دورهمى علمى كتابداران با موضوع هستى شناسى + فیلم

به گزارش لیزنا، دكتر سيد مهدى طاهرى در نشستى که هفته گذشته برگزار شد، با كتابداران در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی قم درخصوص دانش و هستى شناسى ها صحبت كرد و گفت: در فرآيندى كه در هر كتابخانه يا هر محيطى که اطلاعات به عنوان موجوديت اصلى وجود دارد، بحث مديريت اطلاعات و دانش مطرح است.

طاهرى در اين نشست به بيان و معرفى سطوح مختلف هرم دانش پرداخت و افزود: اين هرم كه شامل داده، اطلاعات، دانش و خرد است مورد تاييد متخصصان مديريت اطلاعات و متخصصان كامپيوتر است.

داده پايين ترين سطح شناختى انسان است كه براى بيان حقايق و وقايع به كار ميرود و در قالب ماشين بازنمايى ميشود. داده ها وقتى برچسب مي‌خورند تبديل به اطلاعات مي‌شوند. درواقع پردازشى كه روى داده ها انجام و آن‌ها را تبديل به اطلاعات ميكند ساختارمند كردن داده هاست.

وی ادامه داد: امروزه عصر اطلاعات نیست عصر دانش است و زمانى كه بين اطلاعات ارتباط برقرار مى شود انسان به بالاترين سطح شناختى خود می‌رسد.

هوش وظيفه كشف روابط را برعهده دارد و يادگيرى و تصميم گيرى نيز در سطح دانش اتفاق می‌افتد. به گونه‌ای كه اظهار مى‌شود برداشت هركس از اطلاعات متفاوت است چرا كه اطلاعات موجود در ذهن ما و دركى كه از محيط خارج داريم باعث بروز دانش متفاوت از ديگران مى‌شود.

وی در تعريف هستى شناسى بيان کرد: هيچ موجوديتى ايجاد نمى شود و اعتبار پيدا نميكند مگر از ارتباط مفاهيم با آن و ارتباط آن مفاهيم با همديگر؛ در نتیجه بحث هستى شناسى ها نيز از روابط بين موجوديت‌هاى مفهومى به وجود آمدند.

 طاهری گفت: در گذشته نيز كشف روابط وجود داشته اما امروزه محیط دیجیتال بستر را برای بازنمایی دانش به وسیله ابزارها و فنون راحت‌تر كرده است. براى مثال هوش مصنوعى روابط بين موجوديت هایى كه در ماشين بازنمايى شدند را دریافت می‌کند و ياRDA  بازنمون الگوهاى رابطه‌اى ميان موجوديت‌هاى كتابشناختى در مرحله فهرست نويسي است وFRBR  در مرحله ماشین و متادیتا برای پیشینه‌های کتابشناختی عمل می‌کند.

در ادامه طاهری علت تفاوت هستی‌شناسی ها را تفاوت در موجودیت‌ها و روابط برشمرد و بیان کرد در حوزه کتابشناختی 7 نوع رابطه در جهان شناسایی شده که با استفاده از FRBR  و RDA  می‌توان هستی‌شناسی فراداده‌ای ایجاد کرد.