کد خبر: 37525
تاریخ انتشار: دوشنبه, 23 مهر 1397 - 08:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نشست تخصصی انجمن کتابداری فارس با کتابداران کتابخانه های تخصصی

منبع : روابط عمومی انجمن کتابداری شاخه فارس
اولین نشست تخصصی انجمن کتابداری فارس با محوریت ضرورت سازماندهی در کتابخانه های تخصصی با کتابداران کتابخانه های تخصصی شیراز برگزار شد.
نشست تخصصی انجمن کتابداری فارس با کتابداران کتابخانه های تخصصی

 به گزارش لیزنا، زهرا شاه نظرنژادخالصی مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری شاخه فارس با اعلام این خبر افزود: اولین نشست تخصصی انجمن کتابداری شاخه فارس با کتابداران کتابخانه های تخصصی شیراز روز پنجشنبه 19 مهر ماه از ساعت 9 لغایت 11 در سالن اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با عنوان ضرورت سازماندهی در کتابخانه های تخصصی با ریاست  دکتر زهیر حیاتی عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز برگزار شد.

ایشان در ابتدا درباره روند تاریخی و شکل گیری کتابخانه های تخصصی صحبت کرد و اولین فعالیت ها را در این رابطه در حوزه های پزشکی، داروسازی، صنعت و تجارت نام برد.

در ادامه نشست موضوع وضعیت موجود کتابخانه های تخصصی و نگرانی از آینده این نوع کتابخانه ها مطرح شد.  در این رابطه بیان شد که کتابخانه تخصصی، پیوستة یک سازمان است و مدیران سازمان ها زمانی به کتابخانه ها توجه می کنند که یا خود صاحب تجربه در این رابطه بوده و یا صاحب کتابخانه با مجموعه بزرگی باشند.

سپس در مورد نقش کتابداران به عنوان نیروهای توسعه گر در مقابل نیروهای ایستایی در کتابخانه های تخصصی صحبت شد.

رئیس نشست بیان کرد: برای اینکه کتابدار در چرخه اطلاعات در کتابخانه تخصصی قرار گیرد، ابتدا باید سازمان را شناسایی کند. برای این شناسایی باید از طریق استقراء، قیاس صورت پذیرد و در نهایت اجزاء سازمان و با هدف ورود به چرخه اطلاع رسانی تخصصی، سازمان مورد مطالعه قرار گیرد.

برای این منظور کتابدار در سازمان باید صاحب اطلاعات با ارزش باشد که بستگی به ویژگی های شخصیتی و تخصصی او دارد. بنابراین، برخورد فعال کتابدار و شناخت از ساختار سازمانی برای جمع آوری اطلاعات پایه اهمیت ویژه دارد.

در ادامه نشست کتابداران کتابخانه های تخصصی نقطه نظرات خود را در خصوص وضعیت موجود کتابخانه های تخصصی و همچنین کتابخانه محل خدمت خود به طور خاص بیان کردند. در پایان نشست مسائل روبروی کتابداران و کتابخانه های تخصصی به شرح زیر ارائه شد:

-چگونگی دوره آموزشی در رابطه با حوزه تخصصی سازمان برای کتابداران

-تفاوت مشکلات پیش روی کتابداران کتابخانه های تخصصی با کتابداران دیگر کتابخانه ها

-آیا کتابخانه های تخصصی در مجموعة خود می توانند کتاب های غیر تخصصی از جمله رمان فراهم سازی نمایند؟

-آیا کتابداران کتابخانه های تخصصی در سازمان باید عضو کمیته های تخصصی باشند؟

-دغدغه های دیجیتالی شدن منابع کدامند؟

-با وجود اینکه مجموعه سازی در این نوع کتابخانه ها به طور مشخص بر اساس نیاز سنجی جامعه هدف است، بسیاری از منابع مورد استفاده قرار نمی گیرند.

-بستر نرم افزاری واحد و استاندارد برای کتابخانه های تخصصی به منظور اشتراک منابع، امانت بین کتابخانه ای و دانش مورد نیاز است. در این راستا ایجاد شبکه کتابخانه های تخصصی مورد تاکید قرار گرفت.

کتابداران کتابخانه های تخصصی شیراز بر برگزاری منظم این نشست به منظور حصول نتیجه و ارتباط و پیوند بین کتابخانه ها و ایجاد پیوند (لینک) متقابل این نوع کتابخانه ها با یکدیگر و با وبگاه انجمن تأکید کردند.   

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: