تالار نفایس دانشگاه شهد بهشتی با رونمایی از کتاب یادنامه دکتر خسرو بهرون گشایش یافت

به گزارش لیزنا، مراسم گشایش تالار نفایس دانشگاه شهد بهشتی و رونمایی از کتاب «یادنامه دکتر خسرو بهرون» امروز در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه و با حضور اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

کتاب یادنامه دکتر خسرو بهرون توسط محمد رضا بهزادی گردآوری و تالیف شده است.

دکتر خســرو بهــرون، فرزند ســیدصــدر عزالدین‌خان الحســینی یا حسینی تفرشی قمی و نوۀ حاجی سیدعلیرضاخان امین دواب مستوفی، در سال 1295 هجری شمسی [در برخی اسناد در سال 1297] در خیابان ری، ســه راه امین حضور تهران، در کوچۀ بهرون، که هنوز هم وجود دارد، دیده به جهان گشود.

پدربزرگ او، از مستوفیان ادارۀ صاحب‌جمعی همایونی در دوران سلطنت مظفرالدین‌شاه قاجار و پدرش از کارمندان عالی‌رتبۀ وزارت امور خارجه بودند.

گفتنی است، خسرو بهرون پس از تحصیلات مقدماتی در دارالفنون، وارد دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران شد و موفق به اخذ درجۀ کارشناسی مهندسی برق شد. سپس رهسپار ایالات متحد امریکا شد و در دانشگاه فنی کالتک در کالیفرنیا به تحصیل پرداخت. پس از اخذ درجۀ دکتری در رشتۀ برق، به ایران بازگشت و نزدیک به سه دهه، افزون بر تدریس و تحقیق در رشتۀ تخصصی خود، به عنوان بازرس ویژۀ سازمان بازرسی شاهنشاهی در بخش فرهنگ، خدمات شایان توجهی انجام داد. بنای سازمان میراث فرهنگی و تحصیح روش‌های کاوش و حفاری و نگهداری اشیا باستانی، بررسی مشکلات کتابخانه‌های ملی و سلطنتی و چند پروژۀ دیگر، همگی از اقدامات درخور توجه اوست.

دکتر بهرون در سال 1382 تمامی مایملک منقول و غیرمنقول خود، شامل مجموعۀ سترگ کتابخانۀ شخصی و تابلوهای مجموعۀ خصوصی خود را وقف دانشگاه شهید بهشتی کرد. وی در دی ماه 1388 درگذشت و در مقبرۀ خانوادگی در قم به خاک سپرده شد.

   در سال 1395، مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی تصمیم گرفت، به منظور پاسداشت یاد مرحوم بهرون برای وقف مایملک خویش به دانشگاه، در آستانۀ یکصدمین زادروز وی یادنامه‌ای از تهیه و منتشر کند؛ یادنامه‌ای که علاوه بر بزرگداشت و تکریم عمل خیر دکتر بهرون، بتواند در نشان دادن فرهنگ ارزشمند وقف علمی به مراکز فرهنگی و دانشگاهی، سهم بسزایی داشته باشد. کتاب حاضر، در حقیقت، دربرگیرندۀ زندگی‌نگاره و شرح خدمات او به جامعۀ علمی و فرهنگی کشور، به همراه بخش مهمی از اسناد و تصاویر برجای مانده از اوست.

در این مراسم محمد رضا بهزادی، سیدحسن صدوق؛ رییس دانشگاه، محسن حاجی زین العابدینی؛ رییس کتابخانه‌های دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، رائد فرید زاده؛ رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی و بهروز دری، رییس سابق این کتابخانه، کیوان جورابچی؛ رییس مرکز اسناد و موزه دانشگاه شهید بهشتی، نوش‌آفرین انصاری؛ استاد کتابداری و رییس شورای کتاب کودک و کاظم حافظیان رضوی؛ استاد پیشکسوت کتابداری حضور داشتند.

در این مراسم تفاهم نامه همکاری میان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی و کتابخانه ملی نیز به امضا رسید.