کد خبر: 33646
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 اسفند 1396 - 08:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کارگاه های زمستان انجمن کتابداری و اطلاع رسانی قم

منبع : لیزنا
در بهمن و اسفند ماه ۹۶ پنج کارگاه با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، کتابخانه آیت‌الله بروجردی و انجمن دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم برگزار شد.
کارگاه های زمستان انجمن کتابداری و اطلاع رسانی قم

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی قم در این دوره نیز امکان شرکت در کارگاه‌ها به صورت مجازی فراهم آمد تا شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندانی که امکان حضور فیزیکی در کارگاه‌ها را نداشتند بتوانند به صورت مجازی در این کارگاه‌ها شرکت نمایند. در این دوره از کارگاه‌ها در مجموع 144 شرکت‌کننده به صورت حضوری و مجازی شرکت کردند که 44 نفر به صورت مجازی و 100  نفر به صورت حضوری شرکت داشتند. در ادامه گزارش و خلاصه مطالب در هریک از کارگاه‌ها ارائه می‌شود:

آشنایی با سندشناسی (اسناد شرعی، دیوانی و مهرها)/ مدرس اسدالله عبدلی آشتیانی (پژوهشگر حوزه اسناد)

اولین کارگاه دوره زمستانه انجمن، در تاریخ 28 بهمن ماه به مدت 4 ساعت در کتابخانه آیت‌الله بروجردی(ره) برگزار شد. در این کارگاه که با استقبال نسخه و سندشناسان مراکز مختلف استان قم روبرو شد، عبدلی آشتیانی به ارائه مطالبی در ارتباط با انواع سند، بخش‌های مختلف آن و سندخوانی برخی سندهای تاریخی پرداخت. همچنین در این کارگاه شرکت‌کنندگان به صورت عملی با برخی از مهرها در اسناد دیوانی و شرعی آشنا شدند.

 کارگاهچگونه یک کتابخانه دیجیتال بسازیم؟/ مدرس یعقوب نوروزی (دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم)

دومین کارگاه دوره زمستانه انجمن، در تاریخ 30 بهمن ماه به مدت 4 ساعت در سالن جلسات کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد. در این کارگاه نوروزی به نیازمندی‌ها، تعریف و اهداف یک کتابخانه دیجیتال استاندارد پرداخت. وی عناصر، انواع معماری و مجموعه‌سازی کتابخانه دیجیتال را مورد تاکید قرار داد و برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌ یک کتابخانه دیجیتال را تبیین کرد. دکتر نوروزی در انتهای کارگاه به انواع نرم‌افزار و ارزیابی آنها مبادرت کرد.

کارگاه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و فرایند پشتیبانی از پژوهش/ مدرس محمد زره‌ساز (استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی)

سومین کارگاه دوره زمستانه انجمن، در تاریخ 6 اسفند ماه به مدت 3 ساعت در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد. در این کارگاه ابتدا زره‌ساز به اهمیت بحث پژوهش و انجام پژوهش‌های موثر در رشته پرداختند. ایشان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی را با توجه به گستردگی مباحث و شاخه‌ها رشته‌ای دارای پتانسیل فراوان پژوهشی و اجرایی دانست. زره‌ساز یادآور شد که فارغ‌التحصیلان رشته می‌توانند با داشتن تخصص در مباحث مورد علاقه در زمینه‌های گوناگون و نو فعالیت داشته باشند. در ادامه ایشان بر لزوم ساماندهی پژوهش‌های رشته تاکید کرد و هدف از ایجاد سامانه ثبت اولویت‌های پژوهشی توسط کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی را این موضوع و همچنین حمایت از طرح‌های پژوهشی و انجام پژوهش‌های کاربردی و مسئله محور دانست.

در بخش دوم مسئول کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، معرفی کوتاهی از بخش‌های مختلف وبسایت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی، نشریه شناسه کرد. زره‌ساز در ادامه نظام‌نامه مدیریت و حمایت از پژوهش را که توسط انجمن تهیه و تنظیم شده است را شرح داد. ایشان در بخش پایانی سخنرانی به معرفی و شرح بخش‌های مختلف سامانه ثبت اولویت‌های پژوهشی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران پرداخت. در پایان جلسه زره‌ساز به پرسش‌های اساتید و دانشجویان پاسخ داد.

 کارگاه روش‌شناسی و ایجاد هستی‌شناسی(آنتولوژی)/ مرتضی محمدی استانی (مدرس دانشگاه)

چهارمین کارگاه دوره زمستانه انجمن، در تاریخ 14 اسفند ماه به مدت 4 ساعت در سالن جلسات کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد. در این گارگاه مرتضی محمدی استانی به تبیین وب معنایی و جایگاه هستی‌شناسی در آن اشاره کرد. سپس به ساختار و مولفه‌های هستی‌شناسی، روش‌شناسی موجود برای ایجاد هستی‌شناسی نظیر برمجو و نوی و مگ‌گینس و مهندسی آنتولوژی و نگاشت آن تشریح شد. همچنین در این کارگاه به طور عملی یک هستی‌شناسی با نرم‌افزار پروتژه ایجاد و چگونگی کار با این نرم‌افزار و تحلیل یک هستی‌شناسی آموزش داده شد.

 کارگاه کاربرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی در علم‌سنجی/ مدرس روح‌الله خادمی (استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان)

پنجمین و آخرین کارگاه دوره زمستانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی استان قم کارگاه کاربرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی در علم‌سنجی بود که در تاریخ 15 اسفند ماه ۹۶ با تدریس دروح‌الله خادمی به صورت وبینار به مدت 4 ساعت برگزارشد. در این کارگاه خادمی ابتدا در مورد علم‌سنجی، تاریخچه، بزرگان این حوزه، نقشه‌های علمی و کاربرد آنها مطالبی را بیان داشت. سپس به مباحث مربوط به مفاهیم شبکه‌های اجتماعی، مفاهیم خرد و کلان آن و نرم‌افزارها و معرفی آنها مبادرت و مطالبی را ارائه کرد. وی در ادامه به صورت کاربردی و عملی یک نقشه هم‌نویسندگی و تحلیل با شاخصه‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی را ترسیم و به مخاطبان آموزش داد. در این کارگاه کار با نرم‌افزار UCINET و VOSviewer نیز به مخاطبان ارائه شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: