابخانه ای اشاره کرد و گفت: باید به همین حداقل ها بسنده کنیم و فکرمان را در ابعاد جهانی گسترش دهیم و به همین منظور برای ترویج روابط انسانی و همکاری کتابخانه های جهان باید به یکدیگر کمک کرده و در اشاعه هرچه بیشتر این هدف تلاش کنیم.

او جهانی شدن را هدف اصلی ایفلا عنوان کرد و افزود: در این راه از شما کمک می خواهم زیرا ما به تنهایی فراورده ای نخواهیم داشت و این ما هستیم که آینده مان را خلق کنیم.

پرز خاطرنشان کرد: کتابخانه ها همیشه می توانند مهم باشند هرچند که امروز اکثر مردم کتابخانه های کوچکی را در جیب های خود حمل می کنند اما رسالت کتابداران در این است که این کتابخانه های کوچک را به درستی هدایت کنند.

او در پایان گفت: خواسته من از تمامی کتابخانه ها این است که یکدیگر را تقویت کنند و یک صدای واحد جهانی را با ملحق شدن به ایفلا به ارمغان آورند.

رییس ایفلا در خصوص ملحق شدن ایران به برنامه های کشورها در راستای ایفای نقش کتابخانه ها در پیشرفت جوامع بشری عنوان کرد: پس از این امضا، ایران هفتادوسومین کشوری است که به این برنامه ملحق شده است.

او خاطرنشان کرد: دولت ها باید متوجه باشند که از طریق کتابخانه ها می توانند به اهداف آموزشی گسترده ای دست پیدا کنند و شاید هیچ گاه تصور نکنند که کتابخانه ها می توانند تا چه میزان تاثیرگذار باشند.

سالمرون به نقش ایران در برنامه جهانی کشورها اشاره کرد و گفت: ایران با اضافه شدن به این برنامه تنها به یک هدف کلی دست پیدا نکرده است بلکه در نقشه جهانی کتابخانه ها مشارکت می کند در واقع ایران با هر فعالیتش یک کار جهانی را در ابعاد وسیع انجام داده است.

رییس ایفلا در پاسخ به اهمیت کتابخانه ها در هر کشور تصریح کرد: کتابخانه ها باید جوابگوی مخاطبان خود باشند و این به بزرگی یا کوچکی آن ها مربوط نمی شود. تمامی آن ها از کتابخانه ملی تا عمومی باید اطلاعاتی که در دل خود دارند را در اختیار عموم مردم قرار دهند و در گسترش هرچه بیشتر دانش تلاش کنند.

او کتابخانه را جدا از محدودیت های سنی عنوان کرد و ادامه داد: کتابخانه باید از کودکان تا افراد مسن را تحت حمایت خود بگیرد و بداند که نقش آن ها در این مسیر غیرقابل توصیف بوده و مثبت و ارزشمند است.

پرز در ارتباط با نحوه شکل گیری ارتباط جهانی با توجه به گستردگی زبان های دنیا گفت: در این خصوص باید از تکنولوژی کمک بگیریم تا دسترسی آسان تری داشته باشیم. البته ایفلا در وب سایت خود هفت زبان رسمی دنیا را دارد که می تواند به فراخور حال افراد کمک کننده باشد.

در ادامه معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی از میزان حق عضویت بالای ایفلا سخن گفت و خواستار تغییر این مبلغ برای کشورهای آسیای میانه شد.

رئیس ایفلا در پاسخ به این گفته‌ها اظهار کرد: حضور تمام کشورها برای ما مهم است و خواهان این هستیم که تمام آنها شانس حضور را داشته باشند. ما حتی به دنبال این هستیم تا کسانی که عضو ایفلا نیستند هم در کارگاه‌های آن شرکت کنند.

او افزود: همه اعضا باید در یک مسیر قدم بردارند. مطمئن‌ هستم به جایی خواهیم رسید تا همگان در یک مسیر حرکت کنیم.

رئیس ایفلا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مسئولیت اجتماعی کتابداران در قبال محیط زیست، بی‌خانمان‌ها، فقر و ... چیست، بیان کرد: پاسخ این سوال بسته به شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. نظام رفاهی یک مجموعه باید دست به دست هم بدهند و ارتباطی میان این مسائل برقرار کنند.

در انتهای این نشست، نفیسه احمد، رئیس کتابخانه ملی مالزی نیز طی سخنانی راجع به ایفلا 2018 گفت: از همگان می‌خواهم با مراجعه به وبسایت ایفلا به این سوال پاسخ دهند که چگونه در ایفلا 2018 شرکت کنند.

او خاطر نشان کرد: ما در کشور مالزی خوشحالیم که میزبانی ایفلا 2018 را به عهده داریم. او ادامه داد: انجمن کتابداری ایران می‌تواند سفیر ایران در مالزی باشد. تاکنون سه نفر از ایران حضورشان را در ایفلا 2018 قطعی کرده‌اند. امیدوارم با حضور شما در مالزی به غنای ایفلا 2018 افزوده شود.

 

همچنین در این نشست عهدنامه‌ای در خصوص حمایت ایفلا از برنامه کشورها و با محتوای نقش کتابخانه ها در پیشرفت جوامع به امضای پرز سالمرون، رییس ایفلا و خسروی، رئیس انجمن کتابداری ایران امضا شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: