کد خبر: 3355
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 آبان 1389 - 20:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

هفتمین همایش سراسری مدیران و کارکنان آرشیوها و کتابخانه ها

اداره کل آرشیوها و کتابخانه های سازمان صداو سیما، روز سه شنبه مورخ 4 آبان ماه 1389، هفتمین همایش سراسری مدیران و کارکنان آرشیوها و کتابخانه ها را به مناسبت روز جهانی میراث دیداری - شنیداری، در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، در ابتدای این همایش شهرام بلوریان، مدیر کل آرشیوها و کتابخانه های سازمان صدا و سیما، دغدغه ها ،مشکلات و چالش های موجود در آرشیوها و کتابخانه های صداو سیما را بیان کرد. 

وی به کارگیری فناوری های جدید و ابزارهای گوناگون را برای حرکت سریع کتابخانه ها و آرشیوها در جهت حفظ میراث فرهنگی کشور مهم دانست.

سپس علی اکبر اشعری، مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، موضوع میراث دیداری - شنیداری در حافظه جهانی را مطرح کرد. وی در ادامه، بر پیوستن به «برنامه حافظه جهانی یونسکو»، جهت ثبت میراث فرهنگی کشور در سطح ملی و بین المللی، به عنوان سهمی از تمدن جهانی، تاکید کرد.

اشعری، برای اجرای این برنامه، نقش کتابخانه ها و آرشیوها را بسیار مهم ارزیابی کرد.

در ادامه همایش، پس از تجلیل از ده نفر از کتابخوانان نمونه سازمان صدا وسیما، دکتر فرهاد اعتمادی، رئیس ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو در ایران، پیام تبریک مدیر کل یونسکو (خانم ایرنیا بوکوا) را به مناسبت روز جهانی میراث دیداری - شنیداری قرائت کرد: "مجموعه های­ دیداری و شنیداری، آئینه تمام نمای خلاقیت بشری و پایه ارتقاء فرهنگ ها می باشند. امروزه یونسکو با همکاری شورای اتحادیه دیداری - شنیداری نقش محوری بر حفظ و اشتراک این اسناد کم دوام ایفا می­کند. از جمله به برنامه حافظه جهانی یونسکو می توان اشاره کرد که در سال 1997 بنیان گذاری شده است. من از سازمانهای دولتی و خصوصی دعوت می کنم تا با پذیرش اهمیت مواد دیداری-شنیداری برای حمایت از نگهداری و حفظ این میراث دریغ نورزند".

سپس دکتر علی عسگری، مدیر کل فناوری اطلاعات سازمان صدا و سیما، بر روی سن حاضر شد. وی به موضوع گذر از آنالوگ به دیجیتال و نقش محتوای آرشیو شده  در آن اشاره کرد و زمینه های تخصصی لازم برای اجرای آن را تولید، آرشیو، سیگنال رسانی، پخش دانست.

در ادامه دکتر عسگری، ضمن اشاره به کاربردهای مهم تلویزیون دیجیتال، افزود: جستجو و کاوش، یکی از کاربردهای مهم تلویزیون دیجیتال است که بدون داشتن آرشیوی مرتب ومنسجم امکان پذیر نخواهد بود.

وی در پایان، تصریح کرد: در حال حاضر 55 کتابخانه سازمان صدا و سیما با 350 هزار کتاب به صورت دیجیتال سازماندهی شده اند.

از دیگر سخنرانان این همایش، دکتر حسام الدین آشنا، استاد گروه ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، اطلاعاتی درخصوص «آرشیو، تصویر تاریخ و تاریخ تصویری» ارائه کرد. وی کتابخانه ها و آرشیوها راحافظ میراث معنوی و اسناد تاریخی دانست.

در پایان این همایش، حجت الاسلام و المسلمین سید رمضان موسوی مقدم، قائم مقام ریاست سازمان صدا و سیما، سخنانی را با تاکید بر اهمیت آرشیوها و کتابخانه ها در تولید و حفظ میراث فرهنگی کشور بیان داشت. وی به پاس قدردانی از خدمات همکاران آرشیو در سازمان، لوح تقدیری از سوی سازمان یونسکو، به شهرام بلوریان  اهدا نمود.

شایان ذکراست، در این همایش نرم افزار جامع کتابخانه ای سیمرغ در تمام کتابخانه های سازمان صدا و سیمای سراسر ایران، افتتاح و رونمایی شد.

در بخش دوم همایش نیز، کارگاه 3 ساعته آموزش نرم افزار سیمرغ و رفع اشکال برای کتابداران سازمان صدا و سیما برگزار گردید.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: