کد خبر: 33460
تاریخ انتشار: شنبه, 12 اسفند 1396 - 12:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

هشتمین سالگرد لیزنا

اگر لیزنا نبود

منبع : لیزنا
 به مناسبت هشتمین سالگرد لیزنا، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، استاد دانشگاه الزهرا و نایب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، یادداشتی برای لیزنا ارسال کرد.
اگر لیزنا نبود

 یادداشت دکتر سعید رضایی شریف آبادی، استاد دانشگاه الزهرا و نایب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، به مناسبت هشتمین سالگرد لیزنا:

اوایل اسفند بود که مطلع شدم گلوریا پِرِز سالمِرون، رییس ایفلا، به مناسبت هشتادمین سال تاسیس کتابخانه ملی به ایران خواهد آمد. از این خبر خیلی خوشحال شدم، چرا که او مسئول سازمانی  است که نزدیک به 150 کشور و هزاران انجمن و کتابخانه و موسسۀ کتابداری جهان آنرا می شناسند و عضو آن هستند.

زمانی خوشحال تر شدم که متوجه شدم در برنامه خانم سالمرون، بازدید از دانشگاه الزهرا و کتابخانه مرکزی آن هم گنجانده شده است.

فرصت کم بود و باید برنامه‌ای جامع و آبرومند تدارک می دیدیم. خدا را شکر همه همراه بودند؛ از رییس دانشگاه گرفته تا رییس مرکز همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه و روابط عمومی و سایر واحدها. در این میان نباید نقش همکار خوبم خانم دکتر زویا آبام، رییس کتابخانه مرکزی را در موفقیت برنامه نادیده گرفت. تلاش شبانه روزی ایشان و همکارانشان در آن فرصت کوتاه در کتابخانه مرکزی بسیار چشمگیر بود.

از حدود پنجاه نفر دعوت کردیم در این رویداد مهم حضور داشته باشند.  دعوت شدگان عبارت بودند از ریاست ، معاونان و روسای روابط بین الملل، روابط عمومی و طرح و برنامه دانشگاه و میهمانانی از کتابخانه ملی،  خانم نفیسه احمد، رییس کتابخانه ملی مالزی، همکاران علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا، برخی از اعضای هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، مدیران شماری گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی مستقر در تهران، چهار نفر دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا، و کتابداران کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه های دانشگاه.

 زمان بسیار کم بود اما خوشبختانه همه چیز بخوبی پیش رفت. فقط مانده بود چگونه اطمینان پیدا کنیم که خبر این رویداد مهم به خوبی منتشر شود.

پوشش خبری را خبرنگاران دعوت شده از سوی کتابخانه ملی  می توانستند صورت بدهند.  روابط عمومی دانشگاه الزهرا می شد این کار را انجام دهد  و دیگران از سایت دانشگاه اخبار بازدید  را بگیرند و پخش کنند.

اما بازدید بسیار مهم بود و نباید ریسک می کردیم.

از نظر من بهترین گزینه که می توانست بدون هیچ دلهره‌ای و اما و اگری  باشد، «لیزنائیان معزز» بودند که همیشه لطفشان شامل حال بنده و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و جامعه کتابداری و اهل فرهنگ شده است.

پیامی به خانم مهسا فردحسینی، مدیر مسئول و صاحب امتیاز لیزنا فرستادم و خواهش کردم این برنامه را پوشش بدهند.  همین پیام کوتاه کافی بود تا روز یکشنبه 6 اسفند خبرنگاران لیزنا زودتر از همه در محل حاضر شوند و با اینکه خودم همراه با آقای فرامرز مسعودی، عضو هیات مدیره انجمن، یک ربع قبل از برنامه به آنجا رسیدیم، آقایان آرش قرنی و ونداد ذوقی در محل حاضر بودند و کار را با مصاحبه  با اینجانب شروع  کردند. متاسفانه خانم زهرا شریفی که یکی از پیگیرترین خبرنگاران لیزنا است به دلیل کسالت نتوانسته بودند حضور یابند.

 

مهمانان یکی یکی رسیدند و بازدید شروع شد. بعد از بازدید از کتابخانه مرکزی و سالنهای همایش و محوطه دانشگاه الزهرا، نشست مسئولان و رییس ایفلا هم برگزار شد. سپس راهی رستوران سنتی ترمه برای صرف ناهار شدیم.  و این پایان برنامه بود.

در تمام طول مدت حضور سه ساعت و نیمۀ  خانم سالمرون و خانم نفیسه احمد، تنها خبرگزاری حاضر در مراسم «لیزنا» بود. خوانندگان لیزنا پوشش خبری فوق العاده آقایان قرنی و ذوقی را حتما در لیزنا ملاحظه کرده اند. آنها تنها به یک  متن و چند عکس بسنده نکردند. گزارش های مفصل تصویری همراه با مصاحبه و هرآنچه که در توان داشتند برای این رویداد به کار گرفتند تا حضور رییس ایفلا و رییس کتابخانه ملی در دانشگاه الزهرا پر رنگ جلوه کند.

 اگر لیزنا نبود، اثری از خبرگزاری دیگری نبود و بازخورد مثبت رییس ایفلا هم در جایی منعکس نمی شد.

امروز در هشتمین سال تاسیس لیزنا به جرات می توان گفت که این پایگاه خبری چند رسانه‌ای منبع اصلی کسب اطلاع و خبر از رویدادهای بین المللی و ملی برای  کتابداران و کتابدوستان و اهالی فرهنگ و کتابخوانی است.

به همه «لیزنائیان معزّز» خداقوت و دست مریزاد می گویم و برایشان عمر طولانی و موفقیت حرفه‌ای روزافزون آرزومندم.

سعید رضائی شریف آبادی

استاد دانشگاه الزهرا و نایب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: