کد خبر: 36910
تاریخ انتشار: یکشنبه, 18 شهریور 1397 - 14:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

لیلی آهی از بنیانگذاران شورای کتاب کودک درگذشت

منبع : لیزنا
لیلی ایمن (آهی)، از بنیانگذاران شورای کتاب کودک در امریکا و در سن 89 سالگی درگذشت.
 لیلی آهی از بنیانگذاران شورای کتاب کودک درگذشت

  به گزارش لیزنا، لیلی ایمن (آهی) در سال ۱۳۰۸متولد شد و در شهریور 1397 درگذشت. لیلی آهی موسس و همراه توران میرهادی در شورای کتاب کودک و استاد ادبیات کودکان دانشگاه تهران قبل از ثریا قزل ایاغ بود.

لیلی آهی تحصیلا‌ت عالی خود را در مسكو در رشته زبان در ۱۶ سالگی آغاز كرد و سپس در دانشكده ادبیات دانشگاه تهران در رشته فلسفه و علوم تربیتی ادامه داد. او شاگرد استادانی چون دكتر هوشیار و دكتر صدیقی بود. سپس برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت تا در رشته روان‌شناسی كودك دكترا بگیرد، اما در نیمه‌راه به سبب قطع ارز دانشجویی ناچار شد باز گردد. با تدریس در دبستان‌ها و دبیرستان‌ها به كمبود چشمگیر كتاب برای كودكان و نوجوانان پی برد. از سوی دیگر همكاری با ناشران او را از بی‌ توجهی آنان به اهمیت ادبیات كودكان آگاه كرد. تدریس در كلا‌س‌های تربیت معلم برای كودكستان‌ها و دبستان‌ها و همكاری با مجله «سپیده فردا» و مدرسه فرهاد، زمینه‌های اصلی پیدایش تفكر سازمانی برای بهسازی و ترویج ادبیات كودكان را در او فراهم كرد.

آثاری که از او منتشر شده به شرح زیر است: نرگس و عروسک مو طلایی (1339)، هر کس خانه‌ای دارد (1340)،  پالتو قرمز(1343)، شادمانه کودکانه اطفال دشوار (اثر روبین ژیلبرت،) هر کس پیدا کرد مال خودش (اثر ویل ویت کلاس)، هدیه شاه پریان (1345)، مقاله انجمن‌های خانه و مدرسه به خانه تکانی نیاز دارند،  مقاله کتاب‌های خوب کدامند؟، و مقاله نقدها و نظرها: ش‍ور‌ا‌ی‌ ک‍ت‍‍اب‌ ک‍ودک

سهیلا- کتابدار
|
Iran
|
1397/06/20 - 09:43
0
4
من وقتی اولین بار با شورای کتاب آشنا شدم خانم آهی رو در شورای کتاب ملاقات کردم - همیشه این موضوع در ذهنم تداعی می شد که هم سن سالهای ایشان الان چکار می کنند ایشان چقدر مفید هستند روحش شاد بلاخره یک روزی مرگ به سراغ همه انسانها خواهدآمد آنچه مهم است اینکه چطوری زندگی کنیم چون روزها خواهد گذشت مرگ فرا خواهد رسید
بهار
|
Cyprus
|
1397/06/19 - 14:52
0
2
روحشون شاد...
مهتاب
|
Iran
|
1397/06/19 - 10:38
0
3
روحش شاد یادش گرامی
سعیدعزیزی
|
Iran
|
1397/06/18 - 22:05
0
3
روحش شاد وقرین رحمت الهی.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: