کد خبر: 33964
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 فروردين 1397 - 17:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کتابخانه ای خیال انگیز در قلب لس آنجلس +عکس

منبع : لیزنا
 کتابخانه «ویلیام اَندرو کِلارک» کتابخانه ای بی بدیل است که توسط یک کتابدوست آمریکایی در سال 1926 ساخته شد.
کتابخانه ای خیال انگیز در قلب لس آنجلس +عکس

به گزارش لیزنا به نقل از سایت Atlas Obscura ، کتابخانه «ویلیام اندرو کلارک» (William Andrews Clark Memorial Libraryیکی از 12 کتابخانه رسمی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس است.

این کتابخانه نه تنها مجموعه ای شگفت انگیز از آثار ادبی انگلیسی را نگهداری می کند، بلکه علاقه ای فوق العاده در قلب بازدیدکنندگان دائمی خود نیز ایجاد می نماید.

کتابخانه حدود 110 هزار جلد کتاب و 22 هزار نسخه خطی را شامل می شود که تعداد زیادی از آنها نسخه هایی نادر هستند.

این یکی از گسترده ترین مجموعه های آثار ادبی بریتانیا در قرن های هفدهم و هجدهم  محسوب می شود و همچنین مجموعه ای کامل از آثار اسکار وایلد از جمله کتاب ها، نسخه های خطی، عکس ها، پرتره های معتبر و کاريکاتورهای او را در خود جای داده است.

هرچند این کتابخانه بازدیدکنندگان کمی دارد ولی قلب بسیاری از کتاب دوستان را فتح کرده است. در سال 2009 خرژانوفسکی (khrzhanovsky)، مجموعه دار کتاب و فیزیکدان با ارزشترین مجموعه کتاب های شکسپیر شامل 72 جلد کتاب را که در سال های بین 1479 تا 1731 منتشر شده بودند، به این کتابخانه اهدا کرد.

کتی تامپسون از شرکای Michael R. Thompson Booksellers (از معدود کتابفروشی های اطراف کتابخانه)، در مورد احساسات بازدیدکنندگان این کتابخانه به نشریه لس آنجلس تایمز گفت: کتابخانه کلارک مجموعه ای فوق العاده ولی کمتر شناخته شده در لس آنجلس است. ما اولین بار که آن را در 40 سال پیش دیدیم عاشقش شدیم و علاقه ما در طول این سال ها بیشتر شده است.

«ویلیام اندروز کلارک جونیور» مردی فریب خورده و لعنت شده بود. او در خانواده سناتور سرمایه دار ایالات متحده آمریکا، ویلیام اندروس کلارک که از راه استخراج معادن و بانکداری به ثروت رسیده بود، متولد شد. بنابراین زندگی او در بی نیازی آغاز گشت ولی همیشه با غم و اندوه همراه بود. ابتدا همسر کلارک پس از تولد پسرش در اثر عفونت خونی فوت کرد و سپس پسرش بخاطر سقوط هواپیما در سال 1932 درگذشت.

در زندگی او دو مشخصه وجود داشت: انساندوستی و کتابدوستی، که تا پایان عمر همراهش بودند. او در ابتدا شروع به جمع آوری کتاب های نفیس و عتیقه در سال 1915 کرد. سپس مجبور شد تا کتابداری را جهت استخراج اطلاعات و فهرست بندی آنها استخدام کند. در سال 1923 یک آتش سوزی در خانه کلارک به او یا آوری کرد که مجموعه کتاب های گرانقدر او چقدر در معرض خطر قرار دارند. بنابراین وی تصمیم به ساخت یک کتابخانه گرفت؛ البته نه یک کتابخانه معمولی.

به گفته اریکست کیرلول مور، رئیس دانشگاه کاليفرنيا در لس آنجلس، کلارک چیزی ویژه می خواست: او یک مجموعه کتاب بی بدیل در دست داشت که نمی دانست از آنها در کجا حفاظت کند. به همین دلیل از روبرت دی.فرانکوار خواست تا برای او جایی جهت نگهداری از این مجموعه با ارزش خود طراحی کند. او این مکان را همانطور که سفارش دهنده خواسته بود ساخت به طوری که نتیجه آن خیره کننده بود.

قبل از طراحی کتابخانه، کلارک معمار خود فرانکوار را پیش معاون اول رئیس جمهور جهت ارسال او برای بازدید از کتابخانه های بزگ شرق آمریکا فرستاد. کتابخانه نیوبری در شیکاگو، کتابخانه هاروارد در نیویورک، کتابخانه عمومی در بوستون، کتابخانه دانشگاه هاروارد در کمبریج، کتابخانه کنگره در واشینگتون و کتابخانه دیوید کامرون برخی از آن کتابخانه ها بودند.

هدف این بود که کتابخانه ای مقاوم در برابر آتش سوزی و زلزله، با سیستم تهویه مناسب و دمای هوای کنترل شده ایجاد شود. همچنین باید به اندازه کافی زیبا می بود تا علاوه بر  ایجاد مکانی برای نگهداری این مجموعه کتاب بی نظیر، جایی با سالن های بزرگ برای پذیرایی و همچنین اجرای کنسرت های موسیقی هم باشد.

کلارک بر روی فضای بیرونی و تزئینات داخلی کتابخانه هم بدون هیچ کاستی سرمایه گذاری کرد. محیطی بی نظیر و باغی با تراشکاری های آجری و با تزئینات مدل رومی. 60 پنجره گرد کوچک، اثر سر کریستوفر رن Sir Christopher Wren) ) در همپتون کورت HamptonCourt))، مجموعه کاخ و پارکی در لندن را تداعی می کنند.

با این حال این منظره زیبا، به نظر می رسد در برابر پس زمینه دکوراسیون داخلی محو شده است: تابلو های بزرگ در سالن و پذیرایی، نقاشی های دیواری و نقاشی های زیبا بر روی سقف ها.

این کتابخانه در سال 1926 تکمیل شد. کلارک اعلام کرد که مجموعه کتاب های خود را که در آن زمان شامل حدود 13 هزار جلد کتاب می شد و همچنین زمینی در جنوب دانشگاه کالیفرنیا را که کتابخانه در آن قرار گرفته بود، اهدا می کند.

مجموعه اهدایی وی شامل 15 میلیون دلار بود که پس از مرگ کلارک در سال 1934 به دست دانشگاه افتاد.

این کتابخانه به طور رسمی به نام بنیان گذار آن «ویلیام اندروز کلارک جونیور» نامیده شد.

سالن های مطالعه این کتابخانه از روز دوشنبه تا روز جمعه از ساعت 9 تا 16:45 به روی اعضای آن باز است. شرکت در تور کتابخانه گردی نیز با ثبت نام و ارائه کارت شناسایی ممکن می شود. کتابخانه کلارک در شهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیای آمریکا واقع شده است.

مترجم: زهرا شریفی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: