کد خبر: 37788
تاریخ انتشار: شنبه, 10 آذر 1397 - 15:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

چاپ‌های سنگی که حواشی دستنویس دارند هم‌سطح نسخ خطی معرفی می‌شود

منبع : لیزنا
استاد برجسته فهرستنگاری و محقق نسخ خطی حجت الاسلام و المسلمین سید احمد اشکوری: کتاب های چاپ سنگی که حواشی دستنویس دارند در فهارس هم‌سطح نسخ خطی معرفی می‌شود.
 چاپ‌های سنگی که حواشی دستنویس دارند هم‌سطح نسخ خطی معرفی می‌شود

 

به گزارش لیزنا، نشست صمیمی کارشناسان کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی(ره) با حجت الاسلام و المسلمین سید احمد اشکوری، استاد برجسته فهرستنگاری و محقق نسخ خطی، روز پنجشنبه مورخ 8 آذرماه 1397 برگزار شد.

سید احمد اشکوری با ذکر تجارب خود از سفر به کشورهای مختلف همچون یمن، انگلستان، ترکیه و غیره به خدمات و کتابداری در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و با بیان خاطره‌ای اخلاق کتابدار و توجه به نیاز مراجعه کننده را ارکان کار کتابدار دانست.

وی برای شناسایی و فهرست نویسی نسخ خطی اطلاعاتی از وضعیت کمی و کیفی نسخ خطی در ایران و سایر نقاط جهان ارائه کرد.

فهرستنگار برجسته نسخ خطی آشنایی با علوم اسلامی و شکیبایی را از مهمترین ویژگی‌های فهرستنگار بخش خطی بیان کرد و در ادامه  سبک فهرستنگاری خود را نیز توضیح داد.

اشکوری فهرستنگاری نسخ خطی را در دو بخش «کتابشناسی و نسخه‌شناسی» تعریف کرد و روش کار خود در تولید عناصر هر یک از این بخشها را بیان داشت و از تفصیل در فهرستنویسی با عنوان مقاله نویسی یاد کرد.

در ادامه این نشست حجه الاسلام و المسلمین اشکوری ضمن پاسخ به سوالات مختلف کارشناسان کتابخانه پیرامون فهرستنگاری نسخ خطی و چاپ سنگی به ارائه دیدگاه‌های خود پرداخت. فهرستنویسی کتاب های چاپ سنگی با حواشی و تعلیقات دستنویس یکی از سوالات مطرح شده در جلسه بود که استاد آنها را از نظر درجه اهمیت و نوع فهرستنویسی نزدیک به نسخ خطی دانست و توصیه به توجه و دقت بیشتر فهرستنگار داشت.

وی گفت: کتاب های گاهی چاپ سنگی، گراور و افست که دارای حواشی دستنویس از علما و بزرگان علوم اسلامی هستند باید به آنها هم‌سطح با نسخ خطی نگریست.

جایگاه کتاب های چاپ گراور و افست از دیگر سوالات مطرح شده بود که استاد آنها را از نظر نوع چاپ از درجه اهمیت پایین‌تری نسبت به چاپ سنگی معرفی کرد که هر یک از نظر اهمیت موضوعی و محتوایی در جایگاه خاص خود قرار دارند.

در پایان این نشست استاد اشکوری خاطراتی از روند فهرست نویسی و دیجیتال سازی نسخه های خطی کتابخانه شخصی آیت الله العظمی بروجردی در بیت معظم‌له بیان کرد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: