کارگاه های زمستان انجمن کتابداری و اطلاع رسانی قم

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی قم در این دوره نیز امکان شرکت در کارگاه‌ها به صورت مجازی فراهم آمد تا شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندانی که امکان حضور فیزیکی در کارگاه‌ها را نداشتند بتوانند به صورت مجازی در این کارگاه‌ها شرکت نمایند. در این دوره از کارگاه‌ها در مجموع 144 شرکت‌کننده به صورت حضوری و مجازی شرکت کردند که 44 نفر به صورت مجازی و 100  نفر به صورت حضوری شرکت داشتند. در ادامه گزارش و خلاصه مطالب در هریک از کارگاه‌ها ارائه می‌شود:

آشنایی با سندشناسی (اسناد شرعی، دیوانی و مهرها)/ مدرس اسدالله عبدلی آشتیانی (پژوهشگر حوزه اسناد)

اولین کارگاه دوره زمستانه انجمن، در تاریخ 28 بهمن ماه به مدت 4 ساعت در کتابخانه آیت‌الله بروجردی(ره) برگزار شد. در این کارگاه که با استقبال نسخه و سندشناسان مراکز مختلف استان قم روبرو شد، عبدلی آشتیانی به ارائه مطالبی در ارتباط با انواع سند، بخش‌های مختلف آن و سندخوانی برخی سندهای تاریخی پرداخت. همچنین در این کارگاه شرکت‌کنندگان به صورت عملی با برخی از مهرها در اسناد دیوانی و شرعی آشنا شدند.

 کارگاهچگونه یک کتابخانه دیجیتال بسازیم؟/ مدرس یعقوب نوروزی (دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم)

دومین کارگاه دوره زمستانه انجمن، در تاریخ 30 بهمن ماه به مدت 4 ساعت در سالن جلسات کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد. در این کارگاه نوروزی به نیازمندی‌ها، تعریف و اهداف یک کتابخانه دیجیتال استاندارد پرداخت. وی عناصر، انواع معماری و مجموعه‌سازی کتابخانه دیجیتال را مورد تاکید قرار داد و برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌ یک کتابخانه دیجیتال را تبیین کرد. دکتر نوروزی در انتهای کارگاه به انواع نرم‌افزار و ارزیابی آنها مبادرت کرد.

کارگاه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و فرایند پشتیبانی از پژوهش/ مدرس محمد زره‌ساز (استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی)

سومین کارگاه دوره زمستانه انجمن، در تاریخ 6 اسفند ماه به مدت 3 ساعت در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد. در این کارگاه ابتدا زره‌ساز به اهمیت بحث پژوهش و انجام پژوهش‌های موثر در رشته پرداختند. ایشان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی را با توجه به گستردگی مباحث و شاخه‌ها رشته‌ای دارای پتانسیل فراوان پژوهشی و اجرایی دانست. زره‌ساز یادآور شد که فارغ‌التحصیلان رشته می‌توانند با داشتن تخصص در مباحث مورد علاقه در زمینه‌های گوناگون و نو فعالیت داشته باشند. در ادامه ایشان بر لزوم ساماندهی پژوهش‌های رشته تاکید کرد و هدف از ایجاد سامانه ثبت اولویت‌های پژوهشی توسط کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی را این موضوع و همچنین حمایت از طرح‌های پژوهشی و انجام پژوهش‌های کاربردی و مسئله محور دانست.

در بخش دوم مسئول کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، معرفی کوتاهی از بخش‌های مختلف وبسایت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی، نشریه شناسه کرد. زره‌ساز در ادامه نظام‌نامه مدیریت و حمایت از پژوهش را که توسط انجمن تهیه و تنظیم شده است را شرح داد. ایشان در بخش پایانی سخنرانی به معرفی و شرح بخش‌های مختلف سامانه ثبت اولویت‌های پژوهشی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران پرداخت. در پایان جلسه زره‌ساز به پرسش‌های اساتید و دانشجویان پاسخ داد.

 کارگاه روش‌شناسی و ایجاد هستی‌شناسی(آنتولوژی)/ مرتضی محمدی استانی (مدرس دانشگاه)

چهارمین کارگاه دوره زمستانه انجمن، در تاریخ 14 اسفند ماه به مدت 4 ساعت در سالن جلسات کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد. در این گارگاه مرتضی محمدی استانی به تبیین وب معنایی و جایگاه هستی‌شناسی در آن اشاره کرد. سپس به ساختار و مولفه‌های هستی‌شناسی، روش‌شناسی موجود برای ایجاد هستی‌شناسی نظیر برمجو و نوی و مگ‌گینس و مهندسی آنتولوژی و نگاشت آن تشریح شد. همچنین در این کارگاه به طور عملی یک هستی‌شناسی با نرم‌افزار پروتژه ایجاد و چگونگی کار با این نرم‌افزار و تحلیل یک هستی‌شناسی آموزش داده شد.

 کارگاه کاربرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی در علم‌سنجی/ مدرس روح‌الله خادمی (استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان)

پنجمین و آخرین کارگاه دوره زمستانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی استان قم کارگاه کاربرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی در علم‌سنجی بود که در تاریخ 15 اسفند ماه ۹۶ با تدریس دروح‌الله خادمی به صورت وبینار به مدت 4 ساعت برگزارشد. در این کارگاه خادمی ابتدا در مورد علم‌سنجی، تاریخچه، بزرگان این حوزه، نقشه‌های علمی و کاربرد آنها مطالبی را بیان داشت. سپس به مباحث مربوط به مفاهیم شبکه‌های اجتماعی، مفاهیم خرد و کلان آن و نرم‌افزارها و معرفی آنها مبادرت و مطالبی را ارائه کرد. وی در ادامه به صورت کاربردی و عملی یک نقشه هم‌نویسندگی و تحلیل با شاخصه‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی را ترسیم و به مخاطبان آموزش داد. در این کارگاه کار با نرم‌افزار UCINET و VOSviewer نیز به مخاطبان ارائه شد.