کتابخانه‌های دانشگاهی میلیون‌ها کتاب را دور می‌ریزند

به گزارش لیزنا به نقل از سایت کریستین ساینس مانیتور، در تلاش برای هم‌سطح بودن با دیجیتالی شدن دنیای آکادمیک، کتابخانه‌های دانشگاه‌ها کتاب‌های قدیمی را کنار می‌گذارند تا جا برای فضاهای مطالعه و کافه دانشجویی درست کنند. این حرکت نشان‌گر یک تغییر بزرگ از زمانی است که ارزش هر کتابخانه با میزان کتاب‌هایش سنجیده می‌شد.

یک کتابخانه بدون کتاب؟ نه دقیقا ولی همان‌طور که دانشجویان کتاب‌های چاپی را با محتوای مرجع آنلاین جایگزین می‌کنند، کتابخانه‌های دانشگاه‌ها میلیون‌ها کتاب نخوانده‌شده را در سطح کشور ایالات متحده دور می‌اندازند. این حرکت بعضی استادان عاشق محتوای چاپی را بسیار ناراحت کرده است.

کتابخانه‌ها کتاب‌های چاپی را در انبار می‌گذارند، با پخش‌کننده‌ها قرارداد می‌بندند یا تنها آنها را بازیافت می‌کنند. کتاب‌ها در کلاود‌های آنلاین در حال افزایش هستند و کتابخانه‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند تا مطمئن شوند نسخه‌های چاپی توسط عده‌ای در جایی نگه‌داری می‌شوند. با این حال، این موضوع همیشه باب میل دانشگاهیانی که در واقع در کتابخانه‌ها زندگی می‌کنند و می‌گویند که داشتن مجموعه چاپی بزرگ و در دسترس نیاز اصلی تحقیق است، نیست.

ریک لوگ، مدیر اجرایی شرکت خدمات جمع‌آوری پایدار OCLC که عنوان کرد: «قبول این موضوع برای هیچکس کاملا راحت نیست، ولی وجود منابع بی‌پایان برای مقابله با این وضع، واقعیتی است که باید پذیرفته شود.»

در دانشگاه ایندیانا پنسیلوانیا، قفسه‌های کتابخانه مملو از کتاب‌هایی است که توجه بسیار کمی را جلب می‌کنند. یک تک‌نگاری درباره توسعه اقتصادی در دروان ویکرتوریایی اسکاتلند، مجموعه‌های بین‌المللی تلویزیونی از 1978 تا 1985، یک کتاب که عنوانش دارایی‌های شخصی است به نظر مرتبط می‌آید تا زمانی که تاریخ انتشار آن که 1961 است را می‌بینید.

تقریبا نیمی از کتاب‌های کتابخانه ایندیانا بیش از 20 سال است که گردشی ندارند. به همین علت مدیران تصمیم گرفته‌اند که یک خانه تکانی اساسی انجام دهند. با استفاده از نرم‌افزار از گروه مستر لاگ، آنها یک لیست اولیه 170 هزار جلدی برای حذف درست کردند.

اعضای دانشگاه که زندگی‌شان را از طریق این کتاب‌های چاپی می‌گذارند، اعتراض کردند.

چارلز کشدلار، یک استاد تاریخ بازنسته در نامه‌ای به رئیس و مدیر دفتر دانشگاه نوشت این تصمیم «به صورت باورنکردنی اشتباه» و «شمشیری در قلب» است. وی عنوان کرد «برای انسان‌دوستان، دور ریختن این کتاب‌ها همانند بستن یک اتاق آزمایشگاه یا استودیو در یک کلینیک فاجعه‌بار است.»

با این که وجین کردن همیشه در کتابخانه‌ها انجام می‌شوند، متخصصان می‌گویند که سرعت آن در حال افزایش است.

موارد مالی یک دلیل هستند. میان هزینه کارکنان، هزینه نگه‌داری و دیگر هزینه‌ها، چیزی حدودی 4 دلار هزینه نگه‌داری هر کتاب بر روی قفسه‌ها در یک سال است. بر اساس یک تحقیق سال 2009، فضا یک عامل دیگر است. کتابخانه‌ها در حال از دست دادن فضا هستند.

و قطعا، دیجیتالیزه شدن کتاب‌ها و دیگر محتوای چاپی تاثیر هنگفتی بر روی تحقیق دانشجویان گذاشته است. گردش کتاب‌ها در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

کتابخانه‌ها می‌گویند نیاز دارند که تکامل پیدا کنند و از فضای ارزشمند دانشگاهی بهتر استفاده کنند. دانشجویان به کتابخانه‌ می‌آیند، با این تفاوت که آنها از این مکان استفاده دیگری می‌کنند. قفسه‌ها جای خود را به اتاق‌های مطالعه و تدریس، فضاهای سازندگی makerspaces و کافی شاپ‌‌ها می‌دهند زیرا کتابخانه‌های در تلاش‌اند تا خود را برای دوران دیجیتال بازسازی کنند.

چریل میدلتون، کتابدار دانشگاه ایالت اوریگان اظهار داشت: «ما مثل محلی برای تجمع در دانشگاه هستیم و نه تنها یک انبار.»

این تغییر تا چندی پیش رادیکال به حساب می‌آمد که ارزش یک کتابخانه به ابعاد و میزان دارایی‌هایش بود. بعضی از دانشگاهیان همچنان این نگاه را دارند.

در دانشگاه سیراکوز، صدها استاد و دانشجو به تصمیم منتقل کردن کتاب‌ها به یک انبار در فاصله چهار ساعتی انتقاد کردند. این دانشگاه در نهایت انبار خود را ساخت تا از 1میلیون و 200 کتاب در نزدیکی فضای دانشگاه نگه‌داری کند.

در دانشگاه ایندیانا، دانشگاهی دولتی در 60 مایلی پیتزبورگ، دانشکده نسبت به جابه‌جا کردن یک سوم کتاب‌هایش واکنش نشان داد.

کشدلار می‌گوید که گردش کتاب نشان مناسبی برای ارزش کتاب نیست زیرا که کتاب‌ها معمولا در کتابخانه‌ مراجعه می‌شوند و خارج نمی‌شوند. کمتر کردن مجموعه یک کتابخانه به صورت مستمر نیز نقش موثر کتاب‌ها در تحقیق و پژوهش را انکار می‌کند. به گفته کشدلار و دیگر منتقدان جستجوی یک کتاب در میان انبوهی از کتاب‌ها و برخوردن به دیگر کتاب‌ها، به راه‌ها یا یافته‌های جدیدی می‌انجامد.

الن باملر، استاد تاریخ دانشگاه ایندیانا عنوان کرد: «ما قرار است تا آنجایی که جا دارد کتاب‌های کتابخانه را خارج کنیم. این یک استراتژی نیست. می‌گویند که فضای مطالعه بیشتری برای دانشجویان می‌خواهند، ولی من باور این موضوع که هم اکنون جای دیگری در دانشگاه برای مطالعه دانشجویان وجود ندارد را سخت می‌دانم.»

به گفته تیموتی مورلندن این پروژه کتابخانه‌ها بیشتر درباره نگهداری منابع ایالت است تا تلاشی برای ایجاد فضا در کتابخانه‌ها. با این حال وی اذعان داشت که اشتیاق همکارانش برای این پروژه را درک می‌کند.

وی گفت: «بعضی‌ها هستند که تصور رفتن هر کتابی از این دنیای فانی را نمی‌توانند تحمل کنند.»

کتابخانه‌ها می‌گویند هدف این است که مجموعه‌های خودشان را با نیازهای دانشجویان همسان کنند و همچنین اطمینان بخشند که محتوای وجین شده در تاریخ گم نمی‌شوند. یک مخزن دیجیتال بزرگ به نام هاتی‌تراست 50 کتابخانه عضو را برای حفظ بیش از 16 میلیون نسخه کتاب متعهد کرده است. 6 میلیون دیگر توسط اتحادیه اساتید دانشگاهی شرقی که شامل 60 کتابخانه از ماین تا فلوریدا می‌شود، حفظ شده‌اند.

یک عضو دانشگاه ایندیانا در حال بازبینی آنچه مورلند «لیست ضربت» خواند است تا مطمئن شود کارهای مهم بر روی قفسه‌ها می‌مانند. آخرین شماره کتاب‌هایی که حذف شده‌اند هنوز مشخص نیست ولی میزانی تقریبی را می‌توان پیدا کرد. کتابداران بر روی ستون فقرات نسخه‌های لیست ضربت برچسب قرمز می‌زنند.

بعضی دانشجویان می‌گویند آنها نگران هستند که زمان مهلت تکالیف را از دست می‌دهند اگر قرار باشد برای کتابی که کتابخانه دیگر ندارد صبر کنند. دیگران مانند دیرا رولاند و سال اولی می‌گویند که آنها هم‌عقیده هستند.

مترجم: ونداد ذوقی