جلسۀ انجمن کتابداری شاخۀ خراسان برگزار شد

به گزارش لیزنا، دومین جلسۀ انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخۀ خراسان، روز پنج‌شنبه، 6دی‌‌ماه، در ادارۀ کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با حضور مدیرکل نهاد، حجت‌‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، اعضای هیئت‌مدیره و همکاران دورۀ ششم انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخۀ خراسان، و نیز رحمت الله فتاحی تشکیل شد.

در ابتدای جلسه، فتاحی دربارۀ سابقه و سطوح مختلف همکاری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی خراسان و نهاد کتابخانه‌های عمومی در دوره‌های پیشین صحبت کرد و بر اهمیت و غنای بیشتر این همکاری تأکید نمود. وی به سطح گستردۀ این همکاری‌ها در عرصه‌های مختلفی چون برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی، همکاری‌های پژوهشی و... اشاره داشت.

در ادامه، شعله ارسطوپور ضمن ضرورت تشریک مساعی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی و نهاد کتابخانه‌های عمومی، به‌منظور شناسایی و حل مشکلات موجود کتابخانه‌ها، تشکیل اتاق فکری را پیشنهاد کرد تا ضمن تسهیل ارتباط انجمن و نهاد، بتوان در جهت حل مشکلاتی حرکت کرد که کتابداران در عرصۀ عمل با آن مواجه هستند.

همچنین انیس میری، رئیس کتابخانۀ عمومی مسجد پیغمبر وابسته به آستان قدس رضوی، از ارتباط و همکاری بیشتر انجمن با نهاد کتابخانه‌های عمومی استقبال کرده و بر نقش واسط انجمن در ارتباط بیشتر ادارۀ کل آستان قدس رضوی با نهاد کتابخانه‌های عمومی تأکید نمود. ایشان ضمن اهمیت تأثیرگذاری کتابخانه‌ها در بهبود وضعیت فرهنگی جامعه، ارتباط و همدلی و همسویی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و نهاد کتابخانه‌های عمومی را با کمک انجمن برای استفاده از حداکثر ظرفیت‌های موجود برای این مهم، ضروری دانست.

پس از صحبت‌های اعضای انجمن، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، ضمن تأیید لزوم همکاری‌های بیشتر انجمن و نهاد کتابخانه‌های عمومی و نیز مطالب دیگری که مطرح شد، پیشنهاد داد تا جلسات انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخۀ خراسان در هریک از شعبه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شود تا افزون‌بر گسترش ارتباط و همکاری دوسویۀ انجمن و نهاد، اهداف زیر را بتوان دنبال کرد:

رصد کتابخانه‌های عمومی نهاد در سطح خراسان رضوی به‌منظور شناخت ظرفیت‌ها، ضعف‌ها و بازخورد آن‌ها به نهاد کتابخانه‌های عمومی؛

رصد مناطقی که لزوم تأسیس کتابخانه یا حضور فعالیت‌های کتابخانه‌ای در آنجا احساس می‌شود؛

ارتباط بیشتر و بهتر کتابخانه‌ها با اقشار مختلف جامعه به‌ویژه خانم‌های خانه‌دار، بازنشتگان، سالمندان و...؛

تشویق و ترغیب تشکل‌های مردمی و استفاده از حضور، همکاری‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها برای پیشبرد اهداف ‌آموزشی‌‌فرهنگی‌ کتابخانه‌های عمومی؛

تجمیع تمامی کتابداران ایران به‌منظور همدلی بیشتر اعضا و بهره‌گیری از تجربه‌های تمامی کتابداران در یافتن بهترین راهکارها برای رفع مشکلات موجود جامعه؛

ارائۀ موضوعات پژوهشی مسئله‌محور و اجرایی از سوی انجمن با هدف رفع مشکلات موجود در کتابخانه‌های عمومی و ارائۀ خدمات بهتر و بیشتر کتابخانه‌ها به جامعه؛

شناخت افراد فعال و تأثیرگذار در زمینۀ کتاب‌خوانی و معرفی آن‌ها به جامعه؛

و... .

در پایان جلسه، نوید افتتاح کتابخانۀ مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی در دهۀ فجر سال جاری داده شد. همچنین به‌منظور ارتباط بیشتر انجمن و نهاد، پیشنهاد بهره‌گیری از دانش و تجربۀ کتابداران کتابخانه‌های عمومی نهاد، در جلسه‌های درس دانشجویان دانشگاه فردوسی و همچنین طرح‌ریزی تفاهم‌نامه میان دو مجموعه مطرح شد که با استقبال مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی مواجه گشت.

بهار قادری (کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دانشگاه فردوسی مشهد)