کد خبر: 33434
تاریخ انتشار: شنبه, 12 اسفند 1396 - 09:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

هشتمین سالگرد لیزنا

لیزنا در نشر حقایق و جریان آزاد اطلاعات سهم مهم و تاثیرگذار دارد

منبع : لیزنا
به مناسبت هشتمین سالگرد لیزنا، دکتر جعفر مهراد، بنیانگذار مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و موسس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  در پیامی این روز را به لیزنا و جامعه کتابداران تبریک گفت.
لیزنا در نشر حقایق و جریان آزاد اطلاعات سهم مهم و تاثیرگذار دارد

 پیام دکتر جعفر مهراد، چهره ماندگار علم اطلاعات و دانش‌شناسی، به مناسبت هشتمین سالگرد لیزنا:

 رسانه‌های جدید شرط اطلاع‌رسانی را برای مردم گوناگون و قشرهای مختلف آسان‌تر کرده‌اند. باید بپذیریم که اکنون نمی‌توان از تاثیرات مثبت رسانه‌های جمعی از جمله پایگاه خبری لیزنا در حوزه کتاب و علم اطلاعات و دانش‌شناسی چشم‌پوشی کرد.

روز 12 اسفندماه 1396 هشتمین سال تاسیس پایگاه خبری لیزنا است. ابتدا شایسته است به دوستانم که بی هیچ چشم‌داشتی در این خبرگزاری صادقانه و با رعایت امانت همت می‌کنند، تبریک بگویم.

در تمام جهان رسانه‌های جمعی، خبرگزاری‌ها و مطبوعات هر روز و حتی هر دقیقه در حالت پیشرفت بوده و زندگی کاربران خود را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌اند. یقین دارم که جامعه بزرگ علم اطلاعات و دانش‌شناسی هر روز با خبرگزاری لیزنا سر و کار دارد و با فشردن یک کلیک بر روی وب‌سایت لیزنا اطلاعات منتشر شده در حوزه فعالیت خود را که عمدتا جنبه تخصصی دارد در این پایگاه خبری مشاهده می‌کنند.

پایگاه لیزنا در طول هشت سال فعالیت علمی و خبری خود به عنوان یک شبکه اجتماعی بر جنبه‌های زندگی کارشناسان علم اطلاعات و متخصصان حوزه کتاب، نشریه و آرشیو تاثیرگذار بوده و بر این باورم همه ما مطلب یا مطالبی را در این خبرگزاری بر حسب سلیقه یا علاقه می‌خوانیم و با پدیده‌های روز آشنا می‌شویم. پایگاه خبری لیزنا به راحتی میان کاربران خود ارتباطات موثر برقرار کرده و با قاطعیت می‌توان بیان کرد که اثر این خبرگزاری بر روی افراد جامعه بزرگ علم اطلاعات و دانش‌شناسی مثبت است.

فعالیت‌های روبه‌ رشد سال‌های اخیر بر دامنه تنوع اخبار و مطالب منتشر شده در پایگاه خبری لیزنا افزوده است. نوشته‌های استاد ابراهیم عمرانی، دکتر رحمت‌الله فتاحی، دکتر یزدان منصوریان و تعدادی دیگر از همکاران در سخن هفته و در بخش گاهی دور/ گاهی نزدیک، از نوع مطالب تحلیلی وعلمی‌اند که مسائل را شکافته و با واکاوی نکته‌ها ارزش خواندن آنها را دوچندان می‌کند. من لیزنا را رسانه‌ای می‌دانم که در آن اخبار و مطالب متنوع و جذاب، گاهی حتی با هیچ تحلیلی منتشر می‌شود و این موضوع در نشر حقایق و جریان آزاد اطلاعات سهم مهم و تاثیرگذار دارد.

پایگاه خبری لیزنا با دسته‌بندی خبرها و مطالب با عنوان‌های گفتگو، گزارش، چند رسانه‌ای، کتابخانه و کتابداری، دانش و فناوری، کتابخانه‌های عمومی و کتاب به اندازه‌ای جذاب شده است که به راحتی می‌تواند در بین سایر خبرگزاری‌ها که در حوزه کتاب نیز فعالیت دارند کاربران را در ساعات مختلف و به دفعات گوناگون بر روی صندلی‌های خود بچسباند. در حال حاضر، این خبرگزاری وسوسه‌انگیز بوده و اهالی کتاب و اطلاعات در حوزه‌هایی که بدان علاقه‌مند هستند به راحتی از آن سود می‌برند.

با اظهار قدردانی مخصوص از گردانندگان این پایگاه خبری، لیزنا میزان دقت ما را در کسب اطلاعات بی‌شمار افزایش داده است. این بدان معنی است لیزنا از نظر علمی قدرت تمرکز ما را با استفاده از خبرها و تصاویر منتشر شده افزایش داده و بر قدرت یادآوری و به خاطر سپردن مطالب جذاب و متنوع تاثیرگذار است و در این باب نقش مهمی ایفا می‌کند.

معمولا مرسوم آن است که فناوری آستانه صبر کاربران را کاهش می‌دهد. اما، استفاده از فناوری در پایگاه خبری لیزنا به گونه‌ایست که گشودن تصاویر و مشاهده فیلم‌ها از سرعت درخور توجهی برخوردار است. این وضعیت رشد قابل توجه خبرگزاری لیزنا را نشان می‌دهد. جالب آن که دسترسی به پایگاه لیزنا در زمان‌ها و مکان‌های مختلف و از جاهای دور و نزدیک امکان‌پذیر بوده و هیچ محدودیتی در دسترسی به این خبرگزاری وجود ندارد. می‌دانم که فراهم آوردن فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی برای دسترس‌پذیر کردن این پایگاه برای کاربران بسیار گران تمام می‌شود. اما، لیزنا به طریقی که برنامه‌ریزی شده خود از عمده هزینه‌های گران دسترسی به اینترنت و نگه‌درای آن به خوبی برآمده و شایسته است که شرکت‌ها و سازمان‌های  اطلاعات علمی ملی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران خبرگزاری لیزنا را مساعدت کنند.

در پایان یک بار دیگر هشتمین سالگرد تاسیس پایگاه خبری لیزنا را تبریک و تهنیت می‌گویم و برای دوستان و همکاران که در این پایگاه خبری که با تلاش بی‌وقفه سعی دارند اخبار و مطالب خبرگزاری شده را به رویت و استفاده جامعه بزرگ علم اطلاعات و دانش‌شناسی برسانند آرزوی موفقیت و سلامتی می‌نمایم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: