کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی عضو ایفلا می‌شود

 

به گزارش لیزنا، گلوریا پرز-سالمرون، رئیس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های بین‌المللی کتابداری (ایفلا) امروز چهارشنبه ۹ اسفند از کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی بازدید کرد. در این بازدید رئیس ایفلا با رئیس و جمعی از مدیران کتابخانه و مرکز اسناد این دانشگاه نیز دیدار کرد و به بحث و گفتگو پرداخت.

از مسائل مهمی که در این جلسه به آن پرداخته شد عضویت کتابخانه مرکزی این دانشگاه در بخش کتابخانه‌های دانشگاهی ایفلا بود. مسئولین دانشگاه شهید بهشتی با رئیس ایفلا به تفاهم رسیدند تا اقدامات مورد نیاز برای عضویت این کتابخانه در ایفلا صورت پذیرد. در صورت قطعی شدن عضویت کتابخانه این دانشگاه در ایفلا، دانشگاه شهید بهشتی اولین دانشگاه ایرانی خواهد بود که به عضویت ایفلا درمیاید.

عضویت در این سازمان بین‌المللی مزیت‌هایی از قبیل ارتباطات گسترده با دیگر دانشگاه‌های عضو ایفلا و همچنین تبادل اطلاعات دو طرفه را دربر دارد که می‌تواند به رشد و ارتقاع سطح کتابخانه و دانشگاه بیانجامد. از سوی دیگر ایفلا نیز به اطلاعات و اسناد کتابخانه‌های عضو دسترسی پیدا می‌کند.

شایان ذکر است رئیس ایفلا در این بازدید از موزه این کتابخانه که روز شنبه ۱۲ اسفند ماه به صورت رسمی افتتاح خواهد شد نیز بازدید کرد. در این موزه تعدادی از اسناد، کتب و نقاشی‌های تاریخی موجود است.

 

ایفلا صدای همه کتابداران جهان را منعکس می‌کند

در جلسه‌ای که رئیس ایفلا با گروه مدیریتی کتابخانه دانشگاه بهشتی به همراه تعدادی از دانشجویان رشته کتابداری برگزار شد، پرز-سالمرون از فعالیت‌های این دانشگاه ابراز خشنودی کرد و گفت: کارهای شما من را تحت تاثیر قرار داد. من در مورد کتابخانه‌ای که برای کودکان اساتید و دانشجویان در دانشگاه ایجاد شده است شنیده بودم. به نظرم ایده بسیار خوبی است زیرا زندگی بسیاری را بهبود می‌بخشد.

وی سپس خاطره‌ای از دوران تحصیل خود گفت که به دلیل نبود خدمات این چنینی برای نگه‌داری از فرزند خود مجبور به تعلیق تحصیل خود برای مدتی شد.

رئیس ایفلا همچنین درباره دیدگاه جهانی ایفلا و برنامه‌های این مجموعه سخن گفت. وی اظهار داشت: هدف ما این است که نگاه کتابداران را امکان‌پذیر کنیم، نگاهی به دنبال ایجاد دسترسی به اطلاعات و بهبود زندگی دیگران است.

وی افزود: در برنامه «نگاه جهانی»Global Vision   ایفلا ما به چالش‌ها و موقعیت‌های موجود برای کتابداران جهان می‌پردازیم. ما سعی داریم صدای تمام کتابداران جهان منعکس شود به همین منظور در این برنامه سوال‌هایی مطرح شدند که کتابداران به آنها پاسخ می‌دهند و ما این پاسخ‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم. در بخش اول این برنامه که در حال اجرا است به چالش‌ها پرداخته می‌شود و در بخش دوم به موقعیت‌ها.

 

حفظ میراث فرهنگی، یکی از اهداف ایفلا است

در دیدار رئیس ایفلا با سید حسن صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی درباره وضعیت کتاب‌خوانی و همچنین حفاظت از میراث فرهنگی کشورها صحبت شد.

صدوق ضمن خوشآمدگویی به پرز-سالمرون گفت: در دنیای کنونی که به وجود آمدن فضای مجازی بر روی کتابخوانی تاثیر گذاشته‌اند، مسئولیت شما به عنوان رئیس ایفلا بسیار مهم است. زیرا هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین کتاب شود.

رئیس ایفلا در پاسخ گفت: به نظر من ما نمی‌توانیم درمقابل تغییرات جهان کاری کنیم. طرز نگاه ما می‌تواند متفاوت باشد. من گسترش تکنولوژی را مانند چاپ کتاب توسط گوتنبرگ می‌بینم. تا پیش از اختراع گوتنبرگ کتاب‌ها تنها برای خواص و مرفهان جامعه بود ولی با چاپ کثیر کتاب‌ها اطلاعات در دست همگان قرار گرفت، همانطور که امروز تکنولوژی اطلاعات را با سرعت بیشتر به همگان رسانده است.

وی افزود: قطعا همه اطلاعاتی که امروز به سرعت دسترسی آن صورت می‌گیرد صحیح نیست. امروزه اطلاعات به صورت تقسیم شده به دست ما می‌رسد و همه ما در حال تغییر هستیم.

رئیس ایفلا به فعالیت‌های این سازمان برای حفظ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: ما در ایفلا بخش‌های مختلفی داریم که به حفظ کتاب و کتابخوانی به صورت حرفه‌ای توجه می‌کند. حفظ کتاب به عنوان میراث تمدن و فرهنگ ما و همچنین پیدا کردن راه‌های جدید برای دسترسی به اطلاعات از اهداف اصلی ایفلا هستند.

صدوق خطاب به رئیس ایفلا گفت: شما به کشوری سفر کرده‌اید که بخش مهمی از حافظه تاریخی و علمی را در خود دارد. ما میراث فرهنگی بسیار غنی داریم و خوشبختانه مردم ایران به آنچه در کشورمان داریم، آگاهی دارند. میراث فرهنگی قبل و بعد از اسلام ما بسیار غنی است. کسی نیست در دنیا که با ادبیات و علم سر و کار داشته باشد و با حافظ و سعدی و مولوی آشنا نباشد.