کد خبر: 38906
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 اسفند 1397 - 10:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

برگزاری مجمع عمومی و انتخابات انجمن کتابداری و اطلاع رسانی استان قم

منبع : روابط عمومی انجمن کتابداری شاخه قم
پنجمین مجمع عمومی و انتخابات انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه قم عصر دوشنبه، 6 اسفند ماه در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم  برگزار شد.
برگزاری مجمع عمومی و انتخابات انجمن کتابداری و اطلاع رسانی استان قم

به گزارش لیزنا، این جلسه با حضور فریبرز خسروی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران؛ مهدی محمدی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان قم؛ حجت‌الاسلام و المسلمین جباری، مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم؛ حجت‌الاسلام و المسلمین قبادی، مشاوره رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مدیر نمایندگی استان قم؛ میرزایی، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم؛ رجبیان، دبیر مکتا؛ جمعی از مسئولین کتابخانه‌های استان و اعضای هیات علمی دانشگاه قم و کتابداران و اعضای انجمن در تالار غدیر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

در ابتدا مهدی محمدی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان قم ضمن عرض خوشامدگویی به مسئولین و کتابداران، به بیان مسائلی در ارتباط با انجمن و شکل‌گیری اولیه آن در استان قم پرداختند و ورود انجمن استان قم به 13 سال ورود را، به فال نیک گرفتند. وی کارنامه انجمن استان قم را قابل قبول دانسته و برای انجمن در دوره پنجم آرزوی موفقیت داشتند.

در ادامه مراسم کلیپی در ارتباط با کتاب نخواندن جامعه و علل آن که توسط دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم تهیه شده بود، به نمایش درآمد. سپس خسروی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران به بیان مطالبی در ارتباط با نقش انجمن‌های علمی در توسعه جامعه مدنی پرداخت. وی در ابتدا به مزایای ورود تکنولوژی و فناوری به عرصه اطلاع‌رسانی و سپس معایب آن از جمله استفاده از کتاب فیزیکی پرداخت. معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یکی از چالش‌های اساسی در سطح بین‌المللی را کم‌رنگ شدن، نابودی یا تبدیل کتابخانه‌های جهان به موزه دانستند که این چالش در اجلاس ایفلا مطرح و راه‌کارهایی در ارتباط با برون رفت از آن ارائه شده است.

وی تغییر رویکرد خطی کتابخانه را به رویکرد پلتفرمی (کتابخانه به عنوان پلتفرم) را امری ضروری دانستند و شرط بقای آن را در داشتن چنین تفکری بیان داشتند. در این تفکر حتی در امور تخصصی نظیر سازماندهی مشارکت مخاطبین در سازماندهی و حتی تولیدات علمی بارز خواهد بود و کتابخانه‌ها بستر این تبادلات را ایجاد می‌کنند و تولیدکننده، عرصه کننده، و مصرف کننده محتوا در این بستر و پلتفرم فعالیت خواهند کرد.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، به نقش انجمن‌ها در توسعه جامعه مدنی از جمله امر آموزش، اطلاع‌رسانی، تسهیل ارتباطات میان سازمانی، اشتراک منابع، نزدیک کردن افراد و حرفه‌مندان به یکدیگر اشاره کرد. به زعم وی انجمن‌ها می‌توانند در توسعه جامعه مدنی نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

مرتضی محمدی استانی، نایب رئیس انجمن و خزانه‌دار به بیان گزارش مبسوط انجمن و امور مالی انجمن پرداخت. در این گزارش بیان شد که تعداد 44 جلسه هیات مدیره در طول سه سال (1395-1397) برگزار شد. در این مدت تعداد 12 نشست علمی و تعداد 23 کارگاه و دوره برگزار شد که تعداد 725 نفر در کارگاه‌های انجمن شرکت کردند. کارگاه‌های انجمن در این دوره به صورت مجازی به همراه شرکت در آزمون آن به صورت مجازی برگزار شد. سه دوره انتخاب دانشجو و پژوهشگر برتر علم اطلاعات و دانش‌شناسی استان قم برگزار و نفرات برگزیده انتخاب و معرفی شدند. دو دور همی و سه نشست با دانشجویان جدیدالورود علم اطلاعات دانشگاه قم با انجمن برگزار شد. در این دوره جلسات با سازمان‌هایی از جمله بسیح استان قم، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اداره کل ارشاد استان قم، کتابخانه آستان مقدسه حضرت معصومه(س)، کتابخانه و مرکز اسناد مسجد مقدس جمکران، بنیاد نخبگان استان قم، سازمان تبلیغات اسلامی استان قم، و مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. در این جلسات ضمن تبیین اهداف و کارکردهای انجمن به بیان زمینه‌های مشترک همکاری مبادرت شد که بسیاری از این موارد منجر به همکاری به صورت عملیاتی شد.

همچنین در این دوره انجمن استان قم به حوزه تاریخ شفاهی کتابداری استان نیز ورود کرد و به تازگی فیلم مستندی با نام اینجا چراغی روشن است با حمایت مالی و معنوی انجمن به صورت حرفه‌ای تهیه شده است که به زندگی کتابدار روشندل استان قم (حسن عبدلی) می‌پردازد. این فیلم در دو هفته آتی در استان قم به صورت عمومی نمایش داده خواهد شد. این مستند قدم اول انجمن در حوزه مستندسازی کتابداران و بزرگان این حوزه در استان خواهد بود.

خزانه دار انجمن نیز کل هزینه‌های این دوره را ده میلیون تومان اعلام و گزارشی از حساب‌ها و موجودی فعلی به اعضای مجمع ارائه کرد.

نایب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی در پایان از اعضای هئیت مدیره، نهاد کتابخانه عمومی استان قم، مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم(مکتا)، مدیران کتابخانه‌ها و تمام کسانی که در این دوره همیار انجمن بودند، تشکر و قدردانی کردند.

سپس با تشیل هیئت رئیسه مجمع (خسروی، حجت‌الاسلام و المسلمین قبادی، رجبیان)، هر کدام از کاندیداها به معرفی خود پرداختند. در پایان متخبین هیات مدیره و بازرسین دوره پنجم انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان قم به ترتیب آراء به شرح ذیل مشخص شد:

اعضای هیئت مدیره:

مرتضی محمدی استانی (مدرس گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم) با 46 رای

 عیسی زارعی (مدیر پژوهش دانشکده صدا و سیمای قم) با 44 رای

 مهدی محمدی (عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم) با 37 رای

معصومه حسنخانی (کارشناس کتابخانه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم) با 35 رای

مریم رمضانی (رئیس اداره امور کتابخانه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم) با 28 رای

بازرس:

ایمان نریمانی (دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی) با 23 رای

همچنین سید محمد(مهیار موسوی) (کارشناس اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)، و بهروز همایی (مدیر کتابخانه مرکز تحقیقات حکومت اسلامی) به عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره و محسن دیدارپور (مدیر کتابخانه مجتمع آموزش عالی فقه) به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شد.

کتابدار
|
Iran
|
1397/12/08 - 10:40
0
1
باسلام
ببخشید این چه انتخابات هیئت مدیره ای هست که خودشون به خودشون رای میدهند!!!!!
ما که متوجه نشدیم کی برنامه برگزار شده!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: