دکتر رحمان معرفت به عنوان رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان منصوب شد

به گزارش لیزنا، دانشگاه سمنان با قدمت 44 ساله همواره به عنوان یک پایگاه علمی-آموزشی و پژوهشی بر تارک شهر سمنان می درخشد، این دانشگاه با افتخار، عنوان دانشگاه مادر و منتخب استان را به خود اختصاص داده و همواره مایه مباهات و نماد غرور علمی استان به­ شمار می رود. در حال حاضر با داشتن 800 هکتار فضا با زیربنای 191304 مترمربع و توسعه امکانات آموزشی و پژوهشی، به یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور  تبدیل شده است .

در دل این مجموعه عظیم آموزشی- پژوهشی، کتابخانه  مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خودنمایی کرده و با پیشینه 17 ساله، نقش مهمی در آگاهی دادن مراجعان در حوزه پژوهشی و علمی داشته است. این کتابخانه در سال 1380فعالیت خود را در یک ساختمان کوچک باعنوان سازمان مركزي کتابخانه هاي دانشگاه سمنان آغاز و سپس به عنوان کتابخانه مرکزی تغییر نام داد، سال 1387 ساخت مجموعه عظیم ساختمان جدید کتابخانه مرکزی(ساختمان فعلی) آغاز و سپس با انتقال منابع و خدمات کتابخانه های دانشکده های داخل پردیس شماره 1 (کتابخانه های دانشکده علوم انسانی، پردیس علوم پایه و پردیس فنی و مهندسی ) و همچنین دانشکده های گردشگری و کویر شناسی دانشگاه به ساختمان فعلی در مساحتی با زیربنای 4830 متر مربع در سال 1396 با عنوان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه حوزه فعالیت خود را ادامه و گسترش داد و سرانجام در هفته دولت شهریور سال 1397 با حضور وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری افتتاح و پرده برداری شد. 

آیین تودیع و معارفه مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه سمنان با حضور معاونت محترم پژوهش و فناوری، مشاور معاونت پژوهش در امورکتابخانه ها و کارکنان و همکاران کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر علی حقیقی اصل، معاون پژوهشی دانشگاه، با اشاره به اهمیت و جایگاه کتابخانه مرکزی از تلاشهای مجدانه و صادقانه دکتر محسن ابراهیمی، سرپرست سابق کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد که در شکل گیری، افتتاح و بهره برداری این مجموعه نقش موثری داشتند، تقدیرو تشکر کرد.

همچنین دکتر عصمت اسماعیلی، مشاور معاونت پژوهش در امورکتابخانه های دانشگاه، با تفالی به دیوان حافظ، ضمن اشاره به خاطراتی از حضور و فعالیت های دکتر ابراهیمی در کتابخانه مرکزی، از نگاه ویژه ریاست دانشگاه، دکتر مسعود نصیری و معاونت پژوهشی دانشگاه نسبت به کتابخانه در جهت پیشبرد اهداف کتابخانه سخن گفت.

سپس دکتر محسن ابراهیمی سرپرست اسبق کتابخانه مرکزی ضمن تشکر و قدردانی از حمایتهای بی شائبه دکتر حقیقی اصل در جریان راه اندازی و افتتاح کتابخانه مرکزی و همچنین تلاش خالصانه کارکنان کتابخانه مرکزی از آنان طلب حلالیت نمودند.

در ادامه، دکتر رحمان معرفت، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه و سکاندار جدید کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه، نیز ضمن تشکر از اعتماد صورت گرفته به ایشان در واگذاری مسئولیت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد از تلاش ها و همفکری های دکتر ابراهیمی و همکاران دانشگاه تشکر و قدردانی کرد و در ادامه به ارائه برنامه های آتی خود در کتابخانه مرکزی پرداخت. ایشان ابراز کردند که با همفکری و همکاری پرسنل علاقمند و دلسوز کتابخانه مرکزی در دو حوزه کاری آموزش و تولید محتوا تلاش بیشتری انجام خواهیم داد. آموزش در دو بعد که شامل آموزش حرفه ای همکاران دانشگاهی و آموزش سواد اطلاعاتی کاربران و مراجعان کتابخانه خواهد بود.

 راه اندازی مرکز سمنان شناسی و مرکز اسناد دانشگاه، تلاش مضاعف و مشارکت در ارائه خدمات اطلاعاتی به جامعه دانشگاهی در همراهی با صنعت و توجه خاص به مراجعان غایب کتابخانه و تلاش برای رسیدن به کتابخانه سبز از برنامه های ذکر شده توسط مدیر جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه بود.

در ادامه مراسم همکاران کتابخانه مرکزی نیز ضمن بیان خاطرات خود از دوران مدیریت دکتر محسن ابراهیمی، با اهدای دل نوشته ای زیبا و در خور از تلاشها، همراهی ها و همدلی های ایشان در طی دوران مدیریتشان در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه سمنان قدردانی کردند. همچنین لوح تقدیری از سوی دکتر حقیقی اصل معاونت پژوهش و فناوری به دکتر محسن ابراهیمی سرپرست پیشین کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد اهدا شد.

در پایان مراسم لوح تقدیری از سوی دکتر حقیقی اصل به یکایک کارکنان کتابخانه مرکزی برای اهتمام در افتتاح کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اهدا شد.

 

گزارش:  پروانه کاشانی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان