تأکید مدیران فرهنگی وزارت علوم بر جایگاه فرهنگی دانشگاه ها

به گزارش لیزنا، در این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری گفت: باید 3 سرمایه فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی را در بین دانشجویان تقویت کنیم و دانشجویانی توانمند تربیت کنیم که سبب بالارفتن اقتدار دانشگاه خواهد شد همچنین اگر درکنار سرمایه علمی، دانشگاه ها به سرمایه فرهنگی، اجتماعی واخلاقی توجه کنند دانشگاه اقتدار و حرمت بیشتری خواهد داشت.

غلامرضا غفاری افزود: در حال حاضر به رغم فرسایشی که بود اما همچنان نهاد دانشگاه از نهادهای مورد اعتماد جامعه است و از دیگر دستگاه ها خواهش می کنیم که در مواجه با نهاد دانشگاه اقتدار و سرمایه آن را حفظ کنند.

وی با بیان این که اقتدار کشور در گرو علم و علم در درون دانشگاه است، افزود: دانشگاه اجتماعی می تواند سرمایه اجتماعی جامعه را حفظ کند.

غفاری با اشاره به ویژگی های خاص نیروهای فرهنگی گفت: نیروهای فرهنگی متفاوت از نیروهای سایر حوزه ها هستند مدیران فرهنگی باید در جهت تقویت خود و غنا بخشیدن به اندیشه تلاش مضاعفی داشته باشند.

غفاری با تأکید بر ایجاد شبکه در راستای حداکثر شدن ضریب نفوذ فرهنگ در دانشگاه ها، ادامه داد: امروزه در مقیاس ملی، دانستن نبض فرهنگی جامعه برای تمام سیاست گذاران فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت جدی است که در این راه باید با تحلیل فضای مجازی بدانیم که چه چیزهایی برای جامعه اهمیت دارد و جهت گیری دانشجو به چه سمتی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: دانشگاه اجتماعی می تواند سرمایه اجتماعی دانشگاه را حفظ کند.خطای دانشجو به نام دانشگاه نوشته می شود همانگونه که درخشش دانشجو سبب اقتدار دانشگاه می شود.

لزوم ایجاد فضای نقادی عالمانه در دانشگاه ها / برخی از آئین نامه ها بدون هویت هستند

در ادامه مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از زمان حضور غفاری به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بحث دانشگاه مؤثر در این وزارت خانه دنبال شد و برنامه های متعددی تعریف کردیم. بحث دیگر مربوط به زیست دانشگاهی بود، دانشگاه یک زیست جهانی و فضای جدیدی برای دانشجو است دانشگاه به مثابه یک رنگین کمان کل تعاملات انسانی را دربرمی گیرد.

محمد هادی عسکری با بیان این که زیست دانشجویی از حس بلوغ رفتاری شکل می گیرد افزود: دانشگاه باید مسائل را رصد کند و راهکار نیز ارائه دهد و بسترسازی را نیز جدی بگیرد. همه ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید کنشی ایجاد کنیم  و به ارتقاء سرمایه اجتماعی فکر کنیم و ناگزیریم که مشارکت دانشجویان را در برنامه ها افزایش دهیم. نقطه مقابل این مشارکت، انزوا است که اگر براساس پژوهش ها خوب سامان ندهیم شاهد افزایش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

عسکری گفت: باید تدابیری اتخاذ کرد تا شاهد پیوستگی خانواده دانشگاه باشیم و با توجه به تأثیر مثبت مبانی هویت ساز می توان به عنوان دانشگاه مؤثر ورود کنیم و بحث آموزش و تغییر در برخی آیین نامه ها و برگزاری رویدادهای دانشجویی را جدی بگیریم.

وی افزود: باید پذیرفت که سیستمی که فاقد آموزش باشد نمی تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند سازمان فرهنگی باید هم یادگیرنده و هم یاددهنده باشد ما مصون از آزمایش نیستیم و نیاز داریم اطلاعات خود را به روز نماییم.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: مدیران فرهنگی در خط مقدم فرهنگ هستند و باید در کمیسیون ها حضور پررنگ داشته باشند. همچنین برخی آیین نامه ها در شرایط امروز دیگر کمک حال نیستند و حالت اضطرار ندارند و بعضاً هویت هایی درآن دیده نشده است و باید برای داشتن دانشجوهای کارآفرین در برخی آیین نامه ها تجدید نظر کرد.

وی با تأکید به لزوم اهمیت سه حوزه انجمن علمی، کانون های فرهنگی و اجتماعی و نشریات، تصریح کرد: فضای دانشگاه با فضای بیرون متفاوت است برای همین باید انجمن ها را هدایت کرد تا دچار توهم نشوند و زمانی که در جامعه قرار می گیرند تهی نیز نشوند.

عسکری با اشاره به کانون های فرهنگی و اجتماعی گفت: این محیط به ذات خود محیط فعالی است و این کانون ها به دلیل ظرفیت های بالایی که در هنر دارد ، می تواند در حفظ مبانی تمدنی مربوط به خودمان  کمک حال باشد.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اعتقاد بر این که دانشجویان باید احساس کنند در سرنوشت خود سهیم هستند، عنوان کرد: در این راستا سامانه جامع نشریات را راه اندازی کرده ایم تا فضای دانشگاه به سمت استانداردها برود. ما علی رغم تمام مشکلات اقتصادی تمام الزامات را فراهم کرده ایم زیرا باید عزمی جدی داشته باشیم. 30 هزار آثار به دست ما رسیده که نشان دهنده خروج دانشگاه از رخوت است.

وی با بیان این که در جشنواره قرآن و عترت شاهد حضور 350 هزا نفری دانشجویان در فعالیت های قرآنی بودیم، ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم توجه زیادی به مبانی انقلابی در دانشگاه ها شده است و از خانواده های شهدا در دانشگاه ها تجلیل به عمل آمد همچنین حضور دانشجویان در پیاده روی اربعین و کنگره شهدا نشان از مشارکت مسوولانه بخش فرهنگی وزارت علوم و سازمان بسیج دانشجویی است و ما ناگزیریم تا برنامه ریزی اقتضایی متناسب با دانشگاه ها را داشته باشیم و در جهت تقویت دینی حرکت کنیم.

عسکری با بیان اینکه در محیط فرهنگی نباید نگاه از بالا به پایین داشت اضافه کرد: ملزم هستیم تا برای جلب مشارکت بیشتر دانشجویان از طریق بهبود روش ها ضریب نفوذ خود را در دانشگاه ها بالا ببریم تا سبب نشاط در دانشگاه ها شود.

وی افزود: دانشگاه قلب تپنده جامعه است و معاونت فرهنگی دانشگاه ها می توانند قلب دانشگاه ها باشند عناصر فرهنگی باید مواجه عقلانی با مسائل داشته باشند و در دانشگاه ها باید نقادی عالمانه باشد و آستانه تحمل مدیران فرهنگی بالا برود و با کم کردن اشتباهات سهوی دانشجویان خلاقیت در برنامه های فرهنگی را بالا ببریم و مهارت های نوآورانه در دانشجویان را فعال کنیم.

عسکری با بیان این که خلاقیت اسم رمز مشارکت بیشتر برای فعالیت های فرهنگی است، تصریح کرد: هنر یک مدیر فرهنگی این است که مسأله را به یک پروژه تبدیل کند و به صورت تیمی بر روی مسائل کار کنند تا تیمی کار کردن از اردون دانشگاه شروع شود و به عنوان مدلی موفق به بقیه دانشگاه ها سرایت کند.

ایجاد شبکه افکار سنجی دانشگاه های دولتی ایران

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی  فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست گفت: یکی از بحث های مورد توجه، موضوع بحران مخاطب وکمی مشارکت دانشجویان است. ما برای مجموعه های فرهنگی شش هزار نفری و بالاتر کار فرهنگی انجام می دهیم و باید مخاطبان خود را بیشتر کنیم.

  زهرا پارساپور با اشاره به این که برای شروع  هر فعالیتی باید ابتدا خودمان به آن فعالیت باور داشته باشیم وسپس مطمئن از نتیجه باشیم، گفت: صرف بودجه برای هر فعالیت فرهنگی که حس کنم مخاطب ندارد  قابل تامل است همچنین باید نیاز فرهنگی مدیران و خواسته دانشجویان شناخته شود تا این دو خواسته را به هم نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: اگر دانشجو نیازی دارد اما خواسته اش نیست باید تدبیری اندیشید که نیازش را در قالبی ارائه دهیم که مورد توجه وی قرار گیرد.

پارساپور با بیان این که بحث پایش ها آنی است و باید به روز باشد، عنوان کرد: دفتر سیاست گذاری در گذشته پایش را به بیرون می سپرد اما اکنون شبکه افکار سنجی دانشگاه های دولتی ایران شکل گرفته است و جلسه آموزش کارشناسان ما در هفته گذشته برگزار شد. در این راستا کارشناسان فرهنگی ما مدیریت این بخش را به عهده گرفته اند.

 وی تأکید کرد: این کارشناسان فرهنگی وظیفه دارند تا دانشجویان را مشارکت دهند. لازم به ذکر است برای این افکار سنجی به کمک مدیران فرهنگی و رؤسای دانشگاه ها نیاز داریم که در نهایت این اطلاعات می تواند در اختیار سازمان های مرتبط قرار بگیرد.

پارساپور با اعتقاد بر این که با اهمیت دادن به اولویت های دانشجویان می توان شاهد فضایی شاد در دانشگاه ها بودگفت: طراحی اردوها برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و دید و بازدید دانشگاهی در راستای تقویت هویت دانشگاهی قرار داده شده است که این دید و بازدید در 20 دانشگاه کشور به صورت پایلوت اجرا خواهد شد.

گفتنی است: شصت و هفتمین گردهمایی سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با موضوع دانشگاه اجتماعی، مسئولیت‌های اجتماعی و سیاست گذاری فرهنگی در دانشگاه، روز گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده و امروز به پایان خواهد رسید.