معرفی دانشگاه‌هایی که بیشترین پتنت ها را ثبت کرده‌اند

 دکتر مهراد بنیانگذار ISC و مرکز منطقه ای و استاد دانشگاه شیراز با بیان این مطلب گفت:  فهرست ۱۰۰دانشگاه برتر در ثبت اختراعات از سال ۲۰۱۳ به بعد سالانه توسط آکادمی ملی مخترعان و انجمن صاحبان مالکیت معنوی گزارش می شود.

وی گفت: پتنت های دانشگاهی باعث تولید فرهنگ نوآوری می شود که در آن اقتصاد های محلی، منطقه ای و جهانی سود می برند. بعلاوه، در پرتو پتنت های دانشگاهی ابتکارات پژوهشی آتی از منابع لازم برخوردار و تامین می شوند. دانشگاه های آمریکا در بین ۱۰۰ دانشگاهی که پتنت دانشگاهی دارند بیشتری تعداد را به خود اختصاص داده اند. پتنت های دانشگاهی آسیای جنوب شرقی در مرحله دوم قرار دارند.

۱۰ بنیانگذار ISC  ادمه داد: دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۱۷ شامل سیستم دانشگاه های کالیفرنیا ۵۲۴ اختراع، ام آی تی ۴۰۶ اختراع، سیستم دانشگاه های تگزاس ۲۱۹ اختراع، استنفورد ۲۰۴ اختراع، شینگهوا(چین) ۱۷۶ اختراع، معدن و نفت ملک فهد(عربستان سعودی) ۱۶۷ تختراع، جان هاپکینز ۱۶۴ اختراع، بنیاد تحقیقاتی فارغ التحصیلان ویسکانسین ۱۶۲ اختراع، هاروارد ۱۵۶ اختراع و انستیتو فناوری کالیفرنیا ۱۵۰ اختراع است.

او گفت: در کره جنوبی انستیتو علوم و فناوری پیشرفته با ۷۶ پتنت در جایگاه ۲۸ قرار دارد. تعداد پتنت های بنیاد تجارت و پژوهش  دانشگاه کره جنوبی ۶۳ مورد و رتبه آن در بین ۱۰۹ دانشگاه برتر جهان ۳۴ است. در این کشور، بنیاد همکاری های صنعت با دانشگاه( دانشگاه یانسی ) با ۵۹ پتنت دارای رتبه ۳۶، دانشگاه ملی سول با ۵۴ پتنت دارای رتبه ۴۱ و بنیاد همکاری های صنعت با دانشگاه( دانشگاه کیانگ پوک ) با ۳۲ پتنت دارای رتبه ۸۳ است.

مهراد بیان کرد: جمهوری خلق جین با سه دانشگاه دیگر شامل دانشگاه ملی چنگ کونگ ۳۹ پتنت و رتبه ۶۷، دانشگاه ملی علوم و فناوری هوا زونگ ۳۵ پتنت و رتبه ۷۷، و دانشگاه علوم و فناوری گوانگجو با ۳۰ پتنت و رتبه ۸۷ در این رتبه بندی حضور دارند.

در این منطقه رتبه دانشگاه فناوری ناتیانگ(سنگاپور ) با ۴۵ پتنت ۵۴ است. رتبه بنیاد همکاری های صنعت با دانشگاه(دانشگاه نانیانگ) با ۴۲ پتنت ۶۱ می باشد. دانشگاه ملی سنگاپور نیز دارای ۳۶ پتنت آسا که رابه آن ۷۴ گزارش شده است.

تعداد پتنت و رتبه سه دانشگاه تایوان شامل دانشگاه ملی تسینگهوا ۸۱ پتنت و رتبه ۲۳، دانشگاه ملی تایوان ۵۱ پتنت و رتبه ۴۸ و دانشگاه ملی چیایو تونگ ۴۱ پتنت و رتبه ۶۴ است.

در ژاپن دانشگاه توکیو با ۴۸ پتنت رتبه ۵۲ را کسب کرده است. دانشگاه کیوتو نیز ۳۴ پتنت ثبت کرده و در مرتبه ۷۹ قرار دارد. رتبه دانشگاه اوزاکا نیز ۹۴ است. تعداد پتنت های این دانشگاه ۲۷ مورد است.

دو دانشگاه نیز از هنگ کنگ شامل سیتی یونیورسیتی هنگ کنگ  و دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ به ترتیب با ۴۴ پتنت و ۲۸ پتنت  رتبه های ۵۸ و ۹۳ را در اختیار دارند.

از قاره اروپا پلی تکنیک لوزان سویس با ۵۱ پتنت رتبه ۴۸ را کسب کرده است. دانشگاه آکسفورد  نیز با رتبه ۷۴ دارای ۳۶ پتنت دانشگاهی است.

در کانادا در ثبت اختراعات تنها دانشگاه بریتیش کلمبیا  است که با ۲۹ پتنت رتبه ۹۰ را از آن خود کرده است.

در خاورمیانه، عربستان سعودی علاوه این بر دانشگاه معدن و نفت ملک فهد که در رتبه ششم قرار دارد، دانشگاه ملک سعود این کشور نیز ۷۲ پتنت دارد و رتبه ۳۰ را کسب کرده است.

دکتر مهراد در پایان گفت: دانشگاه های عربستان سعودی در ثبت اختراعات نیز مانند مقاله های علمی عمل می کنند.  استخدام پاره وقت پژوهشگران برتر جهان که بسیاری از آن ها هیچوقت عربستان سعودی را ندیده اند موجب کسب این نتایج است!