کد خبر: 34384
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1397 - 13:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

حضور بزرگان کتابداری ایران در فارس 

همایش چشم اندازهای ارتباط علمی در شیراز افتتاح شد

منبع : لیزنا
همایش چشم اندازهای ارتباط علمی صبح روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه  با همت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه فارس افتتاح شد.
همایش چشم اندازهای ارتباط علمی در شیراز افتتاح شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، در مراسم افتتاحیه این همایش ملی، پس از خوش آمدگویی حسن مقدس زاده، کوروش سروستانی، رئیس کتابخانه ملی فارس به سخنرانی پرداخت. وی ضمن تشکر از انجمن کتابداری فارس به علت رونق دادن به کتابداری در این استان، در مورد عنوان همایش به دو بخش ارتباط و علم اشاره کرد  وگفت: هیچ ارتباط علمی، عاطفی، اقتصادی، سیاسی و غیره شکل نخواهد گرفت مگر اینکه مبتنی به ضرورت، منفعت و منزلت باشد. .

او بخش دوم را علم عنوان کرد و با انتقاد از پیشرفت کمی علم و عدم توجه به پیشرفت کیفی، به انتقاد رئیس ایفلا از کتابداری ایران به دلیل عدم حضور و انعکاس در فعالیت های ایفلا اشاره کرد. به گفته او 50 هزار مقاله از ایران به چاپ رسیده است که 1و 68 دهم مقالات دنیا را شامل می شود ولی این مقالات فراکاست علمی محسوب می شوند زیرا تاثیری در ایجاد اشتغال، حل معضلات  کشور، فعالیت های اجتماعی و غیره نداشته اند. 

به تعبیر سرستانی جرم مقالات بزرگ است ولی تاثیر آنها کم است. مفالات دانشمندان ایرانی در خارج از کشور هم بیشتر شامل مقالات مهندسی و پزشکی است و مقالات علوم انسانی و کتابداری کمتر دیده می شوند.

وی در ادامه به سخن مارتین هایدیگر که در سال 1933 در زمان نازیسم رئیس دانشگاه آلمان شد اشاره کرد. او در سخرانی این سوال را مطرح کرده بود که مدیران دانشگاه ها را چه کسانی رهبری می کنند؟  چگونه روئسای دانشگاه ها می توانند ریشه در دانشگاه خود داشته باشند. او خود پاسخ داده بود که آنان خود باید ذات دانشگاه را اداره کنند و برای این کار باید به خود ارزیابی دست بزنند. خود ارزیابی مستلرزم این است که امکان خود ابزاری وجود داشته باشد.

سروستانی با اشاره بر اینکه دانشگاه ها به طور کلی خدمت به الهیات، خدمت به دولت و ملت، خدمت به جستجوی حقیقت و درآمدزایی و مسائل اقتصادی را دنبال می کند، از اینکه در ایران هر دانشگاه فقط یکی از این اهداف را پی گرفته است انتقاد کرد.

در ادامه این جلسه محمد رضا قانع، دبیر علمی همایش فرایند گزینش و داوری مقالات را تشریح کرد. وی از طرف جامعه کتابداری ایران از رئیس کتابخانه ملی شیراز به علت حمایت های معنوی از انجمن کتابداری فارس و برگزاری این همایش و همچنین از دبیرخانه شورای عالی عتف، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس، صدا و سیما، دانشگاه پیام نور، اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، اداره ارشاد اسلامی فارس، سازمان منطقه ای آب، اتاق بازرگانی، کانون پرورش فکری، دانشگاه شیراز، مرکز علوم پزشکی، مرکز استنادی علوم جهان اسلام، موسسه آموزش عالی حافظ و زند، شرکت آرموک، پارس آذرخش و مرکز لیتوگرافی پردیس تشکر کرد. 

او در ادامه چگونگی شکل گیری همایش را توضیح داد. به گفته وی پس از تشکیل هیئت علمی و مشورت با بزرگان این رشته، آینده پژوهی، نظریه های ارتباط و توسعه علم، اخلاق در پژوهش، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی، دسترسی آزاد به اطلاعات، ارتباط علمی و فناوری های نوین ارتباطی و نظر انجمن های مختلف مد نظر قرار گرفت.

طبق توضیحات قانع 86 چکیده مقاله به همایش ارسال شد که از میان آنها 56 مقاله در راستای اهداف همایش بود. 43 اثر دریافت شد که از میان آنها 14 مقاله شرایط  ارائه شفاهی را دریافت کردند و 7 مقاله در پوستر همایش درج شدند.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد انجمن در سال 1394 و در مورد فعالیت های این انجمن در طول 3 سال گذشته توضیحاتی ارائه داد و به کارگاه های تشکیل شده، همایش ها و نشست های برگزار شده در این مدت اشاره کرد و از پیشرفت 18 درصدی در هر سال در برگزاری این کارگاه ها خبر داد. 

سخران بعدی این نشست شیما مرادی، مشاور بین الملل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) بود. وی در مورد اقدامات این مرکز و فعالیت کتابداران در بحث ارتباطات بین المللی توضیحاتی ارائه داد. طبق توضیحات او این مرکز در سال 1383 با دستور رئیس جمهور وقت با هدف عملیاتی کردن فناوری و نوع آوری تشکیل شد. رئیس جمهور رئیس این مرکز، وزیر علوم تحقیقات و فناوری نایب رئیس، معاون پژوهشی وی دبیر کل آن هستند. مرکز کمسیون دائمی دارد و از چند کمسیون تیز تشکیل می شود.

به گفته مرادی از اهم فعالیت های این مرکز تصمیم گیری، هدف گذاری و تخصیص اعتبار به طرح های پیشنهادی است. این مرکز چندین نقطه ویژه در کشور در استان های بوشهر، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، یزد و اصفهان دارد و هدف آن رشد و توسعه در سیستم های فن آوری و نوع آوری است. شبکه نوع آوی نیز شبکه ای از سازمان های به هم پیوسته پیرامون یک نقطه کانونی مستقر در این 5 نقطه ویژه است. دفتر ارتباط علمی کارهای انتقال دانش و فناوری را انجام می دهد.

وی در ادامه به چالش های پیش روی ارتباط علمی بین المللی اشاره کرد. او تغییر و تحول، قابل پیش بینی بودن، عدم ارتباط صحیح دانشگاه های صنعتی، عدم همکاری دانشگاه ها، عدم آینده پژوهی، عدم مستند سازی و انتقادات را از مشکلات بخش بین الملل عنوان کرد. 

مرادی همچنین نمونه هایی از ارتباط علمی انجام شده توسط این مرکز را بیان نمود. 

در ادامه این برنامه پیام ویدیویی رئیس ایفلا به این همایش پخش شد. وی در این پیام ضمن تقدیر از انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و شاخه فارس این انجمن، از حضور ویدیویی در این همایش مهم ابراز خوشحالی کرد.

وی در ادامه با اشاره به سخنرانی رافائل رامیریه به عنوان یک سناریوساز در رشته کتابداری، به اساتید ایرانی توصیه کرد فیلم های این سخنرانی را در اینترنت ببینند. وی همچنین نقش کتابداری را نه تنها ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات بلکه ایجاد امکان ارتباط جهت کسب اطلاعات و دانش عنوان کرد. او هدف اصلی را طراحی مهارت ایجاد ارتباط دانست و با اشاره بر گسترش ارتباط جامعه با جهان از طریق فضاهای جدید ارتباطی مانند فیس بوک و غیره به اساتید و کتابداران توصیه کرد که از طرق مختلف با کاربران و مخاطبان خود در ارتباط و پاسخگو باشند. او توصیه کرد که کانال های ارتباطی از پیش توسط کتابداران مشخص شود و پس از انتقال اطلاعات از طریق همان کانال های مشخص شده، پاسخگویی انجام شود.

او همچنین با اشاره بر حضور خوب خود در ایران از اساتید ایرانی دعوت کرد تا در کنفرانس ها و همایش های ایفلا حضور یابند.

گفتنی است این همایش ملی به مدت دو روز در 10 و 20 اردیبهشت ماه در شهر شیراز برگزار می شود. پس از مراسم افتتاحیه پنل های مختلف این همایش برگزار شد.

معصومه فرامرزی بابادی
|
United Kingdom
|
1397/02/23 - 08:09
0
2
باسلام
همایش خیلی خوبی بود.شیراز را باخاطره ای خوش ترک کردیم.سپاس از دکتر قانع ودکتر مقدس زاده وهمه عوامل دست اندرکاربرگزاری این همایش
بهار احمدی
|
Germany
|
1397/02/21 - 16:24
0
1
خیلی خیلی منظم و عالی برگزار شد
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: