دورهمی علمی رویکردهای مشترک در فیزیک کوانتوم و علم اطلاعات + فیلم

به گزارش لیزنا، این نشست در کتابخانه آیت‌الله بروجردی قم با حضور دکتر مهدی طاهری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طبابایی و دکتر حامد صابری دکترای فیزیک کوانتوم از دانشگاه مونیخ آلمان برگزار شد.

در این نشست درباره ویژگی‌های مشترک فیزیک کوانتوم که آن را انقلاب دوم فناوری‌ها نام‌گذاری کرده‌اند و مباحث نوین در علم اطلاعات صحبت شد.

حامد صابری سخنرانی خود را با تاریخچه‌ای از مکانیک کوانتومی و تغییر در درک سنتی ما از فیزیک آغاز کرد و به بیان نظریه جدید درباره ذرات ریز و انرژی آن‌ها و رفتار موج‌گونه آن پرداخت.

 دکتر طاهری نیز به ویژگی مشترک این بحث به رویکرد هستی‌شناسانه در علم اطلاعات اشاره کرد و ذرات را مشابه موجودیت عنوان کرد که با ذرات دیگر در ارتباط هستند و برای شناخت موجودیت‌ها می‌بایست روابطش با اشیا دیگر را شناسایی کرد که این مبحث در کوانتوم نیز صدق می‌کند.

دکتر صابری در ادامه بحث، به تفاوت نگاه کل‌گرایانه شرقی در مقابل نگاه تقلیل‌گرایانه شرقی پرداخت و گفت: برای فهم و دانش اشیا باید اطلاعاتی راجع به اجزای آن به دست آورده شود و این نگاه باعث پیشرفت تفکر غربی نسبت به شرقی‌ها شده است. توجه به این مسئله و استفاده از فیزیک کوانتوم باعث کارآفرینی و اشتغال‌زایی در کشور و پرکردن خلاهای اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود.

وی در ادامه به پروژه ناموفق طراحی و اختراع کانترکوانتومی و ماشین اوراکل اشاره کرد و افزود: حاصل سی سال تلاش محققان جواب منفی داده است اما همانطور که در شرق تولید کیمیا بی‌نتیجه بوده اما در کنار آن محصولات مهمی مانند الکل به دست آمده است این پروژه نیز محصولات و فناوری‌های مهمی در علم و حتی فلسفه علم به وجود آورده است. از مهم‌ترین آن‌ها اختراع کامپیوترهای کوانتومی که سرعت پردازشی بالا دارند و می‌توانند پارامترهای بیشتری را بسنجند و برخلاف کامپیوترهای فعلی علاوه بر صفر و یک هر عددی مابین این دو نیز قابل اتخاذ است.

دکتر طاهری در این زمینه چالش به پردازش بیگ‌دیتاها به خصوص در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: می‌توان با کمک فناوری‌های فیزیک کوانتوم به این مشکل فائق آمد.

همچنین وی به توجیهات مسائل دینی مانند عبور از اجسام و طی العرض از نظر امکان پذیری در فیزیک کوانتومی پرداخت و افزود: در این نظریات جدید بسیاری از مفاهیم دانشمندان قبلی مانند انیشتین باطل می‌شود و اصالت وجود و اصالت حقیقت زیرسوال می‌رود. که این مسئله خاصیت علم است و امروزه کامل‌ترین درک ما مکانیک کوانتوم است.

دکتر طاهری بیان کرد: همانطور که در فیزیک کوانتوم بافت مجموعه عوامل درهم تنیده و تاثیرگذار است، در بحث‌های پردازش و سازماندهی در علم اطلاعات نیز ویژگی‌های بافت مدنظر است ما زمانی می‌توانیم یک موجودیت را بشناسیم که بافت آن را درنظر گرفته و متناسب با آن توصیف کنیم. مانند بحث‌های نمایه‌سازی که جامعه کاربران، اهداف، ویژگی‌ها و کارکردها و... در نظر گرفته می‌شود. همانطور که در بحث فوتون‌ها هیچ موجودیتی به صورت ایزوله وجود ندارد و هر نوع تلاش که برای کسب آگاهی و دانش بر روی ذرات انجام شود موجب تغییر حالت آن می‌شود؛ در نمایه سازی نیز بحث انسجام مطرح می‌شود و توصیف نمایه‌سازان از یکدیگر متفاوت است و کاربران مختلف شناخت متفاوتی نسبت به موجودیت‌ها دارند و دانش قبلی باعث بروز در تفاوت میان آگاهی‌ها می‌شود.

در پایان دکتر صابری به بیان مزایای سرمایه‌گذاری کشور بر فیزیک کوانتومی اشاره کرد و از میزان توجه و سرمایه‌گذارای اروپاییان و آمریکایی‌ها و چینی‌ها بر پروژه‌های فیزیک کوانتومی خبر داد و گفت: این نگرانی در ایران حس می‌شود که اگر ما نیز در این زمینه کاری انجام ندهیم ممکن است در فناوری‌های نوین هم دچار وابستگی و تحریم بیشتر شویم.