به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان
آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی افتا در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد

به گزارش لیزنا، معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، در این مراسم با اشاره به نقش مرکز ماهر در نقشه استراتژیک سایبری کشور، به بیان مأموریت‌های اصلی این سازمان پرداخت وگفت: بازو‌های عملیاتی مرکز ماهر در استان‌ها، اندیشكده‌های امنیت سایبری، پرورش نیروی متخصص در حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات وآگاهی‌رسانی و ارتقای دانش عمومی است.

 

تأکید بر تولید محصولات لبة دانش

ابوالقاسم صادقی، ارائه خدمات پیشرفته و رسیدگی به حوادث رایا‌نه ‌ای را از دیگر مأموریت‌های قابل انتظار از بازوی عملیاتی مراکز ماهر در استان‌ها برشمرد و افزود: موضوع خلق محصولات لبة دانش در سازمان فناوری اطلاعات ایران بسیاركلیدی است و رویکرد ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان این كه در حال تدوین  بسته‌های حمایتی این موضوع برای سال آینده هستیم، تصریح کرد: این موضوع یک موتور متحرکه اشتغال و اقتصاد در حوزه امنیت ایجاد خواهد نمود.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران، کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات بزرگ صنعت امنیت در کشور عنوان كرد و گفت: دانشگاه‌ها در این زمینه نقش بسیار مهمی برعهده دارند و مراكز آپا باید به شدت به این خلاء پرداخته و نیروهایی را تربیت كنند كه بتوانند چالش‌های لبه فناوری ما را بشکنند.

 

10 درصد از نخبگان و10 درصد از شرکت‌های دانش بنیان کشور در اصفهان است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم، با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای استان اصفهان در حوزه دانش و فناوری، گفت: در حال حاضر 10درصد از نخبگان کشور در این استان هستند و 10 درصد از شرکت‌های دانش بنیان کشور نیز در استان اصفهان قرار دارند.

محمدجواد امیدی، با بیان این كه شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان حدود 17 درصد از گردش مالی كل شرکت‌های دانش بنیان کشور را به خود اختصاص داده اند، افزود: فارغ‌التحصیلان اصفهانی در کل دانشگاه‌های کشور حدود 10 تا 11 درصد برآورد شده است و همه این موارد نشان دهنده این است كه استان اصفهان در مباحث فناوری و تجاری سازی فناوری دارای استعداد بالایی است.

وی با تأكید بر پیشرو بودن شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در حوزه فناوری كشور، به اهمیت فوق‌العاده بالای حوزه امنیت اطلاعات اشاره كرد و گفت: این جشنواره، نقش و جایگاه مهمی در آگاهی‌رسانی و بالا بردن دانش عمومی در این زمینه داشته است.

امیدی با اشاره به نیاز جدی به موضوع کارآفرینی، این حوزه را دارای پتانسیلی بسیار بالا در این زمینه دانست و گفت: اگرکسی بخواهد در این حوزه وارد عمل شود نیاز به سرمایه‌گذاری بسیارکمتری نسبت به بسیاری زمینه‌های کاری دیگر دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، ابراز امیدواری کرد شناسایی استعدادهای مناسب و ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان مستعد در زمینه امنیت اطلاعات یکی از دستاوردهای این جشنواره باشد.

 

تلاش برای ارائه راهکار به منظور حل چالش‌های امنیتی کشور

دبیر ششمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات نیز در این مراسم با اشاره به این كه جشنوارة ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات هر ساله با محوریت مرکز تخصصی آپا در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره از مهرماه با برگزاری رویدادهای گوناگون آغاز می‌شود و در اسفند ماه پایان می‌یابد.

علی فانیان به برنامه های گوناگون برگزارشده در طول مدت این جشنواره اشاره کرد و افزود: در مجموع تاکنون شش‌ دوره مسابقه فتح پرچم، دو دوره مسابقه حمله و دفاع، دو دوره چالش افتا، دو دوره مارتن افتا و سه دوره ایده های نو افتا برگزار شده است.

وی با تأکید بر دعوت از صاحب‌نظران و شرکت‌های خصوصی برای مطرح نمودن چالش‌های این صنعت، افزود: با توجه به توانمندی ها، سعی در ارائه راهکار برای حل این چالش‌ها داشته ایم.

دبیر ششمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات، با ابراز خرسندی از میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان از مراكز آپا كشور در چهارمین نمایشگاه افتا، گفت: در این جشنواره مسابقه نفوذ و رمزشکنی براساس یک چالش مطرح شده از یکی از ارگان‌های امنیتی کشور برگزار شد و امیدواریم ایده های مطرح شده در این جشنواره کارگشای مشکلات امنیتی کشور باشد.

گفتنی است: در اختتامیه ششمین جشنواره ملی اَمنیت فضای تبادل اطلاعات همزمان با نمایشگاه اکوسیستم افتا که با حضور مدیران مراكز آپای كشور و مسئولین سازمان فناوری اطلاعات و متخصصان این حوزه از سراسر کشور برگزار شد، نفرات برتر این دوره از جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند.