نشست تخصصی انجمن کتابداری فارس با کتابداران کتابخانه های تخصصی

 به گزارش لیزنا، زهرا شاه نظرنژادخالصی مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری شاخه فارس با اعلام این خبر افزود: اولین نشست تخصصی انجمن کتابداری شاخه فارس با کتابداران کتابخانه های تخصصی شیراز روز پنجشنبه 19 مهر ماه از ساعت 9 لغایت 11 در سالن اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با عنوان ضرورت سازماندهی در کتابخانه های تخصصی با ریاست  دکتر زهیر حیاتی عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز برگزار شد.

ایشان در ابتدا درباره روند تاریخی و شکل گیری کتابخانه های تخصصی صحبت کرد و اولین فعالیت ها را در این رابطه در حوزه های پزشکی، داروسازی، صنعت و تجارت نام برد.

در ادامه نشست موضوع وضعیت موجود کتابخانه های تخصصی و نگرانی از آینده این نوع کتابخانه ها مطرح شد.  در این رابطه بیان شد که کتابخانه تخصصی، پیوستة یک سازمان است و مدیران سازمان ها زمانی به کتابخانه ها توجه می کنند که یا خود صاحب تجربه در این رابطه بوده و یا صاحب کتابخانه با مجموعه بزرگی باشند.

سپس در مورد نقش کتابداران به عنوان نیروهای توسعه گر در مقابل نیروهای ایستایی در کتابخانه های تخصصی صحبت شد.

رئیس نشست بیان کرد: برای اینکه کتابدار در چرخه اطلاعات در کتابخانه تخصصی قرار گیرد، ابتدا باید سازمان را شناسایی کند. برای این شناسایی باید از طریق استقراء، قیاس صورت پذیرد و در نهایت اجزاء سازمان و با هدف ورود به چرخه اطلاع رسانی تخصصی، سازمان مورد مطالعه قرار گیرد.

برای این منظور کتابدار در سازمان باید صاحب اطلاعات با ارزش باشد که بستگی به ویژگی های شخصیتی و تخصصی او دارد. بنابراین، برخورد فعال کتابدار و شناخت از ساختار سازمانی برای جمع آوری اطلاعات پایه اهمیت ویژه دارد.

در ادامه نشست کتابداران کتابخانه های تخصصی نقطه نظرات خود را در خصوص وضعیت موجود کتابخانه های تخصصی و همچنین کتابخانه محل خدمت خود به طور خاص بیان کردند. در پایان نشست مسائل روبروی کتابداران و کتابخانه های تخصصی به شرح زیر ارائه شد:

-چگونگی دوره آموزشی در رابطه با حوزه تخصصی سازمان برای کتابداران

-تفاوت مشکلات پیش روی کتابداران کتابخانه های تخصصی با کتابداران دیگر کتابخانه ها

-آیا کتابخانه های تخصصی در مجموعة خود می توانند کتاب های غیر تخصصی از جمله رمان فراهم سازی نمایند؟

-آیا کتابداران کتابخانه های تخصصی در سازمان باید عضو کمیته های تخصصی باشند؟

-دغدغه های دیجیتالی شدن منابع کدامند؟

-با وجود اینکه مجموعه سازی در این نوع کتابخانه ها به طور مشخص بر اساس نیاز سنجی جامعه هدف است، بسیاری از منابع مورد استفاده قرار نمی گیرند.

-بستر نرم افزاری واحد و استاندارد برای کتابخانه های تخصصی به منظور اشتراک منابع، امانت بین کتابخانه ای و دانش مورد نیاز است. در این راستا ایجاد شبکه کتابخانه های تخصصی مورد تاکید قرار گرفت.

کتابداران کتابخانه های تخصصی شیراز بر برگزاری منظم این نشست به منظور حصول نتیجه و ارتباط و پیوند بین کتابخانه ها و ایجاد پیوند (لینک) متقابل این نوع کتابخانه ها با یکدیگر و با وبگاه انجمن تأکید کردند.